Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Gäst blondbella

Hur komma åt i en Wallas 30 D

Rekommendera Poster

Gäst blondbella

Hej

Har en Wallas 30 D som slutat fungera. Displayen visar ingen låga. Då den har gått ca 590 timmar och service intervallet är 500 timmar antar jag att den kanske är igensotat el dyl ?

Någon som vet villka skruvar som behöver lossas för att komma åt för service ? Den sitter väldigt dumt monterad och jag vill undvika att lossa fel skruvar då det inte är helt enkelt att komma åt. Båten är en Bella Falcon -09.

Alla tips emotages tacksamt smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du serva värmaren behöver du demontera den ur båten men du har troligen problem med spänningsfall, värmare är väldigt känsliga för detta 90% av allt strul vi har med kunders värmare beror på detta prova även att starta med ren diesel i annan behållare. Kolla kablar säkringar värmaren måste komma upp i viss temp på rätt tid för att veta att det brinner. Filtret är mycket fint och det behövs inte mycket smuts,men framför allt ELEN ibåten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Tack för ditt svar.

Hade problem med för låg spänning ngn. gång förra säsongen, men efter batteribyte fungerade den igen. Dock fick jag då inte felmeddelandet ingen låga Bytade efter det batterier och sedan dess har den fungerat tills nu. Har ca 12,5, - 12,7 V. Har även testat med motorn igång och med landström utan resultat. 

Har en Wallas dieselspis som också inte borde funka om det var den generella spänningen som var problemet?  

Den kör cykeln med uppstart fläkt etc o efter kylning men som sagt tänder inte. 

Dieseln borde vara fräch då båten alltid varit fulltankad och omsatts flitigt. Har inte sett ngt vatten el dyl vid filterbyten.  Spisen går på samma tank (samma som motorn) och den funkar.

Efter vad jag sett/känt så sitter det totalt 6 skruvar på gavlarna. Är de dessa som skall lossas för att få bort framstycket ?

Som jag skrev i mitt förra inlägg så sitter den monterad på ett sätt som gör det omöjligt att se hur den hänger ihop. 

Senast ändrad av blondbella | 21 maj 2012 | 19:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det kan vara så att tempratur givaren som skall känna värmen inte funkar på rätt sätt har du sen testat att ta nya kablar till ett annat batteri kolla anslutngar vid värmare. Annars är nog nästa steg att demontera värmaren och testaköra på verkstad  det kan okså vara fel på glödstiftet har du möjlighet att kolla hur många amper detden drar vid uppstart bör ligga på ca:11amp.annars demontera värmaren och få den testad det brukar inte vara särskilt dyrt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det kan vara så att tempratur givaren som skall känna värmen inte funkar på rätt sätt har du sen testat att ta nya kablar till ett annat batteri kolla anslutngar vid värmare. Annars är nog nästa steg att demontera värmaren och testaköra på verkstad  det kan okså vara fel på glödstiftet har du möjlighet att kolla hur många amper detden drar vid uppstart bör ligga på ca:11amp.annars demontera värmaren och få den testad det brukar inte vara särskilt dyrt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så att lossar du stjärn skruvarna på gavlarn så kmmer flera plåtar att falla loss och du kommer få mycket svårt att montera ihop detta på plats det är tillomed lite svårt på bänken i verkstaden så jag tror inte du skall prova detta på plats den är monterad med två stycken M8 bult avgas utblåset samt klamma på avgas så det brukar inte var jätte jobbigt att demontera hela värmaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...