hosianna 1 Postad 17 Maj , 2012 Jag har en liten undring om mitt rev. I framkant på seglet sitter ett block. Revet går sedan ned i bommen och ut i bakänden där det fortsätter upp till revpunkten. Om det sitter ett block i framkant så blir väl kraften dubbelt så stor. För att få jämn fördelning borde det väl sitta block i bakkanten också, eller? Vad tror ni experter där ute? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 17 Maj , 2012 En gång i tiden hade jag två tampar, en som går från revpunkten i akterliket, via block på bommen och fram till masten, samt en tamp som går från halshornet upp längs mastliket och tillbaka igen genom blocket. Då revar man genom att först ta hem i tampen som går akterut och därigenom hissas bommen upp. Tampen fästes i nån snabbklämma. Sedan drar man ner mastliket med en andra tampen samtidigt som man släpper på fallet. Då åker bommen ner i sitt horisontella läge igen. Den andre tampen fästes och sedan är det bara att skota hem och segla. På detta sätt får man en sträckning av seglet mellan halshorn och skothorn. Kanske har man rationaliserat bort en tamp. Man kan dra i tampen när man släckt i skotet och på så sätt höjes bommen (mastliket händer det inget med då fallet håller emot). Storfallet lättas och man drar ner det nya halshornet, bommen åker ner, man skotar och det är klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 18 Maj , 2012 Har i princip som du, men tampen går genom hålet i seglets bakkant och ner till bommen igen = utväxling. Kan nog vara svårt att hålla ner bakkanten annars eftersom den mesta kraften används i framkanten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser