Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
frida68

Propeller snurrar inte på äldre Evinrude utombordare

Rekommendera Poster

Hej!

Har en gammal utombordare till en liten flateka.

Häromdagen när vi var ute började motorn låta litet annorlunda, en aning ojämnt eller hackigt ... efter ett tag slutade propellern att snurra sad . 

Brytpinnen vid propellern är hel och om man tar loss växelhuset och snurrar på drivpinnen (?) samt växelpinnen (för fram, bak och neutral) så snurrar propellern när den ska. Motorn är annars i största allmänhet litet svårstartad och rullen för startlinan gnisslar och har sig. När vi nu har motorn igång och byter t ex från neutral till fram så låter samma ojämna och hackiga ljud som tidigare. 

Några förslag på vad detta kan vara och var vi ska kolla vidare??

/frida



Senast ändrad av frida68 | 20 maj 2012 | 19:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte så att växelpinnen lossnat från den del som ska hålla i den uppe i riggen? Normalt sett är det en väldigt enkel konstruktion där växelväljarens rörelse vidarebefordras via ett litet länkage till stången som går ned genom riggen. Denna stång har ett beslag som kopplas ihop med växelpinnen som går ned i växelhuset till själva växeln längst ned. Detta beslag måste säras på för att man ska kunna få ned växelhuset. 

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret!

Växelpinnen är rund men har i sin övre ända en flat yta. När vi hade växelhuset loss så var växelspaken (upptill, den man normalt använder) helt lealös. När vi satt tillbaka växelhuset så var det mer spunk i den, med tre fasta lägen. 

Men det motsäger nog inte ditt förslag?! Ska försöka lista ut var man kan komma åt att se fästet.

Har själv funderat på fästet för drivpinnen? Någon som vet hur det kopplar till motorn?? Den är litet kantigt formad på de översta centimetrarna och har sedan en liten gummiring som sitter i en skåra.

/frida



Senast ändrad av frida68 | 21 maj 2012 | 09:59



Senast ändrad av frida68 | 21 maj 2012 | 10:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt sett finns det en liten lucka på riggen som man skruvar loss så att man kommer åt skarven eller så är det bara ett hål. Beslaget brukar ha en skruv som klämmer ihop det så att växelpinnen från växelhuset sitter fast.

Du har inte angivit vad det är för motor vi talar om men det brukar gå att hitta sprängskisser till de flesta motorer på nätet så man kan se hur delarna ser ut. Googla runt lite så hittar du säkert något. Hittar du inga sprängskisser så skulle det hjälpa ifall du tog några bilder på hur det ser ut på just din motor.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...