Maximaxi 0 Postad 19 Maj , 2012 Ohoj! Har råkat ut för ett problem som jag ej försmäktar lösa. Storfallet har på något vis verkat fastnat i masten. Problemet uppdagades efter att påmastning skett. Fallet går ej att röra vare sig upp eller ner. Har varit uppe i mastkran och kikat så att det löper fritt i ovandel. Verkar som att det har fastnat i masten någonstans. Någon som har varit med om liknande och har en lösning? Båten ifråga är en maxi 77 med Pelle Pettersson mast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Maj , 2012 Välkommen till MG. Och jodå, smått mystiska och lite slumpmässiga tvärstopp i fallinor som löper inuti alu-master är förmodligen inte nåt unikt?[Även om stoppen skulle vara sällsynta så är de förbaskat irriterande, som i mitt fall, för detta att helt bergsäkert alltid kunna ta ner segelytan även i busväder är ju egentligen en rent basal säkerhetsfunktion.] Man byter ju efterhand slitna fallinor, och drar väl då vanligen i nya linor med hjälp av de gamla så de borde därmed få exakt samma dragväg? (Skulle den gamla linan råka vara korsad/snurrad med övriga linor inuti masten så blir ju iofs även den nya det!) Tillkommer kablar, ibland även en tung vhf-kabel vars irriterande klonkljud kanske stillats med oavklippta spretande buntband - då placerade på förhoppningsvis säkra höjdnivåer där de inte kan kila in sig i fallens löphjul. Men vem har egentligen full koll på sin masts alla linor/kablar? Skulle iaf själv önska nån sorts avancerad mast-röntgen för att begripa den härva som förmodligen blivit med åren. ;-)[ibland installeras tydligen helt nya fall/ledningar genom att helt enkelt kasta ner den viktförsedd nytamp i ett stående maströr, hur bra är egentligen det för allmän begriplighet/funktionssäkerhet?] Lyfter tråden, vad kan egentligen orsaka plötsligt uppkomna tvärstopp annat än inkilade föremål i löp/brythjulen?? Senast ändrad av Thomas-1 | 19 maj 2012 | 18:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mersey 3 Postad 19 Maj , 2012 Hej! Råkade ut för att fallet fastnade en gång efter påmastning på min Maxi 77. Detta var många år sedan nu, men jag tror att det släppte då vi lossade undervant och babystag. Har för mig att det på något sätt måste hamnat i kläm då jag satte an dem. Tog en bra stund av funderingar innan jag med viss hjälp kom fram till varför fallet satt fast. Det kan ju vara värt att prova om det är där det fastnat. Finns inte så många andra ställen i en M 77-mast. Lycka till! /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximaxi 0 Postad 20 Maj , 2012 Tackar för tipsen. Tyvärr verkar dock inget bita på problemet jag har. Lösningen blir nog att masta av och hoppas på att det då går att utröna varti felet ligger. Som tur är har jag en plats ledig för fall i masten vilekt gör att jag i värsta fall kan dra ner ett nytt fall. Ang maströntgen så skulle den person som började erbjuda det snabbt bli en populär typ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Empirikos 0 Postad 20 Maj , 2012 Hej, jag har råkat ut för ett lliknande problem, men för mig är det dirklinan som fastnat. Var uppe och kollade i masttoppen men där såg det ok ut, tänkte jag skulle köra fram till mastkranen och med kompisen och slingen som extra säkerhet öppna i toppen för att kolla om linan har blivit klämd när jag satte dit toppen. När jag var uppe och kolllade kändes det dock som om stoppet satt längre ner, varför det kan vara värt att prova tipset med sidovanten först. Hälsningar Empirikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Maj , 2012 Ang maströntgen så skulle den person som började erbjuda det snabbt bli en populär typ. Röntgen skulle nog inte funka, men att dra igenom en kamera!? T.ex. firmor som sysslar med relining (plastning av avloppsrör) spolar ner en kamera som hänger i en sladd. På uppvägen görs en videoinspelning av rörets skick. De borde kanske extraknäcka i båthamnarna, där slipper de iaf att se blöta råttor m.m. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Maj , 2012 Kopisen lyckades tappa fallet så det rappade ur. När vi försökte fåner en pilotlina gick det inte. En annan bekant läste problemet. Om jag inte minns fel satt det en plåt strax ovanför utaget i botten på masten. et docj inte exakt hur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser