lindiero 0 Postad 17 Maj , 2012 Vi är nu så otroligt nära avfärd med vår Laurin 28. Målet är Medelhavet så det är en spännande resa men ett litet problem (minst sagt) har uppstått. När vi skulle masta på idag så märkte vi att bommen blivit sned av någon oklar anledning. Vi har inte rullbom utan en vanlig skena som ska ligga uppåt så att storseglet skotas rakt upp. Bomfästet är som det ska, det är snarare själva aluminium-skalet som vridit sig cirka 10 centimeter styrbord. Det är säkert möjligt att segla med storseglet trots detta men den risken vill vi inte ta. Vad tusan kan ha hänt med vår bom? Gränslöst tacksam för snabba svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 17 Maj , 2012 För mig låter det som om det är en bom med rullrev som bara har vridigt sig lite. Har du en bild på bommens ände mot masten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindiero 0 Postad 18 Maj , 2012 Här har vi en bild på situationen. Har någon människa någon aning om hur man går till väga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Maj , 2012 Själv har jag en gammal Seldén rullbom där rullmekanismen inte används, den bom-änden ser iofs annorlunda ut. Men den har ett kvadratiskt hål ca 8x8 mm där man sätter en vev. Det hålet sitter på motsvarande position som din revkrok, och i ditt läge hade jag alltså försökt kolla efter nåt eventuellt vevuttag. Märkligt hur den kunnat flytta sig är det oavsett, hoppas du snabbt får fixat detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 18 Maj , 2012 Du kan inte bara vrida tillbaka bommen med muskelkraft? Jag hade rullrevad bom på gamla båten och den kunde ibland glida snett på ditt vis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Maj , 2012 För att försöka förtydliga, i min bom måste veven snurras massor av varv jämfört med själva bomen. Arrangemanget påminner en smula om en enkel skruvdomkraft. Misstänker därför att det kan vara en enkel snäckväxel, där alltså snäckan sitter på en tväraxel i samma position och riktning som din skruv till revkroken. På bomen finns isf ett större kuggdrev som greppar snäckan, alltihop kan förmodligen ha tappat sin tandskärpa och korroderat pga brist på användning och smörjning. Har måhända p.g.a. detta kanske kuggat över vid nåt våld i mastskjul eller så? Skriv snäckväxel i wiki-sökrutan ...http://sv.wikipedia.org/wiki/Snäckväxel Senast ändrad av Thomas-1 | 18 maj 2012 | 16:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindiero 0 Postad 18 Maj , 2012 Tack för alla svar! Jag har vridit på för allt jag är värd och särskilt tvärklen är jag nog inte. Trots detta så rubbar jag den inte överhuvudtaget utan ljudet och känslan är att den har låst sig i aktuellt läge på något jäkla sätt. Ska prova det där med vevhistorien men min känsla var att revkrokens position (och det kvadratiska hålet) är för långt ut för att påverka själva delen som vridit sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Maj , 2012 lindiero skrev: .... är för långt ut för att påverka själva delen som vridit sig. Mja, i min bom sitter den förmodade snäckaxeln också långt förligt. Alltså helt nära där bomens runda del övergår i platta beslag som länkar till mastens spår. (Kan tillägga att jag testade att veva för några år sen. Bom-stopp tvingades jag konstatera, och ut ur mekanismen kom visst lite vitt pulverdamm, förmodligen alu-oxid om jag inte minns fel. Knastrade iaf oroväckande.) Senast ändrad av Thomas-1 | 18 maj 2012 | 16:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 18 Maj , 2012 Är det bara jag som tycker att revkroken sitter upp och ned? Jag tror att någon tidigare ägare helt sonika har konverterat om till snör-rev och då gängat upp hålet där rullrevveven skulle sitta ock satt dit revkroken istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 19 Maj , 2012 Kollade din bild. Det sitter en snäckskruv på tvären. På ändan på den har någon satt fast revkroken. Vik bommen åt sidan, babord, och vrid tillbaka revkroken uppåt som det står i inlägget ovan så vrider sig snäckan och bommen rätt igen. Om det går trögt beror det på att aluminium har oxiderat till pulver. Det blir bokstavligt talat som grus i maskineriet. Vrid på bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindiero 0 Postad 21 Maj , 2012 Ni har helt rätt! Skruvade loss muttern som höll fast revkrokarna och såg det kvadratiska hålet. Då jag inte fick med någon vev av ett sådant slag så löste jag det genom att skruva med en tång och vips, en kort stund senare var bommen precis som den skulle igen. Ett enormt tack ska i vanlig ordning riktastill er, ni anar inte vad många besvär ni minskar för era människor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Maj , 2012 Kul att det löste sig. :-) Ja, själva revkroken verkar vara upp&ner i din bild. Men jag tror att bommens infästning i masten skall vridas 180 grader! Då kommer kroken att bli rättplacerad automatiskt samt dra ner seglets revlöddra till rätt höjdnivå. (Ungefär så ser det iaf ut på min båt, även om revkroken där inte är fäst i snäckans hål !?) Edit, sent tillägg: Med snäckan på bommens undersida så kommer väl också det revade seglets uppåtdragande belastning att månne fördelaktigt tvinga ihop kuggingreppet, snarare än tvärtom. Senast ändrad av Thomas-1 | 21 maj 2012 | 17:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser