Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
bertrand

290DP Drev problem

Rekommendera Poster

Hej

Har ett VP290DP Drev och jag får inte ut tappen för att få loss styrhjälmen, har modellen med 4st. hål. tacksam för tipps.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska gå att gänga in bultar i de två tomma hålen och sen dra ut i dessa. Tror det är M5. Glöm inte vattenfast fett när du återmonterar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du fått loss de två skruvarna med insex huvud så finns det inget mera som håller styrtappen. Men den är lite knepig att få grepp på. Ett förslag är att stoppa in två metallpinnar i de hålen som inte höll skruvarna och försök vrida loss tappen.

Och som sagt, fetta in innan återmontering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här står det i verkstadshandboken.

 

post-28418-1394237070,1451_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja...Jo... Man KAN ju alltid läsa verkstadshandboken. Men det är ju lite fusk jämfört med att kämpa själv med trial-and-error metoden. :-P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är inte M5-gänga. Det är 1/4 och nedre skruven till växelkåpan passar. Rensa hålen först.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är någon av skruvarna i drevet som passar för detta ändamål...har dock glömt vilken då jag endast gjort detta en gång. Finns säkert någon här som vet vilken skruv det är...kan det varit den som håller fast kåpan för växelmekanismen...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar vad det är för verkstadshandbok. Fel gängdimension. Och vad är Laggertapp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var i Volvo Pentas verkstadshandbok som jag hittade informationen, 7731623-0 utgåva 02-2002.

Jag brukar använda två insex M6:or för att driva ut lagertappen på mitt drev, även det ett DP290.

post-28418-1394237070,3286_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att det är olika gängor på olika årsmodeller, jag har som Ingemar skrev 1/4 gänga på mitt drev (290 DPa1 från 93 )?

 

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har liknande problem med mitt SP-A drev. Tappen sitter där den ditter och går inte att få bort. Det går dock att ta komma runt genom att först skruva bort trim-mätar-plastbiten, sitter med en plastskruv och sedan skruva bort 2 skruvar med muttrar som själva styrhjälmen är fäst i, Se upp, det sitter även två brickor mellan styrhjälm och styrbygeln. Sedan är det bara att lirka upp och lyfta av hela hjälmen. Klart! Inga större problem med att montera tillbaka, bara lite pyssel att få trim-plastbiten på plats så att gradtalet stämmer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det går tyvärr inte att ta bort styrhjälmen på alla drev. En del har inte skruvar utan är nitade.

Det här är ett problem som inte borde förekomma om man sköter sina grejer.  Tappen ska demonteras och fettas in varje höst  vid konserveringen så att man kan lossa slangklämman till bälgen för att kolla så att det inte finns vatten den. Gör man det sitter så den inte fast nästa höst.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...