Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Vicke

Kommer jag längre om jag åker på tomgången?

Rekommendera Poster

Hej igen Vicke! Jag har idag en Solö från 1969, som är en halvplanande 25 fots båt på 1,8 ton och en AQ145/280 alltså en B23 på 138 hp. Jag köpte den i somras så jag har inte så stor erfarenhet. Jag har också en flödesmätare. Nu e inte den kopplad till någon GPS men den ihop med en väl fungerande tripp- och knopmätare (stämmer väldigt bra med GPS) räknade jag fram soppaförbrukning vid olika hastigheter. När jag körde omkring 7-8 knop fick jag en förbrukning på 1,2-1,5 liter/distans har jag för mig (lite svårt att minnas). När jag fläskade på för att komma i halvplan (12-15 knop) drog den 1,8. På hösten blev det nära 2 liter. Så kanske du kan räkna med liknande förbrukning vid 6 knop som jaf hade vid 7kn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Var det inte så att du skulle åka i samma hastighet som dinna vänner i segelbåten för att gemensamt åka till Åland? Då lär du ha en fart runt 1-8 knop och i den farten är vilken båt som helst en deplacementbåt. Att du har en planande båt har ingen betydelse så länge du inte kommer uop i planing. Visst har längden mellan vågorna betydelse men du får väl använda lite sunt förnuft du också? Någon mer förklaring ger jag inte....lite får du faktiskt tänka själv också.....för sååå svårt att förstå det här kan väl ändå inte vara?? På din fråga om förbrukning i 6-6,5 nm/h: Är det någon som borde ha svaret redan så är det nog du själv eftersom du dels har flödesmätare och dels planerar att åka i denna fart. Då borde det väl ligga i ditt eget intrtesse att veta sådana grundläggande faktorer. Använd din flödesmätare och ögonen. Papper och penna för att sedan anteckna resultatet kan nog vara bra att ha. (I fall du inte kommer på denna idè själv.) Förvånansvärt att du inte redan har gjort det bara när du ska ut på en sådan här resa på dessa vatten!? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Intressant men jag har fått för mig att detta gäller deplacement båtar endast, typ segelbåt (hänger ihop med skrovformen). Jag forskar lite på annat håll och det är den våtaytan som avgör ekonomin. Våtytan minskar vid planingen och därav förbättrad ekonomi men jag har ännu inte begripit hur det kommer sig att ekonomin är bäst vid låga farter och undrar hur man räknar ut det, dvs den optimala lågfarten... Roddarn, elektroniken ljuger inte, jag vet. Man kan utgå ifrån det man ser, lära sig av det folk säger osv. Men mitt mål är att förstå hur teorin för saker och ting fungerar... T.ex, varför sjunker en båt med deplacement skrov om den utrustas med oändligt stark motor? Varför ger låga hpl (hästkrafter/l) bättre ekonomi är de optimala, för min båt de höga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gustav Juliusson

Jag brukar tänka så här när jag år ute och kör, när mototn låter bra, känns bra(inte vibrerar) då går den helt enkelt bra, sen brukar jag försöka att köra så jämt som möjligt, ändrar man varvtalet hela tiden tar det ju mer bensin, om man vill ändra fart kan man alltid använda tilten(i alla fall på min lilla fina Uttern 4602). Sen så var det en grej som hände mig i sommras, jag och en kompis låg en dag o putra runt på tomgång. Grejen var att det var helt vindstilla, inte en själ på havet(klockan var drygt 11) jag har en fyrtaktare så allt gick lungt o fint. Tyvärr så efter drygt 2tim börjar motorn gå o jämt, treans cylinder slutar gå helt. Vi plocka ner och ränsa den förgasaren och efter det gick den perfekt. Antagligen var det nåt skit i bränslet, men om det hade fastnad oavsett fart eller bara åkt förbi har jag ingen anning om, men i och med att jag kör på samma bränsle hela tiden och aldrig haft problem inann är det mycket möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

_PJ_ Grymt bra länk :)) Har själv funderat mycket över detta men aldrig tagit mig tid att rota runt på nätet 8-) För övrigt anser jag att den här tråden nu har fått en potential att bli lika långlivad som Gunnars selva-tråd :-D :-D ... jag ser fram emot en vild diskussion ang planingsfart eller ej :-tackar Ang själva frågan högst upp på tråden, skullle jag köpa rådet att köra ikapp polarna, ta en fika, och lämna dom för en lugn myskväll i hamn på Åland! Hur kul kan det vara att ligga och puttra bredvid ett gäng segelbåtar med en V8 där bak ... dessutom på ÖPPNA havet!!!??? Dina polare kommer att ha det 100ggr trevligare i sina segelbåtar i den [RÖD]farten[/RÖD] OCH under det ANTAL [RÖD]timmar[/RÖD] vi snackar om! mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en motorbåt med dubbla V8 or där vi hängde med några seglarvänner förra sommaren. Låg i ca 5-8 knop under två dagar. Drog samma som i ca 26- 28knop. Såg inga defekter vid upptagningen, tänker då framförallt på hur stiften och brytarna såg ut. :mad:

post-959-1394234326,4229_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Sälj båten och köp en IF istället, någon av Er kommer då vara väldigt glad om ni inte ligger sida vid sida över till Åland!! Du behöver inte bry dig om igensotade motorer, fel varvtal, hög soppa förbrukning eller om det blir 10% längre sträcka... plus att du kommer betydligt billigare undan... Scampiseglare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-) ...eller hur?! Polarna som vi kommer att segla med har en folkbåt (IF). Problemet med segelbåt är att det är svårt att göra små utflykter på egen hand. Eller så är det an vanosak... Men visst finns det i bakhuvudet ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat, jag har kollat sträckan, det är om man tar en rak kurs från Söderarm tll Mariehamn runt 26nm det gör du på en dryg timme! Åk före dina seglarpolare lägg till, ta en kall och vänta, kanske hinner du ta en tupplur så du är fräsch inför en schyyst helkväll på Åland! Räkna grovt på 2 liter per nm så är det 52 pannor enkel resa! Whats all the fuzz about just go, eller som Woody säger till Buzz, skippa det där rymndgubbesnackat och bara åk! Lycka till! PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

