bertrand 0 Postad 17 Maj , 2012 Hej Har ett VP290DP Drev och jag får inte ut tappen för att få loss styrhjälmen, har modellen med 4st. hål. tacksam för tipps. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 17 Maj , 2012 Det ska gå att gänga in bultar i de två tomma hålen och sen dra ut i dessa. Tror det är M5. Glöm inte vattenfast fett när du återmonterar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Maj , 2012 Om du fått loss de två skruvarna med insex huvud så finns det inget mera som håller styrtappen. Men den är lite knepig att få grepp på. Ett förslag är att stoppa in två metallpinnar i de hålen som inte höll skruvarna och försök vrida loss tappen. Och som sagt, fetta in innan återmontering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 17 Maj , 2012 Så här står det i verkstadshandboken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Maj , 2012 Ja...Jo... Man KAN ju alltid läsa verkstadshandboken. Men det är ju lite fusk jämfört med att kämpa själv med trial-and-error metoden. :-P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 17 Maj , 2012 Hej. Det är inte M5-gänga. Det är 1/4 och nedre skruven till växelkåpan passar. Rensa hålen först. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 17 Maj , 2012 Det är någon av skruvarna i drevet som passar för detta ändamål...har dock glömt vilken då jag endast gjort detta en gång. Finns säkert någon här som vet vilken skruv det är...kan det varit den som håller fast kåpan för växelmekanismen...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 18 Maj , 2012 Undrar vad det är för verkstadshandbok. Fel gängdimension. Och vad är Laggertapp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 18 Maj , 2012 Det var i Volvo Pentas verkstadshandbok som jag hittade informationen, 7731623-0 utgåva 02-2002. Jag brukar använda två insex M6:or för att driva ut lagertappen på mitt drev, även det ett DP290. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 18 Maj , 2012 Kan det vara så att det är olika gängor på olika årsmodeller, jag har som Ingemar skrev 1/4 gänga på mitt drev (290 DPa1 från 93 )? //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
burkmat 0 Postad 18 Maj , 2012 Har liknande problem med mitt SP-A drev. Tappen sitter där den ditter och går inte att få bort. Det går dock att ta komma runt genom att först skruva bort trim-mätar-plastbiten, sitter med en plastskruv och sedan skruva bort 2 skruvar med muttrar som själva styrhjälmen är fäst i, Se upp, det sitter även två brickor mellan styrhjälm och styrbygeln. Sedan är det bara att lirka upp och lyfta av hela hjälmen. Klart! Inga större problem med att montera tillbaka, bara lite pyssel att få trim-plastbiten på plats så att gradtalet stämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 18 Maj , 2012 Hej. Det går tyvärr inte att ta bort styrhjälmen på alla drev. En del har inte skruvar utan är nitade. Det här är ett problem som inte borde förekomma om man sköter sina grejer. Tappen ska demonteras och fettas in varje höst vid konserveringen så att man kan lossa slangklämman till bälgen för att kolla så att det inte finns vatten den. Gör man det sitter så den inte fast nästa höst. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bertrand 0 Postad 19 Maj , 2012 Hej Tack för alla tipps och det löste sig tillslut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser