Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Gäst

Några tankar kring våra bränsletankar

Rekommendera Poster

Gäst

Våra dubbla dieslar har såklart varsin tank men dessa tankar servar bara en motor och det tycker jag är ett meck, framförallt som när man skall tanka. Vill man inte ha den tunga, fula och svartskavande slangen tvärs över båten så får man vända de 6 tonnen och det är ju också ett meck.

Min fråga:

Hur tänkte man när man gjorde denna konstruktion? Varför tar inte motorerna bränslet ur bägge tankarna för att man på så vis skulle ha det aningen jämnare fördelat. Vid tankning skulle det ju räcka att tanka i en tank. Missar jag kanske något i denna hemmasnickrade logik?

Hur svårt skulle det vara att modifiera systemet för att få det som vi vill; dvs att motorerna matar från bägge tankarna?

post-10019769-1394237070,0433_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är ett säkerhets tänk, om ni får problem med bränslet tex. vatten , bakterier så är det

mindre troligt att det händer i båda tankarna samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt ifrån varandra sitter tankarna? Det borde ju gå att sätta en grov slang mellan dem så att när man tankar den ena så rinner det över till den andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan såklart koppla ihop tillopp och retur så att båda motorerna jobbar mot båda tankarna samtidigt. Det så kommer hända då är att du kommer få samma nivå på bränslet i båda tankarna; bränslet sugs ur den tank där nivån är högst. Tankar du då i en tank så kommer bränslet efter ett tag ha jämnat ut sig mellan tankarna. 

Bättre är att göra ovan, men dessutom ha kranar som gör att du kan stänga av flödet till en av tankarna. Normalt räcker det kanske med att hela tiden använda en tank och då kan den andra vara tom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Sea Ray 340 med dubbla motorer/tankar sitter det två kranar i motorrummet där man väljer vilken tank respektive motor ska använda. Det går bra att använda en tank till bägge maskinerna, eller så kan man välja att dom använder en varsin tank. Borde ju gå att få till något liknande på din båt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag två tankar som jag kopplat ihop. Mellan tankarna har jag ett riktigt bra 3-stegsfilter med vattensamlare samt en elektrisk pump. Nu kan jag pumpa bränslet mellan tankarna som jag vill.  En bieffekt av pumpandet, är att jag får bränslet rengjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Heureka - det var smart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...