Gedda 24 Postad 20 Maj , 2012 Hej! har en bogpropeller på 3kw dvs 4hk. tycker den är lite i minsta laget, skulle man kunna byta propeller med bättre stigning för att få bättre effekt? I dags läget en trebladig. sen andra frågan, vad rekommenderas för batteri? vanligt syrabatteri, gel eller vad är bäst? det används ju inte så jätteofta så det ska ju hålla är tanken. bogpropeller TX Controls Modell 185 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Maj , 2012 Skall du ha batteriet bara för bogpropellern? Min båt har bogproppelern i aktern där gör en ganska liten nytta. Hade den suttit i fören så hade man haft större nytta av den. Båten har ju masten i sittbrunnen, dvs långt akterut och därmed också kölen. När man backar så slänger fören ut nästan okontrollerat. Har funderat att sätta n en liten bogproppeller fören också och sätta ett startbatteri strax intill och förbinda det med startbatteriet i aktern med ett par klena kopparledare - 70 mm2 eller så (är ju yrkesmässigt van vid grova kablar så 70 mm2 är inte speciellt grovt för min del) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Maj , 2012 Nu ska vi se om jag kan författa ett inlägg utan att min vän Crabfish får blodstörtning (fniss) Aktermonterad bogpropp, en akterpropp, är väl rätt ovanligt på en motorseglare? Vi ska få insatt en bogpropp under nästa års vinterförvaring, hög vill ha faktor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 21 Maj , 2012 ja tanken är väl att ha det bara till bogproppen.. iallafall ha det där framme vid den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser