Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Gäst

Gummibåt men vilken?

Rekommendera Poster

Gäst

Vår båt vill ha en kompis, en liten gummibåt. Utbudet är stort så jag undrar om det finns någon som kan rekommendera en bra modell, ett bra märke. Vi vill gärna ha motor. Plywoodbotten hade jag på en gummibåt när jag var 12-13 och det tyckte jag då inte var en höjdare men kanske har man utvecklat denna detalj åt rätt håll idag? Vad bör man tänka på?

post-10019769-1394237069,3407_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många frågor på en gång här. Börja först med att fundera på hur du tänker använda den.

Uppblåst hela sommaren? 

Motorstorlek?

Vikt?

Antal ombord?

Generellt kan man väl säga att styv botten (plyfa/aluminium) har varit det som gällt tidigare, dock väger det mer.

Högtrycksdurk har kommit mer och mer och är nog det som gäller idag för att få ner vikten.

Motor från minst 6 hk för att få upp jollen i planing med en person ombord. Tre personer kräver minst 10 hk.

Vikten bör inte överstiga 35 kg för en jolle på runt tre meter för att den ska kunna hanteras med lyft upp på däcket.

Praktiskt Båtägande hade nu i vintras ett test på 6 olika jollar med olika förutsättningar där Biltemas större tog hem vinsten som bästa köp under 5000:-

Själv har jag Biltemas mindre jolle och 2,6 hk, ingen planing och ingen V-form i skrovbotten, men för mig är det tillräckligt.

Har du dävertar eller stor badbrygga kan det räcka med snap-davit för att jollen ska få plats där.

En glasfiberrib kan oxå vara ett vettigt alternativ om man åker ofta på sightseeing eller för att handla när båten ligger förtöjd i en naturhamn, nu har du nog inte många naturhamnar där nere, men man vet aldrig vart färden bär.

Senast ändrad av pseudonym | 17 maj 2012 | 18:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också på G att köpa ny gummibåt.

Har haft min gamla på släp sen jag köpte den 2003. Den har slagt runt några gånger och sista gången slet den loss den öglan rakt fram som repet sitter fast i. Skulle reparerat den men det har inte blivit av. Den har ju ytterligar tre öglor att sätta fast bogserlinan i. Båten hade uppblåsbar durk och var bara 2,10.

Gummibåten låg surrad på bryggan när det blåste vindar upp mot orkanstyrka. Den hade legat där rätt länge och det hade läckt ut en del luft. Den uppblåsbara durken, den uppblåsbara kölen plus brädan som håller ner kölen samt toften blåste bort. Hittade allt utan den uppblåsbara durken.

I en annan tråd om gummibåtar rekomenderade en som haft både uppblåsbar durk och aluminiumdurk, den med aluminiumdurk. Det blev mycket stabilare.

Själv står jag i valet och kvalet om jag skall köpa en gummibåt med uppblåsbar durk eller aluminiumdurk.

Kanske nån av dessa? http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=97&artname=Gummibåt 7OC, Seven Oceans&sok=gummibåt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hej P!

Tack för ditt svar! Vår tanke är bara att ha den som en kulbåt och den bör rymma 3 per utan att bli en Costa Concordia i miniformat. En liten motor på 3-4 hkr är väl det som är rimligt. Vi vill gärna ha den uppblåst hela sommaren och så skall den bara funka; inget meck med det ena eller det andra utan den ska bara ligga där och flyta runt.

Att få upp den i planing är inget som är betydelsefullt utan den ska bara vara praktisk, hållbar och värd sina pengar. Sedan är det rätt bra om den inte väger för mycket eftersom den ju också skall tas upp på badryggan (alt. dävertar).

Biltema är visst bra på allt möjligt men det förvånar mig lite att deras gummibåt fick med beröm godkänt. Jag har inte sett den men av någon underlig anledning så tror man ju att de sk finare märkena ska ta hem vinsten i en test. Inte för att jag på något sätt är fin i kanten utan det är väl mer bara en känsla.

post-10019769-1394237073,0925_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan man väl köpa en Suzumar eller annat känt märke, men du får då betala för det kända märket, vilket kan få tjuven att ta din jolle istället för grannens. Bättre då att ta något okänt, för på något vis tror jag inte det finns så många fabriker runt globen som tillverkar utan man säljer till olika fina märken som sätter sitt namn på dessa ändå. Ska man ändå inte ha med riktigt gummi, alltså hypalon spelar det mindre roll vad det står för namn på gummit. 

Mer viktigt är att jollen passar som jag skrev ovan. Tre personer som ska få tillräckligt med plats kräver minst tre meter anser jag. Jag hade tidigare en på 2,77 men man får räkna bort det som sticker utanför konerna akteröver då de inte kan anses duga till något förutom att de inkräktar på totallängden, ca 40 cm går bort där med en gång. Jag hade då en motor på 8 hk vilket var perfekt när man var två fullvuxna och båten gick ändå upp i planing ganska kvickt.

Utan planing räcker det med platt botten och högtrycksdurk anser jag, och då med en snurra på 4-5 hk, vilket ändå sticker iväg i  pengar.

Min nuvarande Biltemajolle på 230 cm ger faktiskt mer plats än deras större modell som även den är på 230 cm, men min saknar konerna i aktern vilket gör att man kan sitta ända bak i mitten om man inte har snurran på. En på toften och en i fören. Motorfästen är ju avtagbart.

Snurran på 2,6 köptes på Rusta och är en Parsun fast det står Neptune på den, kostar just nu 4995:- plus jollen för 2499:- vilket är det billigaste jag hittat.

http://www.rusta.se/batmotor_neptune_2_6hk_p75850001.html

http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Gummijolle-250489/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Gummijolle-250490/

post-10016814-1394237073,3476_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Kollade in den för 4999 och den ju riktigt fin ut. Den måste vi definitivt titta på så jag tackar o bugar för denna input. Ska kolla motorn och jag inser ju att jag kan glömma mitt favoritval, en Mercury på 200 hkr. Fast, det kanske kan gå... Kolla längre ner!

Jo, jag skämtade såklart smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PLASTIMO 240 ÄR BÄST INGEN PROTEST! MAN KAN HA EN 8HP PÅ DEN! (FASST GRÄNSEN ÄR PÅ 5)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte att en Biltemajolle eller dyligt matchar en Storebro som trådskaparen enligt bilden har. Jag har själv bra erfarenhet av Zodiac, men de är väldigt dyra. Min rekommendation utöver Zodiac är Suzumar eller Honwave eller Quicksilver som dock har en lågprismodel som ser riktigt smäckig ut-undvik den. Utombordare skulle jag välja Suzuki eller Mercury, etablerade märken som håller rimliga priser jämfört med Yamaha och Honda. Honda gör väldigt fina maskiner men deras minsta 2.5hk är inte rolig, den är luft/fläktkyld och vibrerar och låter väldigt mycket vid marchfart. Jag har ingen erfarenhet av Parsun, Neptun och alla de nya utombordarna, men risken är stor att du får problem om den går sönder-ingen har reservdelar eller kan reparera den.De som säljer dessa motorer har oftast ingen kunskap och etablerad verkstad. Jag jämför med alla dessa Asienmoppar som har sålts, där är det svårt med reservdelar och verkstad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta Pseudonym, det var inte meningen att trampa dig som ägare på tåna. Har bara dåliga erfarenheter av billiga Asienmoppar och deras uppgivna ägare och har inte sett någon seriös handlare sälja Parsun eller Neptun eller har jag missat att Rusta med flera har verkstad, kunnig personal och reservdelar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...