Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
maxi222

Max bredd på släpvagn

Rekommendera Poster

Hej

Jag hittar väldigt mycket diskutioner om vikter på släp mm men inte så mycket om hur bred en båt får lov att vara på trailer. Jag undrar altså om jag kan lasta min båt som är 294cm bred på ett 80km/h bromsat släp.

Jag resonerar såhär, släpvagnen får vara 260cm bred, man får lasta 20cm bredare än fordonet, totaltbredd blir då 300cm.

Är detta rätt eller fel?

Sen finns det ju undantag när det gäller bred odelbar last vad gäller här?

 

Tack för hjälpen

 

Mvh Max

 



Senast ändrad av maxi222 | 18 maj 2012 | 23:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både fel och rätt. Lasten får sticka ut max 20 cm. Totalbredden får vara max 2.60. Finns då undantag för bl.a bred odelbar last. Vad som gäller står i TSFS 2010:141. Den hittar du här. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Lasta-dra/Battransport/ samt lite enkel förklaring vad som gäller. Är det något som ter sig oklart så fråga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från den här infoblanketten:

Om det är odelbar last, till exempel en båt, får bredden uppgå till 310 cm förutsatt att ekipaget är utmärkt enligt Vägverkets föreskrifter (VVFS 2000:120) om bred och odelbar last.

 

Edit: Hm. Glöm det. Det där gäller ju 30-släp. Fast det kanske finns liknande undantag för 80-släp.



Senast ändrad av jstck | 19 maj 2012 | 10:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den föreskriften du hänvisar till har upphört gälla och är ersatt av den föreskrift jag hänvisar till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjäpen, men jag händer inte riktigt med.

Jag får altså dra båten eftersom det är en bred odelbar last men måste då märka ut den på speciellt sätt, jag kan göra det med vanlig bil och b-kort? Verkar dock inte vara så smidigt.

I annat fall så gäller altså att lasten får sticka ut max 20cm men med en maxbredd av 260?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får köra med vanlig bil, men tänk på att efterfordon ej räknas som vanlig  släpvagn.

Den får ej vara bromsad eller ha fjädring. Max hastighet är 30 km/h.

 

 

/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst får ett efterfordon vara bromsat, tillockmed en fördel med bromsat efterfordon då vikten på dragfordonet inte spelar någon roll, alltså ingen begränsning av vikten på efterfordonet i förhållande till dragfordonet med bromsar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt där! Tack för rättelsen.

Ingen nackdel med bromsar, dock får det ej vara fjädring..

 

Har själv gått från Båtvagn till bromsad trailer, fick dock ta E- behörighet. Men skall man traila mycket och långt, är detta att rekommendera.

Är ju givetvis en kostnadafråga, då Trailers är dyra rackare.

 

MVH

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men där var det inte alls lika fina bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, så för att sammanfatta:

Jag har båten på en båtvagn nu, obromsad med lgf skylt osv, och det är då lagligt.

Men jag kan altså inte sätta båten på ett bromsat släp (80 km/h) för att den då är för bred?

Tanken var att kunna köra båten mellan sommarstugan och hemmet. Men detta blir då inte möjligt utan lastbil eller om jag kör i 30km/h?

 

Tack för alla svaren!

 

Mvh Max

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde att detta var löst men nu har jag hittat en First 25,7 S som är 2,75 bred och som ska vara trailerbar med 80km/h bromsat släp.

Detta säger ju lite emot vad vi kommit fram till innan?
Gör det skillnad att man måste ha BE för att dra den eller hur kommer det sig att man i detta fallet kan dra en båt bredare än 260 på vanlig 80 kärra?

Se båten på:
http://www.knapemarin.se/boatlist_details.asp?BoatId=3254&Boatname=First 25,7 S - Trailerbar inombord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den är inga problem att dra på en 80 kärra  kärrans maxbredd  är  260cm  men  upp till 280 cm last  är  lagligt utan  vidare  gruff  dock ska  lasten  vara tydligt märkt  med  vart maxbredden är  en enkel grej e att  göra  en liten fuling  mellan besiktningarna  så e du kvitt problemet   

släpets bredaste punkt e 260 MEN  om du monterar på  dessa http://www.jula.se/positionsljus-led-602152  på släpets bredaste punkt  så vips  har du  vart bredaste punkten e o harry haffa  säger inget   ja har monterat så på  farsans biltransport o har tillomed besiktat med dessa   av misstag  o de gick fint  de med fast släpet vårat  e totalt  nästan 3 meter  med  armarna 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Okej, detta låter ju bra. Vet du var man kan hitta några regler ang detta?

Är maxbredden 280 på 80 kärra då eller exakt hur bred lasten (båten) max vara om släpet då är 260?



Senast ändrad av maxi222 | 14 juli 2012 | 14:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max fordonsbredd är 260 cm, punkt.

Om lasten är bredare än 260 cm och inte går att dela får den ändock transporteras på väg under vissa förutsättningar. Detta är beskrivet i den publikation som M__G hänvisar till i tidigare inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns  regler o paragrafer till förb-nnelse på  transportstyrelsen   ;) men dessa ids knappt harry haffa läsa själva  så risken att åka dit  med en båt som är 275 bred är obefintlig

hade båten vart 350-400cm bred hade dom nog vart  griniga dock   

 

maxbredd på släp är 260cm totalt   all last över detta  ska var  märkt på et sånt sätt att de ska synas lång väg vart  lastens maxnredd är    alltså sätter du tex  gummiarmarna ja länka till  på skärmarna tex  så dom sticker ut blir släpet ungefär 300cm mellan  ytterkant av  armarna  

(vilket i sig gör släpet för brett men som sagt  plockar man bort dom eller monterar dom  längre in vid besiktning så funkar de)

alltså är de bredaste punkten  o då är de ordentligt märkt  ;)   iomed båden bara är 275cm  är altså  gummiarmarna bredaste punkten o missar man belysningen i dom gör man de bra.....

för övrigt  ska man inte va  allt för  paragrafryttare  e bättrre spela dum vid en kontroll  o låssas som de regnar   o inte veta att båten e för bred  eller att armarna sticker ut mer än 260 cm  för  till 99% får man bara en tillsägelse  o får rulla vidare  med ett bra att veta  (om du nu mot förmodan skulle bli stoppad alls.......)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jodå jag är med på fordonsbredden på 260.

Men jag har lite problem med att tolka publikationen.

Där står att:

Vid transport av odelbar last på vägar som inte är enskilda får fordonets eller fordonstågets bredd, lasten inräknad, uppgå till högst
310 centimeter, om villkoren i 2 kap. är uppfyllda

Vilkoren i kap 2 gäller bla skyltar som är avsedd för tunga fordon och detta får mig att tro att detta bara gäller lastbilar? Även i exemplet så har de en lastbil.

Förutom det så tolkar jag det som att jag får dra båten om jag tar hänsyn till trafik och vägarbeten och märker ut bredden på korrekt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...