Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Gäst

På tal om detta med att äga en bensindriven båt

Rekommendera Poster

Gäst

Vissa har en tendens att underskatta bensinens explosiva verkan; på  fel plats och vid fel tillfälle.

Den här stackars båtägaren kunde lätt fått bli begravd till havs i sin fd fina Storö III men överlevde. Frågan är om båten gjorde det.

1 dl förångad bensin = 5 kg dynamit  - värt att tänka på!

Sensmoral i natten och inför sommarens underbara båtliv:

enlightened Sträva efter att bli bränd av solen, inte bränd av 200 liter exploderande bensin  enlightened

post-10019769-1394237073,9483_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sans och balans skadar inte.

Om man häller ut 1 dl bensin på marken och tänder så lovar jag att jag vågar stå ett par meter därifrån.

Lägger man 5 kg dynamit på marken och sätter dit en stubin med tändhatt lovar jag att jag säkert är flera hundra meter därifrån före du tänder på.

Visst brinner det i en del båtar på grund av bensin men visa upp någon som fått motsvarande explosionsskador som den fått om det legat 5 kg dynamit i motorrummet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det disskuteras mycket om bensin och exploderande båtar. Min teori är att varje gång man öppnar gasolkranen för att tända så läcker det ut en skvätt och eftersom det är en tung gas så kommer den att samla ihop sig på det lägsta stället d.v.s i motorrummet.

När sedan mängden är den rätta så smäller det precis som med ett antal husvagnar varje år skillnaden är att en husvagn är ventilerad så där behövs det ett riktigt läckage.

jag har själv råkat ut för en spricka på bensinslangen under gång med bensin sprutandes ut i motorrummet och tillslut en jävla os i hela båten men inte en tillstymmelse till brand.

själv slänger jag ut den eventuella gasol som finns vid köpet och installerar spritkök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vi blir alla saliga på vår egen tro och visst kan det hjälpa att sticka huvudet i sanden. Jag personligen tycker ändå det är skönt att riskerna inte är lika stora med diesel. När det sedan gäller jämförelsen mellan 1dl bensin och sprängkraften i 5kg dynamit så uppvisar du alla tecken på att inte ha förstått poängen. Låt oss också hoppas att du slipper uppleva konsekvensen.

Jag antar att det är på samma sätt som man förklarar detta med flygolyckor; det händer inte så ofta och det är ju ändå rätt säkert. Nu handlar detta om vad som händer när det INTE är säkert.

Låt oss göra ett försök; ta ett decilitermått från köket och häll upp precis en 1dl bensin och ställ detta mått i motorrummet och kör på. Låt oss se vad som händersmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du borde ha ett bättre syfte med detta inlägg ! Eftersom det finns flera trådar i ämnet redan så blir det lite väl tjatigt om du bara lovordar diesel , för att du själv har det ! Lite torftigt skulle jag nog säga .......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Syftet är gott, tro mig! Visst, vi har diesel men jag skulle inte vara rädd att äga en bensinare. Går det åt skogen så är det ett handhavandefel. Men visst, jag erkänner att vi medvetet valde bort bensin. Syftet med inlägget var inte för att propagera för diesel eller för att skrämma utan syftet var mer ädelt än så; omtanke. På samma sätt som en annan debattör jämförde med riskerna med gasol, vilket var bra för genast kom jag att tänka på att vi inte har kollat våra slangar, inte ens efter köpet. Korkat och dumt, det både inser och medger jag. Nu däremot skall ingen gasol användas förrän slangarna bytts ut.

Vad som är lite intressant i frågan är att det verkar finnas en slags förmåga hos vissa att liksom tänka bort riskerna med bensin, och gasol. Det händer inte mig, tänker man. I mitt fall med gasolen så har jag inte ens hunnit så bekvämt långt i mitt resonemang för jag har helt glömt bort det och det är ju dumt så det räcker.

Nu fick jag en påminnelse om detta. Kanske kan mitt inlägg tjäna sitt syfte att få en och annan att tänka tanken; helvete, jag har ju inte kopplat in motorrumsfläkten eller kanske inte ens köpt en sådan.

Riskerna står i proportion till sin egen slapphet, eller bekvämlighet.

Senast ändrad av Seari | 20 maj 2012 | 11:00

post-10019769-1394237074,3522_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu växte tråden till att uppmana folk att i allmänhet se över sina installationer så ingen behöver uppleva samma sak som på bilden i första inlägget . -Så ja ! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag alltid haft bensinmotorer . Det jag intalarmig om är , luktar det bensin i mototutrymmet så är det något fel ! Jag har nu två v8or i min båt så en hel del soppa rullar runt ! Men , det luktar inte bensin i motorutrymmet . Tycker nog att alla borde ha samma självbevarelsedrift ! För en säkrare båtsommar ..:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är visserligen mitt minne bra men kort - men.

Vi hade regelbundna brandövningar på jobbet. Ofta började de med en liten teoridel för att sen till övervägande delen va praktiska.

Vid ett tillfälle var det en brandtekniker från Uddevalla. Dels kommer jag ihåg att han var längre än mig (och det vill inte säga lite) 

Dels kommer jag i håg att han sa nåt om att diesel egentligen va mer lättantädligt än bensin under vissa förutsttningar Det gäller ju att väcka elevernas uppmärksamhet. 

Att jag i huvudsak har dieselmotorer beror på helt andra saker än brandfaran.

Sen det där att bli bränd av solen.

Det skall man akta sig för.

Det blev jag en gång i min ungdom efter en hel segeldag när det inte var speciellt varmt. Jag var sjuk minst 14 dagar efteråt. Sen dess har jag aldrig solat aktivt - i mer än 40 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tro är åtminstone att hålla ordning på grejorna. Se till att bränsleledningar är hela och alla anslutningar sitter som de ska. Att jordkabel sitter som den ska och hela systemet är i ordning.

Hur svårt kan det vara?

Sedan ska man ändå köra ventilationsfläkt före start.

Öppnar alltid motorlucka före start då man gör kontroll av oljenivåeer mm före start.

Ditt inlägg hade varit betydligt mer trevligt om du påpekar vikten av att ha ordning på sina saker och inte komma med trams som 5 kg dynamit. Skrämselpropaganda klassar jag som skit.

Lovar att även din diesel kan bli livsfarlig om du inte ser till att ha ordning på grejorna. Dåligt underhållna motorer är en livsfara då de måste fungera om man råkar ut för dåligt väder. En motorbåt utan framdrivning blir en livsfara. En diesel även svårare för privatpersoner att hålla ordning på än en bensinare.

Själv är jag aldrig orolig för min bensinare när vi är ute och åker, däremot av försiktighetsprincipen när det gäller väder och vind. Betydligt mer oberäkneligt än min friska Mercrusier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att på något sätt förringa diskussionen, men förbränningsenergin i 1dl bensin motsvarar ungefär 500g dynamit (och således 1l bensin ~ 5kg dynamit). Har sett den där jämförelsen förut med precis samma siffror, undrar lite var det där kommer ifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Uppgiften om att 1dl bensin motsvarar 5kg i sprängkraft har jag fått från Stadsbyggnadskontoret i Malmö och då gällde olovligen parkerad moped i cykelgarage. Därifrån har man fått uppgiften från en brandingenjör vid Räddningsverket och de är ju riktiga amatörer, eller hur.

Senast ändrad av Seari | 20 maj 2012 | 13:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Gäsp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, faktiskt. Nån har missat en nolla.

Bensin innehåller ungefär 35 MJ per liter. Dynamit 7.5 MJ/kg. Så en deciliter bensin och 500g dynamit blir båda runt 3.5 MJ. Men vill man uppnå skrämseleffekten av 5kg dynamit är det ju bara att säga en liter bensin istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad vill du med ditt inlägg ?

Vill du vara duktig för att du har en diesel och skrämma de med bensinare?

citat från ditt första inlägg

Sträva efter att bli bränd av solen, inte bränd av 200 liter exploderande bensin

Blir lite av dåliga amerikanska filmer där bilar exploderar. Bensin i en bensintank exploderar inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra med omtanke. Konstigt att alltid folk med en dieselmotor alltid bryr sig så mycket om oss med bensinmotorer. Jag gillar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst känns det bra! Jag blir alldeles varm inombords!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...