Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
jiwisto

Hur koppla slangar till/från vattentank?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en vattentank från Erlandssons Brygga på 65 L som jag ska försöka koppla in i min motorbåt (Fjord 21 Holliday), som redan har en standard plåttank på 40 liter färskvatten som är trycksatt och går till pentryts engreppsblandare. Jag har även en varmvattenberedare på 20 L som är ansluten till blandaren.

Det jag vill göra, är att utöka den totala mänden vatten från f.n befintlig tank på 40 L med den nya tanken på 65 L till 105 L vatten totalt helt enkelt.

Hur ska jag koppla ihop denna nya tank?

Den har 2 st anslutningar på ena sidan samt en anslutning på andra sidan (som ligger väldigt lågt dessutom, d.v.s mot tankens botten typ).

1. Vad är dessa 3 st anslutningar till, påfyllning, anslutning, avrinning, luftning eller vad?

2. Vilka anslutningar är till vad?

3. Var är lämpligt att jacka in den nya tankens vattenflöde till mitt existerande system?

Mycket tacksam för era tips då jag aldrig sysslat med detta innan blush

Senast ändrad av jiwisto | 17 maj 2012 | 21:12

post-10017907-1394237070,2476_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din befintliga tank är med största sannolikhet inte trycksatt, utan vattnet rinner/sugs från tanken till en pump som sannolikt har en tryckregulator påmonterad. Från pumpen till kranen (via varmvattenberedaren för det varma vattnet) är sen vattnet tycksatt. När du öppnar kranen så faller trycket och då startar pumpen. När pumpen är avstängd upprätthålls trycket ett tag av ledningarna och eventuellt ett expansionskärl.

Anslutningarna i ovankant på tanken är påfyllning och avluftning. Anslutningen i botten är kopplad till pumpen.

Lämpligast är antagligen att parallellkoppla tankarna, dvs att du på befintlig ledning från tank till pump sätter in en T-koppling och på den sätter du en slang till avtappningen på den nya tanken.

Den nya tanken behöver också avluftning, lämpligen grenar du avluftningen från den andra tanken så slipper du göra nytt hål; detta förutsatt att avluftningen mynnar ovan båda tankarna.

Påfyllningen sätts på den av tankarna ligger högst; dvs ifall den nya tanken hamnar något högre än den gamla så flyttar du påfyllningsslangen dit och pluggar anslutningen till den gamla tanken. Alternativt så sätter du en T-koppling så att båda tankarna fylls på samtidigt. Har du ingen T-koppling på anslutningen så kommer istället den andra tanken att fyllas bakifrån genom T-kopplingen på avtappningen. 

Något som är viktigt att titta på är att eventuella manluckor i tankarna är täta; särskilt manluckan på den tank som ligger längst ner. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suveränt svar Flipperskepparn, tack för att du tog dig tid!

En fråga som uppstod, vad innebär avluftning rent tekniskt? Räcker det med en slang som går ut i fria luften eller måste det sitta någon typ av ventil på samma slangs mynning som reglerar luftningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avluftning innebär att luft kan komma i och ur tanken när vattennivån stiger eller sjunker. En slang ut i det fria räcker, det viktiga är att den mynnar så högt att vattnet inte rinner ur den vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perfa, tack då vet jag betydligt mer och ska nu inhandla grejjerna och ge mig på jobbet smiley Om jag får det att funka, lägger jag kanske ut lite bilder som nån annan kanske kan ha nytta av.

Trevlig båtsommar Flipperskepparn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På tal om manluckor har vi en plasttank som extratank i förpiksstuven. Packningen på det stora locket som också är manlucka gav sig så det läckte när man fyllde fullt. Försökte gör packning av Sika men misslyckades. 

Då tog jag 5-6 lager Gladpacksfolie och lade över öppningen och skruvad på locket.

Heltätt.

Troligen skruvas folien till och tätar med förspänningen som blir när locket skruvas på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset forgus31

Jag har samma bekymmer på min 60 literstank i fören och har provat att täta manluckan med ett antal olika gummiringar o.dyl. utan att lyckas speciellt bra.

Ska ner till båten i kommande vecka och testa ditt knep.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...