pgh73 2 Postad 20 Maj , 2012 Kort fråga här: jag har två batterier som är kopplade till en väljare 1,2,1 2, 0. Jag har den alltid på 1 2. Båda batterier samtidigt alltså. När jag laddar, kan jag koppla till ena batteriet och få båda batt laddade, när den ena är fullt så laddas det andra? /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Maj , 2012 Batterierna ska alltid laddas med så många som möjligt. Det ger effektivaste laddning. Batteriet suger i sig efter behov vid konstantspänningsladdning. Laddar man med den stark generator tar det dubbla tiden om du har två batterier och tre ggr om du har tre batterier osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 20 Maj , 2012 Hm, fattar inte om jag fick svar på frågan. Räcker det om jag kopplar till ena batteriet och laddar(då båda) eller måste jag koppla in det andra när det första är fullt? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Maj , 2012 Koppla in båda så laddar du snabbare om du har mycket ström. Har du lite ström t.ex lite utombordare eller solpanel går det inte snabbare men inte långsammare heller. Har aldrig fattat det där med att ladda ett batteri i taget men det finns kanske nån förklaring eftersom så många tycker så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 20 Maj , 2012 Det jag tror du menar är att om du har väljaren i 1 2, räcker det då med att sätta batteriladdaren på ena batteriet? Om så är fallet, så ja. I 1 2 så är batterierna kopplade parallellt, och båda kommer laddas samtidigt (men inte först det ena, sen det andra). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 20 Maj , 2012 Som jstck skriver, det räcker att ha 1 2 och laddaren till ena batteriet. Är du el-intresserad kan du kanske ha glädje av att titta lite på följande: http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser