Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Vicke

Kommer jag längre om jag åker på tomgången?

Rekommendera Poster

Här ställer jag en dum fråga, hoppas någon kan besvara den... Vi ägern en motorbåt med en bensin V8 som kommer 0.5 nm/l (marsfart 23kn/h). På sommaren hade vi tänkt att åka ett gäng båtar till Åland. Förmodligen är vi de enda som åker motorbåt, resten seglar. För att komma dit samtidigt och för att dra ner på bensinkostnaden undrar jag om vi kan ligga i segelbåtens hastighet, dvs putra lungt typ i 6kn... Jag undrar om det blir billigare och om motorn inte tar stryk av det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj....det var en riktigt dum fråga!!! Nej, skämt å sido...sådana frågor finns ju naturligtvis inte, men en otroligt massa korkade svar finns det hur mycket som helst av. Detta är kanske en av dem... Hej förresten! Kan faktisktt inte svara direkt på din fråga, men i mina öron låter det som att det kan bli lite svårt att hålla jämn fart när det är så långsamt. Vinden skiftar ju och farten därefter, så det kan bli svårt att åka så pass långsamt också. Gissar att du kommer att åka mycket på trollingfart under längre tider. På många utombordare surar de igen om man åker för länge. Hur det är med din V8 vet jag inte. Dina seglarvänner får väl lära sig att trimma seglen lite bättre så att de kan hålla dina 23 knop!? (Eller är de söndagsseglare kanske ha ha?) Kan ni inte ta en kortare provtur innan ni far ända till Åland? Bara för att prova hur det kan vara... För övrigt har jag under vintern haft samma tankar....att åka till Åland med min styrpulpetbåt.Skulle vara intressant att höra med dig hur långt ni har kommit i planeringen och vad du vet om sträckan mm. Du kanske har räknat på hur långt det är och hur lång tid du räknar att resan tar osv? Mejla gärna! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej bränsleförbrukningen kan jag inte svara på,har ej kört längre än ca:1/2h i ca 6kn.motorn funkade nog bra en liten temperatur stigning märkte jag, men det gick över när jag höjde varvtalet tillfälligt. Vore nog intressant att veta förbrukningen :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade till Käringsund och Mariehamn i somras, båda är väl skyddade och mycket fina gästhamnar med bra service. Båda väl värda ett besök. Se upp för alla flytande fiskeredskap på vägen över! Positioner nedan är ungefärliga. 22,8 nm från fyren Svartklubben (N60 10.5 / E18 49.5) till Käringsund på Eckerö (N60 14 / E19 32) 25,2 nm från fyren Simpnäsklubb (N59 53.3 / E19 05) till Käringsund 29,6 nm från Simpnäsklubb till Mariehamn Västerhamn (N60 06 / E19 55.3) 28.6 nm från fyren Remmargrund (N59 46 / E19 19) till Mariehamn Västerhamn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ju ruskigt trist att åka 6 knop om man har en V8, men förutom att det så brukar det som Roddarn sa kunna va svårt att få motorer att gå bra på tomgången så länge, för det lär väl ta en stund över till Åland om det inte går fortare. Men är inte heller så påläst vad det gäller v8:or så prova lite & sen som sagt får väl skynda på de dä'r slöseglarna lite. Men nu till saken, tänkte höra var du håller till Roddarn? Du lär ju vara på samma sida Sverige som mej iaf om du funderar på en ålandsresa.. :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst daniel

jag skulle tro att båten drar minst bensin strax efter den planat (minde motstånd...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att du kommer längst sträcka på x antal liter bränsle om du planar och inte varvar mer än det behövs för att hålla en god planing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgångsvarvtal på en bensinare är väl aldrig speciellt bränslesnålt... Och kan nog sura till sig lite. Även tempen kan nog stiga lite. Jag skulle nog tänka över detta noga, eller hålla en bättre fart och sedan stanna och vänta in dom andra då och då. Kanske inte det roligaste om man ska hålla sällskap. En Diesel skulle ju vara det optimala, men det är väl lätt att säga när det nu sitter en bensinare i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gustav

Hej, som sagt den surnar, sen är båten inte antagligen inte konstruerad för låga farter. OM du har ett V-skrov så kommer du få problem o styra i låga farter, specielt om det blåser lite. Om båten har drev så kommer nog skrovet vilja kryssa lite, som du kanske vet. Jag skulle rekomendera att du höll den precis över planingsfart så där den är bensin snål, sen får du väl bara ta lite fika pauser o vänta in dina kära vänner, eller i Ålands hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske du kan starta lite senare än de seglande och köra ikapp dem. Så kan du puttra vid sidan om dem ett tag och sedan köra vidare. Eller kanske passa på att fiska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Varför inte göra som trollingfiskarna hänga på en mindre fyrtaktssnurra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv funderat på frågan. Jag satte i ny motor i min båt i sommras, och nu har jag beställt en bränsleförbrukningsmätare (puh, långt ord!) för att få full koll på hur mycket den drar vid olika varvtal m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bar190

Jolleb! Bränsleförbrukningsmätare, kan du utveckla, visar den förbrukning relaterat till sträcka? Är den kopplad till GPS:en? Berätta gärna mer..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Många svar och ett gäng frågor blev det, bra! Nej, sällskapet kan inte trimma segel så att segelbåten gör 23nm/h, fast det hade varit bra 8-) Idén om att börja senare, puttra bredvid eller omkring en stund och senare dra viväg för att finna övernattningsplatsen låter mycket bra, tack! Att hänga på en 4-taktare vore bra men jag har ingen. Jag har dock en gammal Evenrude 25 (2-takt) och en Mercury 9.8... Vilken skulle ni rekomendera till en 25-fots båt :-D Fast hur skall jag styra de? Det går att tränga ihop sig en en IF-båt, men vi vill gärna ha våran egen... Nu skall jag igentligen formullera om frågan... Tar motorn mycket stryk om jag åker på ej rekomenderat varvtal, dvs lägre varvtal? Soppaförbrukningen är ganska låg om jag åker sakta. Båten börjar plana vid ca 13nm/h men längst per liter kommer jag i ca 23nm/h. Jag har en bränsleförbrukningsmätare. Det är en impeller man kopplar på bensinslangen och den hela kopplas till en sjökortsplotter/gps. I 23nm/h, två personer och lite last kommer jag 0.54nm/l (vid halvtank) och 0.49nm/l (fulltank). Under 8nm/h påstår elektroniken att jag kommer ca 2.2nm/l... Jag vet inte riktigt om man skall tro på det och det var därför jag slängde ut frågan här... ;-) Slutliga frågan är, tar motorn stryk och hur länge pallar den, dvs hur länge är det OK att misshandla den... Motorn är en Mercruiser 5.7L (250Hk eller 260Hk) från 1995. Sjövattenkylning och drevet är Alpha One Gen II med 17 propeller (stora modellen (alu)) som är något kupad eller vad det heter... Båtens vikt är ca 2200kg. PS: Om någon vet vad perfekta eller rekomenderade varvtalet för denna motor är, vänligen skriv det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Motorn tar väldigt mycket stryk av att ha ett lägre varvtal än vad tillvärkaren rekommenderar! Har du otur kan motorn skadas riktigt drastiskt med flera 10-tusentals kronor. Sanorligheten att detta sker är inte så liten man kanske tror. Det perfekta varvtalet är det rekomenderade varvtalet! Den siffran anges i instruktionsboken eller hos tillvärkaren/återfösäljaren. Du frågar hur länge man kan misshandla motorn? Svaret är: Exakt 23,7 minuter! Nej, naturligtvis är svaret 0 sekunder!! I alla fall om man är lite sjöman i kroppen och tar sitt säkerhetsansvar som det ju också är frågan om och inte enbart ett ekonomiskt ansvar. En sak har jag lite svårt att förstå....du säger att du har en bränsleförbrukningsmätare....hur kommer det sig då att du inte redan vet svaret på din egen ursprungliga fråga? Okay...nu vet du tydligen inte hur mycket bensinförbrukningen är i vissa farter, men ska ni resa nästa vecka? Du kanske får möjlighet att testa under våren och anteckna resultatet? Har ni dessutom tänkt på att när ni åker10 sjömil i vattnet så åker ni faktiskt längre än om ni mätersamma sträckal 1 dm ovanför vattenytan? Ju mer och högre vågor det är desto längre blir sträckan! Ytterligare en detalj man ska ha i beräkningarna alltså... Jag skulle nog kalkylera med att sträckan förlängs med minst 10 % än vad det står i körkortet. Jag tror att det är jätteviktigt att man verkligen tänker igenom en sådan här resa. Att man inte lämnar något åt slumpen. Man ska veta många svar och inte tro. Vissa svar vet man ju inte för än efteråt, men det som går att ta reda på ska man nog också göra. Sedan kan man ställa sig frågan: Är vi mogna för det här nu? Är man det är det bara att packa och dra iväg. Om inte är det bättre att skjuta upp det hela en stund. Sjön finns kvar och försvinner nog inte och inte heller Åland. Jag önskar er all lycka och en trevlig resa! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vad är det som tar stryk i motorn när man åker på lägre varvtal och har du någon siffra för den rekomenderade varvtalet (jag hittar det inte i min Seloc bok, därför frågar jag)... Det där med Har ni dessutom tänkt på att när ni åker10 sjömil i vattnet så åker ni faktiskt längre än om ni mätersamma sträckal 1 dm ovanför vattenytan? Ju mer och högre vågor det är desto längre blir sträckan! försdog jag inte... Ökar du radien med 1dm så ökas omkretsen med 6.2dm, dvs ökningen är jämförbar med en fis i värdsrymden... Jag håller med om att ursprungliga frågan är korkat formullerad, jag skulle ha skrivit att jag har en bränsleförbrukningsmätare och att jag visste att bränsleekonomin är lägre runt 6nm/h... Men det var intressant att få in synpunkter och svar (liknar litegranna Bayliner inläggen ;-) ) Jag fick in bra tipps, starta senare, kom ikapp och bluddra bredvid, åk iväg och leta fram övernattningsställerna... Det låter väl vettigt?! Du skrev att du var sugen på ett likadant tripp, Roddarn. Är det fiske som lockar eller någonting annat? Jag har hört att Ålands skärgård är inte så väl utmärkt på sjökortet och att man bör hålla sig till farlederna. Allemansrätten finns inte där och att ligga i hanm är dyrt... En stor del av spänningen med resan är just den där osäkerheten som finns där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bar190 Mätaren är en Navman 2100 som man kopplar in på bränslematningen. Den visar bränsleflödet, tripp- och totalförbrukning, återstående tankmängd bl.a, och har alarm för låg bränslenivå. Kolla på www.navman.com eller www.hjertmans.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Navman utrustningen jag kör med. Du kommer inte att bli besviken! Gratulerar till ditt köp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Säg att det är 25 nm mellan punkt A och punkt B. Om du åker denna sträcka på platt vatten och håller rak kurs så åker du just 25 sjömil. Om du däremot håller rak kurs under exakt samma sträcka men att det går 1 m vågor.....hur lång extra sträcka har du då åkt? (Du ska först åka upp på 1 meters-vågen och sedan ner igen.) Ponera nu att det bara går 50 cm vågor och du ska åka sträckan mellan fastlandet i Sverige och Åland....men du ska ju bara kör runt 6-7 knop för tusan gubbar!! Har du koll på hur lång sträckan är som du ska åka? Från avgång i Sverige till målet på Åland alltså. Vad man brukar säga är att man normalt bör räkna med minst 10 % längre sträcka än det man mäter upp på kortet eftersom havet inte alltid är platt. (Men ni anske har beställd stiltje?) Eller för att synliggöra det hela på ett annat sätt: Hur många liter bränsle räknar du med att det går åt tur och retur? Svaret på den frågan och 10 % av det...hur mycket är det? Eh....förstår du nu? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det där med sträckan över grund i förhållande till sträckan genom vattnet beror väl även på vind och strömmar. Har du vind och vattenströmmar med dig blir det kortare sträcka genom vattnet än om du har motvind och strömmarna mot dig. Ex. när jag flög till Australien hade vi en fart på ca 1200km/h över land men bara ca 900 km/h genom luften. Vi hade ca 300 km/h medvind. Snacka om jetströmmar! Bra när flygbolagen vill spara bränsle har jag hört. Fast det kanske är ont om jetströmmar mellan Svedala och Åland? När det gäller hur motorn mår om du kör så sakta skulle jag kolla med tex. SeaRay servicecenter i Stockholm. De är väldigt duktiga på MerCruiser. Kanske en idé skulle vara en propp med liten stigning så att du får ett bra varv på motorn vid låg fart. (Säkert en dum idé, men...) En annan sak. 2liter/distans låter mycket. Jag hade en SeaRay 220CC tidigare (med MerCruiser 5,7L 260 hp) och jag har för mig den låg på 1,3 - 1,5 l/nm. Och nuvarande båt (halvplanande Solö) låg som mest på precis under 2 l/nm i höstas när jag körde hem den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också litet nyfiken på vad det är som tar stryk i motorn? Om man jämför detta med en bilmotor, (jo jag vet att båtmotorn får arbeta hårdare) man kör på 70 väg i femman och ca. 2000 rpm, sedan ökar man till 140 och 4000 rpm på vilket sätt tar motorn stryk av det lägre varvtalet? /Kaj

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi pratar om betydligt lägre varvtal än 2000 varv här, eller? Angående vad som tar stryk kan jag tänka mig att det (kan bli) högre arbetstemperatur, högre oljetemperatur och lägre oljetryck, och detta under så lång tid kan aldrig vara bra. Dessutom är förbränningen i en bensinare inte den bästa på väldigt låga varvtal vilket kan resultera i igensotning och sur motor. Men nu vet jag ju dock inte riktigt hur låga varvtal det kommer att handla om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Anteman, jag tror att din SeaRay 220CC hade bättre skrov än vad min Century har när det gäller att gå snålt. Sedan är det olika viktklasser, tror jag. Det jag misstänker är att min båt har länge (4 år) stått på land så att skrovet har blivit intryckt, dvs den suger sig fast i vattnet. Lite svårt att förklara men det är min teori... Jag skall fixa till det så att skrovet blir återigen bulligt undertill så får vi se var förbrukningen hamnar. 0.55nm/l tycker jag låter lite, jag skulle vilja få ett heltal där =)... Roddarn, jag hänger med... Naturligtvis skall jag ta med i beräkningen att ha mera bensin än vad som teoretiskt behövs... Jag har aldrig hört att vågor förlänger sträckan med 10% men säger du det, så... Jag är helt med på vad du menar, får även tänka på att det blir jobbigare att hålla kursen vid orolig hav vilket kommer bidra med förlängd sträcka. Ralle, jag har en sjövattenkyld motor. Enligt min erfarenhet (det jag har läst) kommer motorn sällan upp i den normala arbetstemperaturen eftersom inkommande vatten är ständigt kallt (en av argumenten till varför man skall byta till sötvattenkylning istället). Alltså, vad som gäller arbetstemperaturen så tror inte jag att det är någon fara. Oljetrycket lär vara optimerad för befintliga varvtalet eftersom oljepumpen drivs mekaniskt och följer motorns varv. Det där som alla skriver att motorn blir sur och sotar igen är väl inte helt sant, eller? En två-taktsmotor är mycket känslig för låga varvtal, en fyr-taktare klarar sig mycket bättre, har jag fått veta. Naturligtvis finns det tilfällen då motorn öser i bränslet vilket bidrar till högre värmeutveckling samt ger möjlighet till sot (typ 2000-3000rpm)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fyrtaktare klarar sig bättre än 2 takt, men inte bra. Och jag tror inte den kommer må jättebra på typ tomgång. Däremot räcker det nog med en liten ordentlig körning då och då för att det ska vara helt OK! Vad kommer varvtalet att ligga på om du ska hålla samma hastighet som segelbåtarna? Däremot så bara tempen håller sig (vilket inte borde vara några problem) så tror jag inte att du behöver oroa dig för några bestående skador med denna körning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ordentlig körning är inga problem att åstakomma, värre är det att ligga i 6nm/h. ;-) Jag tror att varvtalet hamnar runt 2000 varv men är mycket osäker. Skall kolla upp det när jag sjösätter. Det var någon som nämnde att jag skulle byta propp, bara för stunden... Undrar om det fungerar med de där plastpropellrarna som säljes, där man kan ställa in stigningen själv... Det fanns visst någon modell som passade min motor. Hmm, bara en fundering...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du hamnar runt 2000 varv tror inte jag att det blir några problem alls med motorn. Angående dom här plastpropellrarna, är det propulse (heter dom va) du menar? Jag har ingen egen erfarenhet av dom, men jag tror på dom. Vissa säger att det är skräp, men grejen är att ingen av dom som säger det verkar ha provat dom, och dom som har provat säger att dom är suveräna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan åka på lågt varv flera timmar om maskinen är frisk och rätt inställd, inga problem! Såhär skall du räkna när det gäller bränsleekonomin Ta reda på hur mycket båt som det är i vattnet vid vattenlinjen. Om båten är 8m så kanske det är 7meter som verkligen är i vattnet detta har du som riktmärke när du bestämmer ekonomisk lågfart! 7meter i vattnet=ej över 7 knop, sen vill båten mer och mer upp ur vattnet=ökat motstånd=mer soppa (skitenkelt) Vi har ca 6,5m i vattnet och åker ca 6-6,5 knop (när vi puttrar) vid 1500 RPM. Tomgången bör ligga på 500-600RPM så 1500RPM är inte tomgång. Marschfart är mest ekonomiskt, vi åker 23,5 knop vid ca 3600RPM båten väger drygt 2 ton och vi drar då ca 1,7L/NM. Vi funderar på Åland med, det är ju inte så långt som man tror. Ha det så kul på resan! Mvh PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Men gäller det inte endast deplacement båtar? Har ytan i vattnet (våtytan) någon betydelse eller är det bara längden (borde ha varit omkretsen, men)? PJ, orkar du skriva lite förklaring och dyligt så att man får förståelse för hur det fungerar?? En fråga till, 23.5nm/h med en förbrukning på 1.7l/nm, vad har du för förbrukning i 6-6.5nm/h? Utveckla det där, det var precis därför som jag satte igång denna diskussion......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Jag har letat efter en mer ingående förklaring och vet att jag läst den, men jag hittar inte (på jobbet nu hinner inte) jag skall kolla mer ikväll när jag kommer hem. Jag har faktiskt inte mätt hur mycket den drar vid 6-6,5 knop. Jag skall lägga ut en trevare på ett annat forum så skall vi se om jag får ett vetenskapligt svar. I´ll be back PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...