Gäst Postad 18 Maj , 2012 Fånig fråga kanske men den risken får jag ta; jag ska byta anoderna i våra TMD-41A dieslar och det finns två i varje motor. När jag lossar skruvarna till dessa anoder så kommer kylvattnet eller är systemet gjort som så att man inte dränerar systemet bara för att byta anoderna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 18 Maj , 2012 Hej. Alla anoder sitter i sjövattensystemet. Har du kört i glykol eller annat så rinner en del av det ut när du lossar propparna. Har du båten i sjön så är det sjövatten som kommer ut. Vill du ha minimalt spill så får du sätta ett finger för hålet. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Maj , 2012 Det visste jag ju... inte! Hade jag tänkt tanken klar så hade jag kanske fattat att anoderna inte skyddar för kylvattnet (pinsamt). Okey, båten ligger på land med glykol i systemet så det är att förvänta sig lite glykol. Stort tack, Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 19 Maj , 2012 Glöm bara inte att ta bort fingret sen....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Maj , 2012 Tack för rådet, Westfjord Jag inser att vi måste gå en båtmeckarkurs för det som jag liksom valt att lägga på en annan är ju ändå rätt roligt och intressant. Någon som gått en sådan kurs och vem håller i dessa kurser? ____________________________________________ Vår gamla Storebro Storö III i mahogny. Byggd 1967 och levererad till Direktör Lars Manner i Göteborg. Senast ändrad av Seari | 19 maj 2012 | 21:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 19 Maj , 2012 Jag tror att vi redan sedan en tid tillbaks befinner oss på den bästa båtmeckarkursen som finns, Maringuiden och alla kunniga medlemmar....sen måste man våga prova oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 20 Maj , 2012 Jag har en 41 B motor i båten och jag har bara lyckats hitta en anod i motorn- den som sitter i värmeväxaren. Var sitter den andra? //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Maj , 2012 Vi har 41A, kanske skiljer det. Jag har en sprängskiss men den ligger såklart i båten. Får kolla detta imorgon. /Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 20 Maj , 2012 Kolla Volvo Pentas eminenta sprängskisser på nätet, finns hos alla återförsäljare av Volvo Penta-delar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Maj , 2012 Hittar inte sprängskisserna på nätet, någon som kan ge mig lite direktiv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 21 Maj , 2012 T.ex punkt 12 här http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745630-26-19459.aspx och punkt 7 här http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745630-26-19498.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Maj , 2012 Jippy o tack!!!!!!!!!!!!!!!! Hur gör man om man vill ha alla dessa sprängskisser på A4-papper? Senast ändrad av Seari | 21 maj 2012 | 22:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser