Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Nickname

Batteriladdning

Rekommendera Poster

Hej! Min båt har ett startbatteri (145 Ah) och 2 st parallellkopplade förbrukarbatterier (2x145 Ah). Startbatteriet och förbrukarbatterierna är kopplade till var sin kanal på en Waeco 252A batteriladdare. Förbrukarbatterierna är alltså kopplade till samma kanal. I år visade det sig att förbrukarbatteribanken hade laddats ur något mera under vintern än startbatteriet. Banken hade 12,2V och startbatteriet 12,8V. Mitt problem är att vid laddningen av batterierna så ser det ut som om att laddaren helt styrs av startbatteriets laddkrets. Startbatteriet kommer upp till 13,6V, vilket är OK. Dock slutar laddaren att ladda förbrukarbatteribanken trots att den inte nått mer än 12,6V. Båda laddningskretsarna har underhållsladdning på ca 1A. Är detta typiskt för flerkretsladdare eller är det fel på laddaren? Tacksam för att ta del av erfarenheter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig förefaller det som du har hittat en konstruktionsmiss för just det fabrikatet. Alla laddare har alltid små egenheter och att bara känna laddning på en kanal är säkert ett sätt att spara in pengar på konstruktionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för synpunkterna!

Jag har varit i kontakt med generalagenten för Waeco, Dometic. En mucket kompetent och trevlig tekniker kunde snabbt utreda problematiken. Det visar sig att uttag 1 av de tre ladduttagen är ett renodlat underhållsladdningsuttag (1A konstant). Eftersom jag kopplat förbrukarbanken på det uttaget så förklarar det varför förbrukarbanken inte hunnit laddas upp av 1A-laddströmmen. Startbatteriet är inkopplat på uttag 2 och har således laddats upp helt enligt laddarens laddningsschema.

Med andra ord så bör i mitt fall startbatteri och förbrukningsbatteribanken kopplas på uttag 2 resp 3. I sammanhanget kan nämnas att bruksanvisningen bör förtydligas. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...