_PJ_ Instämmer till 80% :) Jag viidhåller mitt förslag; Starta senare, möt upp polarna på Ålands hav för en sill-lunch, dra vidare till hamnen i full fart och välkomna de vindpinande kamraterna med en riktigt juste frukost/lunch/middag ... givetvis med en klar som tillbehör !!! Garanterat pluspoäng för det mottagandet :)) mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läget att glada båtvänner! Var ett tag sen jag läste i den här tråden så det fanns lite att ta igen. Jag förvånas över att det i vissa trådar leder till elakheter. Det finns ofta olika skolor och man kan inte alltid veta vilken som är rätt. Dessutom är det lätt att man missförstår varandra. Som min far sa till min bror och mig när vi var barn: Hur kan man begära att länder ska vara sams när inte ens ni kan det. Snart är det dags för sjösättning, bara 3 månader (iaf för mig) längtar såååååå!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag renoverade min motor i bilen. En rak sexa på 4,2 liter. Böt oljepump, lager, kolvar.... rubbet. Enligt två snubbar skulle jag hålla fullvarv på motorn när jag startade den igen. För att få upp oljetrycket. Annars skulle den skära. Jag tyckte detta lät tokigt, men de skulle ju kunna sin sak och var väldigt övertygande. Dagen för den stora starten kom. Hade jag och min kompis gjort allt rätt? Satt allt fast? Hade dyblöten fått punktering på remmen? För säkerhets skull tog jag en van mekaniker som jobbat på både Volvo och SL (för att inte tala om alla projekt i sitt garage) till hjälp. Självklart frågade jag honom om det där med fullvarv för att få upp oljetrycket. Blicken han gav förklarade allt. Vi startade motorn och lät den gå på tomgång. Det tog några sekunder och sen flöt oljan ut ur stötstängerna ner på vipparmarna och vidare över till ventilerna. Oljetrycket höll sig där det skulle enligt alla instruktioner i servicemanualer och instruktionsböcker. Lägre än vid höga varv, men helt rätt för att smörja allt som behöver smörjas. Simma lugnt i sommar! Och krama varandra i trafiken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Joakim Sjödin

Kort svar från en som faktiskt provat i praktiken det ni diskuterar. Håller jag 5kn med min 5,2m långa planande Draco 1700 med aq115 motor, så kommer jag 20sjömil på 4timmar( motorn går då fint och lätt hela tiden enda nackdelen är att man lätt vinglar något vid så låg hastighet). Kör jag sedan samma sträcka i planing ca 20knop tar resan en timma. På min båt resulterar detta i eksakt samma bränsleförbrukning ca 1l/sjömil (mätt genom tankfyllning). Håller jag däremot 12knop=halvplan då blir det dyrt och motorn väsnas och går tungt. Slutsats: Kör antingen i deplacementsfart eller i full planing allt annat är som att köra i uppförsbacke hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst maringuiden.se

Hej Har rensat denna tråden på alla otrevligheter. Försök att undvika påhopp och otrevligheter i forumet. Gärna högt i tak och häftiga diskussioner men inte elakheter. mvh maringuiden.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack !! Det blev lite pinsamt när man läste ena och andra, speciellt för mig som startade tråden... Du med Draco, visst är det så... Antingen deplacement fart eller full-plan. Det knäppa är att deplacement farten drar 20% soppa jämfört med full-plan (100%). Det jag var lite ute efter är var ligger bästa ekonomin (bränsleförbrukningen), dvs hur räknar jag fram det? Och jag tycker att jag har fått svar på det även om jag inte riktigt är agree... (7m (vattenlinjelängden) = 7nm/h)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en länk till Nauticat-klubbens hemsida http://www.nauticat.nu/teknik/ekonomi/ekonomi.htm där man praktiskt visar hur det ser ut när man ökar farten bara litet på en deplacerande båt och vad det gör med bränsleförbrukningen. Ganska tankeväckande om det stämmer, har dock inte provat själv i praktiken. Skillnaden är väl att en deplacementbåt drar grymt mycket mer bränsle om man försöker tvinga upp den över sin egen våg, dvs plana, vilket den egentligen inte kan. En planande båt har ju ett skrov som är byggt för att lämna vågen och plana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats A

Jag har byggt några Cheva smallblocks(dragracing)genom åren och att tomgång under en längre tid på nåt sätt skulle skada motorn är bara bullshit då är det nåt annat som är fel som t ex oljepumpen,har man normalt oljetryck dvs 10PSI per 1000varv så är det ingen fara,om motorn går lite kallare än normalt dvs lägre arbetstemp än rekomenderat så det ända som händer är att den totala livslängden på din V8 förkortas återigen något som jag skulle säga är helt försumbart i tid en fis i världsrymden då är andra handhavandefel betydligt allvarligare som att ha skitolja eller övervarva sin V8a nåt som är betydligt allvarligare. Låt seglarna åka i förväg och sen kör ikapp dom och snacka lite sen glid vidare och när dom kommer fram sitter du med groggen och flinar lite på bästa platsen när dom lägger till :=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kent

Hej I somras provade vi det du frågade om och svaret blev ...bränleförbrukningsmässigt spelar det ingen roll. Vi hade en Bayliner 2655 med V8 Och en Rocco med Dubbla dieslar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...