lindererik 0 Postad 18 Maj , 2012 Motorn Mercury 80hk -83 Vid start så verkar det som den varvar upp och sen får grepp man känner att dragkraften ökar, Vad kan det bero på ? kav-plattan går precis vid vatten ytan den glider på ytan men inte så det stänker. Samma sak vid kraftig sväng den går upp i varv. Botten är av V-form och den vid planing ligger nästan på vatten ytan. Vad jag kan se så är det lång rigg, Jag funderar på om jag måste sänka motorn mer, men det går inte mer utan att såga i akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 18 Maj , 2012 Det måste vara att du har kort rigg o du ska ha lång rigg mvh tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindererik 0 Postad 18 Maj , 2012 Jag ska mäta när jag kommer hem, men den ser ganska lång ut. Går det att kapa av lite av akterspegeln om jag inte får tag i en lång rigg ? Beskriv gärna hur jag ska mäta både på båten och motorn, hittat olika svar på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindererik 0 Postad 18 Maj , 2012 Min akterspegel är 53cm Om jag mätt rätt så är riggen 47cm Har 2cm mellan kav-plattan och kölen Kan det vara propellern som har fel stigning ? Tror det står 17P Kan man skära av lite av akterspegeln där motorn hänger ? kanske sänka några cm ? Bakänden på båten går ytp på ytan vid planing. Senast ändrad av lindererik | 18 maj 2012 | 15:31 Senast ändrad av lindererik | 18 maj 2012 | 15:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 18 Maj , 2012 Kolla upp så det inte är propellern som slirar på navet, detta leder också till att varvtalet ökar och kraften minskar vid stor belastning, som vid start. Om du har möjlighet, testa en annan prop. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindererik 0 Postad 18 Maj , 2012 kan man testa om den slirar med handkraft ? Sen med dom måtten jag har på riggen klassas den som lång rigg ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 18 Maj , 2012 Nix, gör två märken mitt för varandra med färg t.ex. Ett på proppaxeln och ett i pereferin, på ett blad t.ex. Kör. Om de rört sig inbördes är navet paj. Kan ev. repas, men det är ett verkstadsjobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindererik 0 Postad 18 Maj , 2012 Då ska jag testa imorgon, Men om det EJ är propellern så måste det ju vara att den suger luft, och om nu jag redan har lång rigg så är det bara att sänka akterspegeln lite ? Hur mycket skulle räcka ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_AMK 3 Postad 19 Maj , 2012 Om kavitationsplattan ligger i linje med botten har du rätt rigglängd. 53 cm är lång rigg. Uteslut en felkälla i taget. Flintsones tips är bra. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_AMK 3 Postad 19 Maj , 2012 ...så även Guestssons tips. K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindererik 0 Postad 19 Maj , 2012 så nu har jag kollat propellern, inge slir på den, såg också att det gick att flytta ner pinnen till motorn ett hack till, verkade som det blev bra nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_AMK 3 Postad 19 Maj , 2012 Skönt när det går lätt. Och billigt... K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser