erikeriksson 2 Postad 19 Maj , 2012 Hej, går det bra att måla en båtbotten med gelcoatfärg i stället för att måla med epoxifärg för att få en tät och bra yta. Det gäller en 5 m HT båt. För och nackdelar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 19 Maj , 2012 Nackdelar, det är mycket svårt att få en jämn yta och gelcoat är inte tätt. Fördelar, det tål uv-ljus så du måste inte måla färg ovanpå som med epoxy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Maj , 2012 Är syftet att få en tät botten så är svaret nej på bägge frågorna. Tät och bra. Jag brukar använda Gelshield, som är en epoxygrundfärg. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=506&artname=Gelshield&sok=gelshield Du måste naturligtvis slipa ren gelcoaten från gammal bottenfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 19 Maj , 2012 Hej igen. Båten har aldrig varit bottenmålad, så det är en sliten gelcoatyta från 70 talet. Den kan väl inte bli mindre tät av mer gelcoat. Under båten är det väl inget UV ljus. Varför är det svårt att få en snygg yta, dessutom syns ju inte botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 19 Maj , 2012 Nej, utan blir naturligtvis inte mindre tät, men det blir inte tät, och det var det som efterfrågades. Jo, det förekommer uv-strålning i vattnet. Det är svårt att få ytan jämn eftersom gelcoat är trögflytande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 19 Maj , 2012 Gelcoat ska överhuvudtaget inte målas på något färdigt, gelcoat målas i gjutformen och därefter byggs glasfiberdelen upp ovanpå det. På färdiga glasfiberdelar målar man med topcoat - nästan samma sak, men med ganska viktig skillnad... Jag skulle använda epoxy för jobb av denna typen. Gel/topcoat använder man när utseendet spelar roll, på alla andra punkter är epoxyn överlägsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 19 Maj , 2012 Hej tack för svar. Jag provocerar lite, vet också att epoxi anses bäst, men vill ändå ställa några följdfrågor till. Styren, gelcoat,toppfart, är väl ändå lite mjukare och slittåligare än epoxi. Det här med tätheten beror väl också på hur många lager man menar, sedan kanske det finns en liten fördel med att det inte är helt tätt, det luftar väl ändå ut skrovet under den trotts allt längre vintersäsongens på land. Vad jag förstår är väl ändå gelcoatfärg inte spackel ganska lättflytande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Maj , 2012 När man skall måla som du tänker så är det topecoat det handlar om. Dvs gelcoat med vaxlösning iblandad. ålar man med gelcoat så kommer den att bli klibbig på ytan under en väldigt lång rad av år. Skulle tro att om du skulle lägga på fler lager så målar du de första lagren med gelcoat och avslutar med ett lager topcoat. Du måste ju matta ner befintlig gelcoat och sen när du målat färdigt vidtar ett gedigert sliparbete för att få upp ytan. Vattenslipning med olika pappersgrovlekar ner till mycket fint. Tror det finaste jag har liggande är 1400. Det blir ju vid nåt enstaka tillfälle att man får laga upp nån liten skada. Det svåraste är att få rätt färg. Gelcoat är inte tät och blir inte tät oavsett hur många lager man målar, till skillnad från epoxy. Men skall du inte ha nån bottenfärg är väl ändå topecoat det du har att välja på. Eller? Att inte ha bottenfärg på nån av mina båtar har aldrig varit nåt alternativ, så man har aldrig tänkt frågan. Nu för tiden får man ju en förfärlig påväxt även med bottenfärg. Hoppas att det blir bättre nu med de nya tillåtna färgerna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 19 Maj , 2012 Tack igen,frågar för jag inte vet. Har haft stort båtintresse och många båtar i över 30 år, men aldrig behövt åtgärda någon botten förrän nu, har inte och tror inte vi behöver någon bottenfärg (bor längs norrlandskusten). Det här med att ytan blir klibbig beror inte det på hur mycket härdare man använder. Blir inte ytan slät när man målar med gelcoat. Topcoat är väl för ytor ovan vattenlinjen, den är väl porigare och mindre vattentät. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 19 Maj , 2012 Topcoat är gelcoat med vaxlösning i, oavsett om du har den över eller under vattenlinjen heter det samma sak. Du ska ha både härdare och vaxlösning i. Jag skulle satsa på epoxygrundfärg och sedan måla med en hård giftfri bottenfärg, t ex VC17eco eller en som Lefant har men jag har inte koll på namnet... Tror du får bäst resultat med minst arbete så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Maj , 2012 Frågan jag ställer mig i den här tråden är varför du inte ska använda epoxi...? De flesta båtägare tillhör en av två kategorier: de som har epoxibehandlat botten eller de som inte har epoxibehandlat men önskar att det var gjort på deras båt. Jag har aldrig hört om någon som vill gelcoatbehandla sin båt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Maj , 2012 Jag förstår tanken Båten har aldrig varit bottenmålad. Om man epoxybehandlar den måste man dra upp en vattenlinje och bottenmåla. Lägger man på topecoat och vattenslipar fram en slät och blank yta så får man en båt som man slipper bottenmåla. Ett ganska stort jobb med vattenslipningen, men kanske totalt mindre jobb än 30 års bottenmålning. Är man då skicklig eller har en himla tur kanske man tom kan få till samma färg som skrovet i övrigt. Ett idiotjobb som hade passat en sån som mig som älskar att slipa. Å andra sidan hade jag slagit ut vattenlinhen, målat med Gelshield och bottenmålat med den färgen som Peter_K föreslog. Då vet jag att det blivit bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Maj , 2012 Det är viktigt att man har koll på sitt skrov och den fukt som samlas där. Vi fick vår Seari slipad och epoxibehandlad i vintras av Boatconsult i Malmö och de gjorde ett prima jobb. Nu är hennes undervattensskrov målat i Hempels Olympic White och så jämt och fint att man nästan skulle kunna ställa henne i vardagsrummet. Till Flintones två kategorier båtfolk kan jag addera två andra kategorier; de som gått på grund och de som kommer att göra det. Vi tillhör kategori 2 och det är ju en trist vetskap Senast ändrad av Seari | 19 maj 2012 | 22:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 20 Maj , 2012 Gelcoat används som sagt först i gjutformen, och därefter gjuter man glasfiberlaminatet ovanpå den. Gelcoat får klibbig yta mot luften (men inte mot gjutformen) för att laminatet ska fästa bra i den. Topcoat är som sagt samma sak som gelcoat men med några procents tillsats av vax. Detta vax lägger sig som en hinna på topcoaten när den målats och hindrar kontakt med luften. Utan kontakt med luft härdar den fullständigt, och den klibbiga ytan uteblir. Vid småreparationer använder tydligen vissa gelcoat som täcks med t.ex. plast för att ge samma lufttäta funktion, och en jämn blank yta istället för den vanliga penslade/rollade som man annars får. Knappast tillämpligt på något större, men kanske en smidig fullösning på vissa småjobb... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 20 Maj , 2012 Hej, tack för alla svar. Två frågor till. Om man gjort små lagningar med polyester, kan man måla epoxi direkt på dem? Borde kan hellre lagat med epoxispackel? Måste man absolut bottenmåla på epoxin, eller kan det vara en öppen yta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 20 Maj , 2012 Epoxi är ju ingen bottenfärg, därför man målar på bottenfärgen uppe på det, dessutom är det gift i bottenfärgen av den anledningen att alger och dylikt har svårare att sätta sig. Du kan ju göra som jag, vitt skrov vit bottenfärg, då ser du den knappt, fast din tanke kanske är att aldrig behöva bottenmåla men är man så bekväm får man väl dra upp båten efter varje tur och det är ett bök i sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 Maj , 2012 Man behöver inte bottemåla epoxin. Epoxi är ett i princip helt dött material när det härdat fullständigt så ingen ytterligare behandling är nödvändig för epoxins skull. Bottenmälning väljer man själv om man vill göra eller inte av helt andra anledningar. Vi kommer inte bottenmåla utan tvätta båten under säsong istället. Underbart att slippa kladda med bottenfärg varje höst och vår. En tvätt med Rönnqvists bottentvätt på hösten och båten är redo för vintern och senare vårens sjösättning! Den epoxi vi snart ska lägga på vår båt kommer enligt uppgift ge en blank yta så ingen ytterligare behandling kommer vara nödvändigt för den sakens skull heller. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 20 Maj , 2012 Hur löser ni problemen som epoxy har med att det inte tål uv-strålning, Fred? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 Maj , 2012 Enligt killen på Epotex så är detta inget problem alls. Det är någon hundradels millimeter av yttersta lagret som påverkas och då endast genom att det kritar lite och att färgen gulnar en aning. För vår del så kommer det dessutom vara väldigt lite av epoxin som blir eponerad av UV-strålingen, endast lite precis ovanför vattenlinjen, och vi kommer någon gång framöver måla friborden. Då kommer allt våtslipas ändå och då försvinner ju det lilla epoxit som ev. påverkats av UV-strålingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 20 Maj , 2012 Botten ...den kanske inte måste vara den mest estetiska delan på en båt ! Jag har själv lagat en liten skada på ett hörn ovanför vattenlinjen och kan se rätt så omg att den mörknar . Jag använde snabbepoxi ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 Maj , 2012 Det kan ju skilja på epoxi och epoxi också...vad vet jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peek 0 Postad 18 Juni , 2012 Min båt har aldrig varit varken epoxigrundmålad/bottenfärgmålad. Ska plastytan ruggas upp med sandpapper innan epoximålningen sedan aceton/rödsprit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 18 Juni , 2012 Japp, 120-papper kör jag med. EDIT: Våtslipsvamp är det jag kör med i motsvarande moment. Vet faktiskt inte vad det är för grovlek på svampen men jag skulle gissa att det är runt 120. Senast ändrad av Flintstone | 18 juni 2012 | 20:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser