Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
puttifrankudde

orkeslös

Rekommendera Poster

Hej jag behöver hjälp med min orkeslösa Örnvik 570 DC.

Den orkar inte varva ur när växeln är i,den bara gräver ner sig och fören pekar rakt upp.

Den kommer bara upp i 4000 varv per minut. Men om jag frikopplar den så är det inga problem att få den att varva.

Det sitter en AQ130 i den och problemet kom i höstas och jag har inte fått något bra saker som jag kan kolla,det är ingen som jag har pratat med som kan tala om vet vad det kan vara för fel och vad jag ska kolla.

Är det nån som vet vart jag ska börja kolla eller är det nån som vet vad felet är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

det kan va väldigt mycket. en massa olika saker som kan samverka. eller ett ensamt problem. vem vet?

börja med att låta ett proffs kolla på båten. provköra och gå igenom. 

be att få en lista på saker som bör göras och saker som ska göras.

 

lycka till. 

ps vart befinner sig båten?

 

mvh jonte

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den legat i på västkusten över vintern? Då har du ett korallrev att släpa på.

Kompression är en bra sak att utesluta. Kolla med en biltemamätare

Taskig soppatillförsel? har du massa skit i bränslesystemet så kan det räcka för en uppvarvning på tomgång men när volymen behövs vid pådrag så räcker det inte.  Gör rent, det är ändå en bra investering även om det inte råkar vara huvudproblemet.

Luftfilter? Pollen, oljedimma och jordnötsskal sätter igen den bästa respirator, byt och rengör.

När du gjort detta och den fortfarande surar kan du ringa meken...

Lycka till

 

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du olja i drevet? Kan vara en massa vatten där så att det inte smörjer ordentligt. 4000 låter mycket. Måste du ha ett sånt högt varvtal för att båten ska plana? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förklaringen att ett dåligt lager eller av saknad av olja skulle vara orsak till en större effektförlust förtjänar en del eftertanke. Det kan vara bra att göra en liten energibetraktelse eller rättare sagt effektbetraktelse för att kolla rimligheten i en sådan förklaring.

Om en motor som skall varva 5000 RPM bara orkar varva 4000 RPM, så är ca 30 % av effekten förlorad. I detta fall är motorn på runt 100 kW vilket innebär att att ca 30 kW förlorats.

Om vi antar att en växel eller ett lager är förklaringen, så utvecklas det i storleksordning 30 kW värme i växeln/lagret. En växel eller ett lager som utsätts för en så stor effektutveckling skulle inte hålla många sekunder innan det havererar totalt. Det förefaller alltså inte rimligt att detta skulle kunna vara förklaringen till ett så stort effekttapp.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt att motorn ska komma upp i 5000? 3500 borde räcka för 25 knop. Visst blir det varmt. Din observation är korrekt men vi saknar information



Senast ändrad av peakpeak | 20 maj 2012 | 17:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju alltid börja med de billiga åtgärderna: Byta tändstift, tändkablar, kolla brytarkontakter, kondensator, motviktsfjädrar och tändläge. Om tändspolen har varit med hela motorns livstid kan den också börja ge sig. Allt det här är billiga delar som är rätt enkla att byta utan större arbetsinsatser. Det finns också nya helelektroniska fördelare att köpa, en sådan eliminerar en hel del problemkällor i tändsystemet. De flesta tändssystemfel brukar yttra sig i ojämn och bluddrade gång.

På bränslesidan kan man kolla bränslepumpen, filter och kanske börjar det vara dags att byta slangarna också? En förgasarrengöring, kontroll och justering är knappast helt fel heller.

Avgasslangar kan ha veck eller så lossnar det inre ytlagret och stockar på så sätt delvis avgasflödet.

Hoppas det ordnar sig!



Senast ändrad av Faderullan | 20 maj 2012 | 18:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätt att kolla, lätt att byta: Antar att du har Zenith-Strombergförgasare på din AQ130? Isf är en trolig felorsak membranen i förgasaren/förgasarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förslag då har jag lite att kolla på så förhoppningsvis så får jag ordning på den.

Fast den har inte legat på västkusten så jag drar inte omkring på ett korallrevcheeky den ligger i vänern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förslag för nu är problemet löst nu går den som den skayes

Det var något med tändingen för när jag började med att byta tänd delar så vägrade den att starta men med en hel del fixande och trixande så går den som aldrig förrcool

Så nu är det bara att ge sig ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja! jag har ungefär samma problem..

Dock så är min moto helt nyrenoverad men den är väldigt orkeslös...

Vad var det för delar du bytte?

 

Mvh Sebbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...