inka508 1 Postad 19 Maj , 2012 Hej ! Fick ett ekolod av fabrikat Humminbird i present. Blev lite fundersam när jag skall montera givaren. Den är avsedd för såväl akterspegelsmontage som i botten på båten. När den monteras på akterspegeln ser det ut som kameraperspektiv men vid montering i båten skall ovansida/undersida fixeras mot skrovet i båten. Är detta möjligt . Har en Snipa modell äldre och är mest inne på att sätta den i botten på båten. Är tacksam för svar från klok båtägare med erfarenhet av detta. Mvh Ingemar K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielLarsson 0 Postad 19 Maj , 2012 Finns en hel del skrivet om detta tidigare om du söker på ekolod. På min snipa har jag en skädda i aktern, jag löste det genom att bara sätt ett vinkeljärn i syrafast på ovansidan, detta gör att jag kan justera den enkelt i höjdled. Då jag kör med Side image så vill jag ha givaren i vattnet. Jag har dock en givare skrovmonterad i någon klet, tror det är sikaflex, på insidan och denna fungerar utmärkt (förra ägarens montering). Detta lod har jag kvar bara för att jag varit för lat för att plocka ur det. Om du skall montera den på insidan är det viktigt att du inte får några luftbubblor i massan du använder, det ger rejäla störningar. Se även till att du får vinkeln någorlunda rakt ner. Du skriver inget om vad du har för avsikter med lodet eller vilken typ av lod det är, råden ovan gäller för vanliga lod som ger en 2D bottenprofil och inte mycket mer. Skall du ha Sidescan på en snipa så bör du gå ett steg längre och montera två stycken genomskrovsgivare som du förenar med en Y-kabel, annars får du skugga åt ena eller andra hållet då köl eller roder kommer att vara i vägen, jag har en akterspegelsgivare och får alltid köra fram och tillbaka när jag scannar av ett område pga rodrets skugga. Det finns en sida om Team Lilla My på nätet som innehåller hejdlöst mycket nyttigheter om ekolod. Lycka till /D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Maj , 2012 Sök på ekolod så kommer du hitta flera diskussioner om just montering av givare. Edit: Daniel hann före. Senast ändrad av Flintstone | 19 maj 2012 | 20:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 19 Maj , 2012 Som sagt finns massor med trådar i detta ämne här på MG. Jag har själv ett Huminbird Ekolod i min Omega 28, med en akterspegelgivare som jag istället valt att limmat fast på skovets insida en bit framför kölen, fungerar hur bra som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser