Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
vfhc1984

Stor förändring av bränsleförbrukningen från tidigare säsonger

Rekommendera Poster

Jag har en Uttern S64 - 2006:a, Mercruiser 4.3 MPI 220 HK som har gått  totalt 100 timmar. Båten är servad på varv som är specialister på Mercruiser. 

Under första säsongerna har min Smartcraft visat bränsleförbrukning där båten drar 27 liter i timmen vid 27 knop. Förra året började båten istället dra 33 liter i timmen vid 27 knop och snittet 1 liter/distans var då 21 knop. I snitt låg jag tidigare på ca 1,05 liter, förra säsongen hade jag ett antal resor där snitten hamnade på 1,80 liter (mer eller mindre samma fart och resor).

Topfart hade sjunkit från 42 knop till 39 knop enligt gps (jämfört med tidigare säsonger).

En bit in i säsongen bytte jag tändstift som förbättrade förbrukningen något (påverkade dock inte maxfarten). Under våren har jag sett till att båten är helt slät under, men vid sjösättning idag hamnade jag 33 liter i timmen vid 27 knop och extremt högt värde vid maxfart. Jag hade tyvärr inte gps med mig på denna resa, men jag hamnde en bra bit under 40 knop enligt den analoga mätaren.

- båten var fulltankad från förra säsongen, gammal bensin kanske påverkar något.

Varvet verkar inte veta vad det kan bero på. Då experterna möjligtvis finns på detta forum kanske ni kan ge mig klarhet i vad som kan vara fel och vad jag eventuellt behöver åtgärda.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet kan vara så fruktansvärt många. Om det nu finns något problem? För mig låter det som att en förbrukning på 1,05 L/dist på en V6 MPI låter fantastiskt bra i mina öron. 

Jag skulle börja såhär:

1. Skruva ut några tändstift och se hur de ser ut. De säger ju rätt mycket om hur motorn förbränner bränslet på ett optimalt sätt.

2. Din motor har ett rätt bra diagnosuttag, koppla upp den mot en diagnosdator och se om du har felkoder och att alla givare jobbar inom sina parametrar.

En Temp Sensor för ECU kanske tycker motorn går kallt? Och drar på mer bränsle? Den använder inte samma sensor som du har för att se motortemp på instrumentet.

Bränsle från förra året är gammalt bränsle. Det bränsle du tankar idag är av värsta sämsta sort och har en hållbarhet på ca 3 månader. Dock kan man göra det till ett Okej bränsle igen om du lyckas blanda ut det med ca 25% nytt bränsle. Därför tankar jag aldrig 95, utan försöker alltid tanka shell V-Power. Dyrare men också längre hållbarhet.

Det finns så många parametrar att ta hänsyn till. Strömmar, hur kallt det är i vattnet, ju kallare vatten ju lättare går skrovet genom vattnet. Vågor, vind...

För mig låter dina data som helt okej, inget jag skulle lägga någon energi på. Om du inte har en konstig känsla i magen att något är fel.

Det går inte att jämföra en strecka och förbrukning som med en bil. 

Mvh

Kristian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en dyvikaskruv på båten? Kanske har de samlat sig vatten i skrovet och båten är tyngre än innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...