Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Vicke

Trä/plast lim, tjock konsistens, sort?

Rekommendera Poster

Jag behöver limma fast ett antal träbitar mot skrovet (plast). Kan tyvärr inte få till mer tryck än det jag åstakommer med händerna, dvs de 20 bitarna skall limmas på skrovsidorna (garnering?). Vilken lim bör jag använda?? Det bör vara lite tjockare (dvs som spackel) då ytan är ojämn... Mycket tacksam för ditt svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Du har inte tänkt att limma en tunnare regel först på skrovsidan, och sedan limma/skruva garneringen i denna? Du kan säkert använda glasfiberspackel eller epoxi uppblandat med förtjockningsmedel för att fästa mot skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Klockrena svar! Minbuss, ja, jag har tänkt att limma fast en tunnare regel (fast i bitar) på skrovsidorna för att skruva fast garneringen i denna!! Skall komplettera mitt fotoalbum för mer föståelse. Consensus, epoxi kommer det att bli! Det måste sitta som berg!! Tack igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir ännu starkare om du gör enligt nedan. Prima ytorna med lite icke-förtjockad epoxi. Låt initialhärda, ca 1 timme. Blanda sedan förtjockad epoxi och limma ihop. Då får du bättre inträngning i framförallt trä. Förtjockad epoxi har en tendens att inte tränga in tillräckligt bra. Lycka till Anders http://www.consensusmarinteknik.tk/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...