Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
thomasfolcker

Strulande Johnson 60 årsmodel 1990

Rekommendera Poster

Hejsan!

Skulle behöva ett råd kring en strulande Johnson 60 årsmodel 1990. Den startar hur fint som helst och går fint upp i planing. I marschfart (24knop) går den fint, men om jag gasar på det sista upp till full gas börjar den att gå orent. Drar jag ner gasen går den fint igen. Den misständer med en ryckig gång som resultat. Har gjort rent tank och förgasare två gånger. Bytt slang till trycktanken. Bytt tändstift är också gjort. Måste finnas någon som råkat ut för samma problem. Har ingen lust att åka på halvgas hela sommaren.



Senast ändrad av thomasfolcker | 23 maj 2012 | 23:08



Senast ändrad av thomasfolcker | 23 maj 2012 | 23:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Vad händer om du pumpar på blåsan när den strular?

2. Kolla att tändförställningen funkar korrekt. Det ser du enklast om någon annan kör. När du kör i 24 kn (ca 4000 varv) så bör tändningen redan ha nått max förställning eller näst intill. Den skall alltså röra sig minimalt eller inte alls då du ökar gasen efter detta.

BTW ta bort den andra likalydande tråden.



Senast ändrad av guestsson | 18 maj 2012 | 18:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå och tack för svaret!

Jag har prövat att pumpa på blåsan utan resultat. Prövade även att trycka in chocken/Primen med resultatet att den började gå sämre.

Skall kolla tändningen imorgon när jag sjösatt igen.

Andra tråden är veck!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tändförställningen verkar funka som den ska. Den når sitt ändläge strax innan den börjar att gå orent. Blir inte klok på detta. Den går så fint och kraftfullt upp i fart, men när den varvar ur så börjar den hacka.

Brövade även nu att pumpa på blåsan, men utan resultat.

Hjääääääääääääääälp!

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta skulle kunna vara ett bränslefel trots allt, men det finns ett antal i och för sig mindre troliga felkällor på tändningssidan som enkelt kan uteslutas.

Koppla ur den svart/gula stoppedning vid switchboxen. Prova. Du måste stoppa motorn med choke.

Antagligen har motorn en tempswitch som begränsar varvet vid övertemp, vilket många OMC har. Det skulle kunna vara denna. För att sätta denna begränsningen ur spel skall troligen ljusbrun eller ljusbrun/blå kopplas ur vid switchboxen. Jag har inte full koll på just din motor, så jag är inte helt säker på detta. Not: Om motorn efter detta börjar funka så är antingen tempswitchen felaktig eller också går motorn för varm, vilket inte alls är bra.

 

För att kolla på om tändningen leverar gnistor som den skall kan du skaffa fram en tändinställningslampa (stroboskop). Koppla in denna och kolla in i lampan medan någon annan kör båten. Trots att ögat är trögt, så brukar det kunna avslöja oregelbundenheter i blinkningar.

Du bör alltså kunna se om problemet är att tändningen inte hänger med och om det i så fall gäller en eller båda cyl. Med denna kunskap går det att komma vidare. Serr du inget problem skulle jag kolla vidare på bränslesidan, t.ex. spruta in oljeblandat bränsle i förgasarportarna. Om det blir någon förbättring om än mkt kortvarigt så sitter problemet på bränslesidan.

Du kan naturligtvis testa ovan i valfri ordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och stort tack för din vilja att hjälpa!

Idag hade jag begränst med tid, men hann ändå provköra med den, mycket riktigt, brun/blåa kabeln bortkopplad. Den gick från en givare som satt i motorblocket så jag antar att det var den. Kopplade inte bort den vid switchen utan det fanns en skarv på kabeln som jag drog isär, dock utan något resultat.

Morgondagens projekt blir att kolla om direktinsprutad tvåtaktsbensin ger någon effekt. Letar även efter någon som har en strob att låna ut.

Tack vare dina tips känns det konstuktivt och metodiskt. Betydligt bättre än att stå och klia sig i huvudet.;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen! Nu har jag varit ute och testkört igen. Nu med en sprejflaska tvåtaktsbensin i högerhanden. Gasade upp i marshfart där den inte misständer för att sedan gasa lite till så att den börjar bluddra. Sprejade då in bensin växelvis i de tre förgasarna med ända resultatet att den började gå ännu sämre. Prövade flera gånger med samma resultat.

Körde sedan en stund i marshfart för att sedan känna efter om motorn blivit onormalt varm, men det var inget problem att känna med handen på cylindrarna.

Reagerade däremot på att jag tycker att den verkar få för mycket tvåtaktsolja. Har tidigare noterat att det rinner lite på riggen efter att man kört och att det droppar lite ur luftintaget. Märkte också att när jag stannade och skulle starta och gasa iväg så var det mycket blårök och att den först ville tjuvstanna. Efter lite lirkande kom den igång igen och gick som innan.

Har lokaliserat en stroboskoplampa vilket blir nästa projekt.

Ps. Såg förresten att en av tändspolarna hade avvikande beteckning. Bytt/felaktig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I väntan på stroboskop-lampan har jag gjort ett komp-test. Det visade 8 kg på alla tre cylindrarna. Ät det bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Johnson 20 Hkr -90 a där hade tändsystemet (CDI generatorspole) lossnat under svänghjulet .

Fick till sist byta CDI enhet för det slog emot svänghjulet så mycket att och lägesgivaren pajade.

Kolla om ditt sitter fast.

Sen såg jag att huvudorsaken var att plattan som tändsystemet sitter på och vrider sig kring hade spruckigt så hela tändplattan var lös i höjdled. och därmed skakade mycket.

Ny platta införskaffades och alla delar sattes fast med låslack så nu går den bra till 2taktsmotståndarnas förtret.

 



Senast ändrad av 2taktochel | 27 maj 2012 | 12:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

Ja, vi tvåtaktare får väl hålla ihop även om vi är ett utdöende släkte.;-)

Ska kolla med stroboskop-lampa imorgon. Visar det sig att det är något med tändningen får jag kolla under svänghjulet.

 

Är också inne på att konvertera bort VRO-pumpen innan olyckan är framme. Enligt uppgift ska det vara ett tämligen enkelt ingrepp, men vet någon om det finns instruktioner på nätet. Tänkte ersätta VRO:n med en vanlig besinpump.

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med stroboskoplampa ser du väl bara tändläget? Du kan möjligen se om det fladdrar lite fram och tillbaka, men svårare att se om vissa tändningar saknas vilket man kan misstänka eftersom den hackar på fullgas. Sen är det också så att ju mer gas och varvtal desto högre tändspänning och risk för överslag föreligger och då missar tändningen.  Att tändförställningen radikalt  förändras  när du gasar inte så troligt för den styrs ju  av  gasläget  och  ingen vacuum eller centrifugalregulator som i gamla bilar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jo, tipset jag fått är just att visuellt se om lampan börjar fladdra på någon eller några av cylindrarna när jag når läget för oren gång.

Har hållt på mycket med musik så nu får jag se om jag har någon taktkänsla.;-)

Tack för alla tips. Jag betar av dem vart efter och lovar att återkomma med feedback när problemet är löst. Hoppas det är snart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma motor och årsmodell som du, jag fick problem med svänghjulet för 2 år sedan.

Den inre delen på svänghjulet satt löst vilket resulterade i en skyhög tändning.

Istället för en tändkurva på mellan 0-19grader hade jag ungefär 15-35grader.

Den gick alltså endast på låga varv.

Hände de på mitt svänghjul kan de hända fler.

 

Här har du info om bortkoppling av VRO 

http://www.nitroowners.com/projects/VRO_the_removal.htm

 

 



Senast ändrad av Kellie | 27 maj 2012 | 16:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

thomasfolcker:
Hmm ...
Sägs ju att tändstiftens utseende är bra indikatorer och i tråden ovan framgår inte ifall nåt av dem ser avvikande ut?
Skulle nog därför själv testat med fullgas en stund och sen helt plötsligt stannat motorn för koll av stiften.
[Det plötsliga stoppet ger nog en bättre ögonblicksbild av förbränningen just vid fullgas, att tuffa in till bryggan kan förmodligen snabbt förändra utseendet. Exempelvis sotsvärtning kan vad jag begriper uppkomma och försvinna snabbt på ytor runt ca 400 grader. (Har iaf själv sett detta fenomen i braskaminer, ena sekunden sotsvart och i nästa renbränt ljust igen. Då förvisso på värmeisolerande täljstensytor, men men.)]

Nå, skulle ett sådant enkelt test avslöja tydlig skillnad cylindrarna emellan så blir man kanske inte så jättemycket klokare angående tänd- eller förgasar-fel eftersom du väl har tre förgasare? Men visst vore det väl ändå en skapligt lättköpt ledtråd??

Förvisso fyrtakt ...
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Tandstift/tandstift.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då har jag varit ute och provkört med en stroboskop-lampa. Tyckte, utifrån mitt taktsinne, att lampan fladdrade redan på tomgång. Om det mot all förmodan inte är lampan det är fel på så uteblir vissa tändningar. Syns tydligt att vissa hoppar över. Nu ska jag lyfta på svänghjulet imorgon för att se om allt sitter fast.

Är det någon som vet om det kan vara så att en misständning kan finnas där hela tiden, men märkas först i det högre varvregistret? Om så är fallet, var letar jag efter felet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen styrs ju av CDI enheten som får impulser från lägesgivare under svänghjulet.

Har du tur är det något yttre glapp. Min 20 HKr Johnson där hade tråd mellan spänningsspolen och CDI enheten gått av pga att CDI enheten och spolen lossnat och hakat fatt i svänghjulet.

Det gick att laga med lödkolv och krympslang, men CDI enheten var skadad och la av nåt år senare. Det var en period då min 2 HKr reservmotor kom till heders några gånger innan felet blev slutgiltligt lagat.  Och huvudorsaken vara átt guide plate som hela tändplattan ska röra sig på var spräckt. Kolla den med genom att se om du kan vicka tändplattan upp och ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...