Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
osterman

Kostnad för lyft och transport?

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en RJ 85 men skulle då vara tvungen att anlita någon att lyfta/sjösätta båten samt transportera den knappt 1 km, vad kan man behöva betala för det? mått: 8,55x2,05x1,26 m vikt: 2,2 ton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2,2 ton det är lite å bita i det till magnumen har jag anlitat den lokala bilbärgaren. 250:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

250kr verkar ju väldigt billigt... Får nog ta och kolla upp om det finns nån lokal bilbärgare hos mig också :-) En marina i närheten tar runt 450 kr bara för själva lyftet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo, men jämfört med din sjösättningskärra så är det dyrt för stortrissen jag har börjat på ett kärrbygge har skaffat axel & hjul har nu börjat funderat på att anpassa kärran för bägge båtarna när man bor långt inne i landet 110 km ovanför vänern har man bruk för en kärra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I samband med höstens torrsättning (i båtklubbens regi) frågade jag ägaren av kranbilen vad det skulle kosta att flytta min båt från kusten till Vänern. Han gick helt och hållet på timtaxa, 800 kr moms. Du borde lätt klara det hela på en timma.

post-5667-1394234324,6623_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Fraktade min båt, samma storleksklass, från Göteborg till Stockholm förra året. Finna en hel del företag som fraktar båtar och har kranutrustade bilar. De jag pratade med tog mellan 70 och 200 kronor milen. Då betalar du även för deras transportsträckor så försök hitta en lokal firma. De lägsta priserna var utan kvitto, men eftersom den frågan ofta kommer upp när båten väl är färdigtransporterad är det mest det egna samvetet som avgör priset...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tro det kostar dig 1.000-1.500 utan kvitto. Det är vad det brukar kosta mig. Ibland kostar det 2.000:- för en körning med lyft/sjösättning. En gång fick jag betala 750:- för att få båten lyft från vagga till trailern som stod bredvid :-| Men då var jag desperat p.g.a väderomständigheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oavsett pris så kan det vara bra att kolla vem som försäkrar båt under lyft o transport. mvh stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får alltså räkna med att betala 1000-2000 kr... Lite dyrare än att dra upp stortrissen med egen bil och släp... Vad jag kan se av min försäkring (länsförsäkringar) täcker den skador som uppstår i samband med transport... så kvitto är kanske inte så jätte viktigt då... :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...