Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Mange249

Har en Yamaha 200hk-88 Slowdown och summervarnig vid larm?

Rekommendera Poster

Jag har en Yamaha 200hk på min Flipper 640 och blev något förskräckt igår när det började lysa varningslampor när jag körde. Tidigare har jag haft diverse äldre snurror och även en Yamaha 85hk-89. På den sistnämnda tjöt den om oljan började ta slut i separatsmörjningen.

På min 200ing finns 3 lampor i varvräknaren. En röd en gul och en grön. Grön visar att det kommer olja, gul(som ser ut som oljelampan i en bil) verkar indikera att det är dags att fylla på och till sist den röda som skall vara ingen olja till motorn. Detta är som jag fått det berättat för mig. Jag har ingen manual som jag kan kika i heller...

Igår började den gula blinka växelvis med den gröna och jag fick ångest. Den försvann dock när jag fyllde på olja och allt återgick till det normala. Hade tänkt fylla på vid nästa tankning, då det var fullt i acctanken och ca en liter kvar i behållaren i båten.

Det jag undrar är nu hur dessa lampor fungerar. Vad exakt kan de visa och hur. Finns dessutom överhettningsskydd, slow down och larm som tjuter vid fel?

Hjälp mig reda ut detta, så jag kan fortsätta njuta i lugn och ro:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men, ta reda på exakt typbeteckning på motorn, skriv in den i Google följt av manual. Då kan du läsa själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motortempen och oljenivån i både motortanken och båttanken är övervakat. Larm och slowdown får du nog bara på tempen och nivån i motorn. Skulle tro att den signal du fått varnar för låg nivå i båttanken. Lägg gärna upp en bild på instrumentet. Ev har jag en servicemanual som täcker din motor. Skicka mej ett meddelande med din mejl så fixar vi det. Ordet slowdown används så vitt jag vet mest av en viss yrkeskår, får man fråga vad du jobbar med..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då är det som jag hoppades på. Att det finns larm för överhettning och olja. Ska ta bild på instrumentet när jag är vid båten, men beteckningen blir klurigare då den skylten är borta...

Motorn är 200hk från 88 med seperatsmörjning och powertrim. 200 AETOL kanske?

Termen slowdown har jag jag nog snappat upp under åren av felsökning på båtmack där jag sålde bensin:) Jobbar idag som platschef i en helt annan bransch...

Skickar meddelande med mail. En servicemanual vore kung!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Yamaha V4 140, köpte manual på tradera , kostar ingenting i princip och är alltid gött att bara kunna slå upp vad som gäller.

Kan vara ett tips ifall inte föregående talare har din manual att maila. .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...