GulS30 0 Postad 18 Maj , 2012 Jag och min familj vill skaffa katt men vet inte vad vi ska göra av den på somrarna när vi långseglar. Ett altenativ är ju att ta med den på båten men min man är väldigt skeptisk till det. Finns det någon van kattägare här på forumet som kan berätta lite mer om hur båtlivet blir med en skeppskatt ombord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 18 Maj , 2012 Trevligare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 Maj , 2012 Inga som helst problem. Vi har haft katt ombord flera somrar. Hon hade sin sandlåda och i land hade vi henne i koppel. Dessutom gillade hon att leka med vatten! På kryss låg hon undet ett täcke i förpiken. Annars sprang hon fritt när vi inte seglade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 Maj , 2012 Sök på -katt ombord- så får du upp ett par trådar med mycket matnyttiga inlägg, och även busigt oseriöst. Klart kissen skall vara med ombord! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Maj , 2012 Seglade med katt några sommrar. Första året hade vi försökt att ha sele på katten. Det gick bra när vi gick från båten och katten fick bestämma vägen. Ville vi bestämma vägen var det bäst att bära honom. Försökte hitta små öar där katten kunde få ströva fritt. Det var inte lätt. De öar jag tyckte va små var jättestora när vi försöte leta reda på, en av måsarna ihjälskrämd katt. Hittade en perfekt katt-ö. Södra Fotstillen starx norr om Hamburgsund. Det ligger ett litet skär strax öster om ön där man på södra sidan kan lägga till med två segelbåtar. På skäret gick vår katt, som hette Murre iland och ombord på båten som han ville. Själv tog vi dingen och rodde iland på den stora ön. Mellan båten och land var det sanbotten, som inne vid ön nog låg på en halvmeters djup. Perfekt för våra barn som var lagom stora att bada där. Sosta året han var med låg vi en natt på Hejen på Väderöarna. Vi låg långt från land, 4-5 meter med långa förtampar. När vi skulle lägga oss ville katten gå ut och vi lät ruffluckan stå öppen. När katten inte kom in efter en timme gick jag ut för att titta efter honom. Han var borta. Nästa dag gick jag fram och tillbaka på Hejen ett antal gånger och letade och lockade på honom. Till slut hittade min fru homn där han satt under ett stenblock och var helt ihjälskrämd. Efter det fick han stanna hemma när vi var ute och seglade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GulS30 0 Postad 18 Maj , 2012 Tack för alla svar. Stackars kisse! (Toaens svar) Men om man är i t.ex Mariehamn eller liknande och vill gå på stan, vad gör man med katten då? Kan man lämna den i båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 18 Maj , 2012 Det är nog lite olika på olika katter men vår kisse trivs ombord. Vi har vant den vid båtlivet på ett lugnt och ganska strukturerat sätt. Se vår avsomnade blogg http://karl-alfred.blogspot.se/ Pejlhalsbandet jag skriver om är ovärdeligt. Inte för att han brukar försvinna utan för att vi slipper oroa oss för att inte få tag i honom om vi måste kasta loss akut av någon anledning. Vi har nu seglat några år till med honom och det går jättebra. Om vi ligger i städer där vi inte vill att han ska gå ut för sin egen säkerhets skull får han vara inne i båten. Katter sover mesta tiden av ett dygn men man måste se till att den inte blir för varmt och att de har mycket vatten att dricka ooch bara erbjuda blötmat under värmeböljor. Vår katt går inte i koppel utan lös men vi måste på något sätt uppfostra honom till koppel när vi om några år seglar ner till kontinenten och kommer att ligga i gästhamnar i städer väldigt mycket. Senast ändrad av ciaraud | 18 maj 2012 | 19:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 18 Maj , 2012 Vi har haft katter med på båt i över 20 år. Den första, en snäll bondkatt, trivdes med att åka motorbåt. Vår nuvarande katt är en lite nervösare raskatt som gärna ligger still när motorn är igång; jag tror att han störs av ljudet. Väl framme med motorn avstängd tycker han att det är härligt att utforska precis hela båten. Tänk bara på att de gärna promenerar runt på natten, vilket kan störa husses/mattes nattsömn. En annan sak, när vi har besökt Åland har vi varit tvungna att rabiesvaccinera katten samt ha intyg på det. Vi har aldrig blivit kontrollerade men vad jag förstår måste man formellt sett ha det. Förresten var/är båda katterna innekatter och vana vid att gå i sele utomhus, så den biten fungerade fint även på öarna. Vi har aldrig släppt någon av dem lösa. Det har varit kul att ha katt med. Dråpligt ibland också när man har landat en gädda. Då nosas det friskt på husses byte. Kattlådan är väl mindre kul men ändå inget problem, förutom att sanden har en tendens att hamna lite varstans. Handdammsugare rekommenderas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Maj , 2012 Det var en väldigt trevlig katt, men han var knäpp på nåt sätt. Rädd för allt , inte bara i båten - och lite dum. Han var född på Smögen och helt grå. Han brukade ligga under grannens bil på gatan mitt emot vid femtiden och vänta. När frugan kom med sin vita golf efter jobbet och svängde ner i garageinfarten brukade han springa rätt över gatan som skjuten ur en kanon och skulle med in. En dag kom en annan granne lite längre upp på gatan med sin vita opel. När grannen var i rätt läge för att svänga ner i vår garaginfart, sprang Murre rätt över gatan. Grannen svängde dock inte ner i vår garageinfart utan fortsatte rakt fram. Efter det sprang han aldrig någonsin mer och behövde aldrig någonsin mer va rädd för nåt. Fast lite synd på en sån fin katt. Snyft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GulS30 0 Postad 19 Maj , 2012 Vad synd! :'( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GulS30 0 Postad 19 Maj , 2012 Vi har en ganska liten båt, och dessutom två barn. Hur gör man med matskålar? Måste man ha mat och vatten framme hela tiden? Jag tänkte mest på att man springer runt i båten och snubblar över mat och vattenskålarna, och vad händer när det gungar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 19 Maj , 2012 Vi hade katt ombord förr, (en innekatt) tills vi kom på att jag är allergisk så nu har vi tyvärr inte katt längre. Vi hade då en plastlåda med skjutlock som kattlåda som vi kunde ha framme vid lättare segling eller stuva undan utan att spilla ut innehållet. Katten hade alltid sele som vi kunde koppla henne i, Bäst med katten nere i båten under segling rätt trassligt annars då vi alltid hade henne fast i koppel ombord. Under segling låg hon mestadels i sin kattbur, drivdes bra i denna. Matskål och vatten plockades fram i hamn. Hade henne sedan i koppel i land, pga fågelliv, andra djur, hundar mm och att man vill slippa leta katt hela natten eller på morgonen när man skall iväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GulS30 0 Postad 20 Maj , 2012 Okej. Hade ni mat och vattenskålarna på golvet i båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 20 Maj , 2012 Vi seglade med två katter och en lien hund. Den ena katten var en innekatt och han höll sig i ruffen. Den andra var van att ströva omkring så hon fick ha sele och ett koppel med rulle centralt fastsatt. På så sätt kunde hon röra sig i hela båten. Fungerade bra förutom vid ett tillfälle då rullen bundits fast lite för långt förut, katten försökte hoppa iland men blev hängande under fören med tassarna i vattnet. Som kattlåda hade vi en plastlåda med ganska höga kanter. Det finns vattenskålar som är spillfria, man kan till och med hålla dem uppochner utan att vattnet rinner ut, utmärkt vid segling. Idag har vi motorbåt och bara två hundar. Bara vi har hundarnas korg med så är det inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 20 Maj , 2012 Vi har haft katt med de sista två åren och det har inte varit några problem. Mat- och vattenskålar i liten båt kan förstås vara trixigt att lösa. Vi har inte släppt iland henne själv någonstans, just av rädsla att hon blir rädd för något och springer bort. Hon har flytväst. En vi mötte berättade att de haft katt i båten många år men att de förlorade henne då hon föll i vattnet under en slussning. Sögs ner helt enkelt. Otrevlig död inte bara för en katt... Vår yngsta dotter hittade något på internet om att man kan lära sin katt gå på toa. Man sätter helt enkelt sandlådan i toastolen. Katten går dit och efter en tid kan man ta bort sandlådan och katten fortsätter gå dit. Skall se om vi kan lära vår katt detta denna sommaren (alternativt om hon går med på det) för det vore skönt att slippa kattsanden i båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 20 Maj , 2012 Mat och vattenskålar, hade vi vanligtvis på golvet inne i båten. Matskålen kan man ta bort när katten ätit färdigt. Det gick även bra att lämna katten i båten (inne i båten när vi gick iväg en stund). Däremot är det kanske inte så bra att lämna den kopplad ute, då den kan få för sig något eller trasla in sig då den sitter fast. En gång när hon jamade och ville ut, så satte vi ut den tidigt på morgonen i sin sele knutet till storskotet och jag gick sedan och lade mig igen. Vaknade sedan av något lite konstigt gnisslande ljud som jag inte förstod vad det var, men bestämde mig efter en stund för att kolla. Då var koppellinan till katten sträckt kors och tvärs mellan winschar och knapar och sedan ut över mantåget och där hängde katten som en fender mellan båtarna och krafsade hjälplöst mot det hala fribordet. Så man måste ha koll ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hosianna 1 Postad 21 Maj , 2012 Som jag tidigare sagt är jag för båtskatt:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GulS30 0 Postad 21 Maj , 2012 Tack för tipsen! Jag ska nog övertala maken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 21 Maj , 2012 Vi hade hört alla historier om katter som drar iväg tre dagar innan de kommer tillbaka, och det funkar ju inte. Så blev en riktig innekatt, en ragdoll. Och han trivs som fisken i båten. Vill helst inte gå i land alls... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 25 Maj , 2012 Jag har ingen provision på produkten: http://www.smart-cat.net/?gclid=CKOE5_TIkK8CFedZmAod_w-Azg Har inte testat produkten men kommer förmodligen köpa varianten som kostar ca 1000 sek. Tror man får med 3 sändare vilket kan vara bra om katten tappar en sändare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser