Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Jonte_J

Mercury 30 hp -97

Rekommendera Poster

Tjo

Har en Mercury 30 hp -97.
Den har en lustig tendens att gå bättre efter att man kört en stund och sen stänger av motorn, startar upp och kör vidare.

Jag kan tex köra 15 minuter, motorn går bra, jag stänger av motorn, står stilla 1 min, startar på nytt och kör vidare och nu går motorn bättre. Varvar ur mera, går nån knop extra.

Först trodde jag att det berode på att motorn var kall, men den går inte bättre vart efter. Jag kan tex köra 30 minuter i sträck utan att den börjar gå bättre. Istället kommer skillnaden när jag stänger av motorn en minut och sen kör vidare.

Nån som har nån ide om varför den beter sej så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul fenomen! Lite svårt o pinpointa men jag är lite inne på att den kan överkyla först, när du stänger av hoppar termostat och/eller tryckhållningsventilen rätt o motorn når rätt temp. Så där hade jag börjat, kolla termostat och ev tryckhållningsventil, en del småsnurror har ingen. Jag har nog en servicemanual till denna för pappsen har en likadan men är tyvärr inte i närheten av den närmsta veckan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!
Ingen aning om vad du snackar om, men får googla mej fram lite :)

Till på köpet fick jag ett annat problem idag som är mycket värre!

Skulle ut och köra lite, puttrar sakta iväg och när jag ska dra på mer gas så typ dör motorn efter 1/4 gas. Den går bra upp till ca 1/4 gas, men från från det och fram till full gas så är det som att den blir utan bränsle och dör.
Precis före jag åkte ut kollade jag till soppafiltret (utan nån spec anledning) och efter det började det.
Åkte tillbaka till hamn, bort med kåpan, kolla om jag skulle lyckats få tillbaka filtret fel, men det funka bra. Passa på att klämma snabbt på handpumpen oxå och det kom bra med bensin.
Fortsatte att leka lite med gasen manuellt. Leker man bara lite med låga varv funkar det bra, men när jag varva upp den högre (bara för 1 sekund) så hör man hur motorn håller på dör.

Forsatte köra runt lite och ibland fick jag motorn att gå på full gas, utan att den dör alltså, men dock med samma effekt som ca 1/4 gas. Från allt mellan 1/4 till full gas så dör motorn, om man inte snabbt drar tillbaka gasen och låter den återhämta sej.
 

Nån som har några tankar före jag själv börjar felsöka?
Min gissning är förgasanar och nåt skit i dom... eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den får inte tillräckligt med mat. Den är bara att kolla den kedjan, jag skulle satsa på att felet ligger från tanken o fram till o med bränslepumpen. Men visst kan det va knasaren oxå.. Vissen blöt bensin, sugsilen i tanken, slangkopplingar/slan/blåsa, filter och bränslepump skulle jag titta på först. Sen hade jag rivit förgasaren. Hur vinterkonserverade du? Tömt tanken? Dränat förgasarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört 2 tankar med båten senaste veckorna och tankade precis före vi åkte ut.
Vinterkonserveringen existerade inte då jag körde in i Jannuari och började nu första Maj.

Provade att pumpa en gång när jag hade bensinfiltret borta och då spruta det på bra med bränsle (gegga ner hela motorrummet - jag lär mej den hårda vägen :/ ). Soppafiltret va väldigt rent och fint, inte det minsta smuts i behållaren heller.

Antar att pumpen är nästa grej att kolla. Vad exakt letar jag efter här?
Skruver jag loss den och plockar isär?

Dränat förgasarna, vad betyder det? :)
Slan/blåsa, vad är dessa?
Om du inte märket det så är jag ingen haj när det gäller motorer =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tankade precis innan jag körde ut skriver Du och sen började problemen, då kan man undra vad Du tankade. Jag skulle nog kolla den soppan.

/Claes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Direkt från ner i tanken när jag var på macken =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens bensin är inte lagringsstabil. Därför måste man tömma förgasarna när man ställer av motorn annars guckar bensinen till sej o motorn går som en kratta när man tar fram den igen. Förgasarna måste då rengöras/renoveras för att motorn ska gå bra igen. Det sitter pluggar i botten på förgasarnas flottörhus. Man dränerar ut soppan genom att lossa dessa pluggar nåt varv. Det finns även kenikalier sk Fuel Stabilizer som man kan slå i soppan för att förbättre lagringsegenskaperna men bäst är att dräna. Är inte soppan där kan den ju inte ställa till skada..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattades såklart ett g där :-) Slangen kan va skadad, läcka in luft eller delaminerat så det blivit en strypning. Pumpblåsan på slangen innehåller backventiler. Dessa kan haverera eller samla skit. I anslutningarna sitter oxå backventiler som kan paja o samla skit..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I pumpen sitter ett eller flera membran, dessa kan ha tappat spänsten eller gått hål i dom. Sitter även ventiler i pumpen som av nån anledning kan va otäta o då pumpar den inte som den ska. Som du beskriver symptomen har du problem med bränsletillförseln till förgasaren men det är svårt att va säker utan ha kollat själv. Om du pumpar på blåsan, går den bättre då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problem med bränsletillförseln eller dåligt bränsle. Det kan ju vara dålig soppa fast den kommer direkt från macken, soppan är ju inte lagringsstabil hos dom heller. Om det var en sjömack så är soppan troligen kvar från i höstas. Problemet började ju efter tankning, det är klart att något annat kan ha pajat just då men jag skulle nog kolla soppan innan man river för mycket.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Tankade på en mack som jag alltid tankar på inne i stan. Kört upp 2 tankar därifrån i år redan. Snurran går väldigt jämt och fint på tomgång och upp till ca 1/4 gas. Kan jag utesluta soppan, eller kan det fortfarande va den som är dålig? Känns som det skulle va ett lätt problem att fixa :) Den går inte bättre när jag pumpar, testade det direkt ute på sjön när problemet uppstod. Jag har märkt att blåsan är svår att få hård. Hade det problemet förra året oxå, men motorn gick bra iaf. Man kan lixom pumpa i oändlighet och den blir inte hård iaf. Men som sagt, har funkat iaf. Ska ut och börja pilla på saker nu, kommer rapport senare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten update: Stiften va rätt skitiga och fanns som avlagringar på dem. Dom spraka på bra, men tänker byta dem iaf. Tömde soppan ur förgasarna och det kom ut lite skit. Tänker inte mecka mera förrän jag bytt stiften och provkört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är kanske lite oroveckande att det kommer skit ur förgasarna dock?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stiften i och det verkar lovande. Varvar upp utan att dö och sucka.
Kastar i sjön senare ikväll och åker ut och testar på riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du inte kan pumpa blåsan hård tyder på ett läckage, det kan va ett yttre läckage, efter pumpen läcker soppa ut, innan läcker luft in. Lika illa båda två. Det kan oxå va ett inre läckage, nån backventil i pump eller blåsa håller inte tätt, menbranet i pumpen är kass eller förgasarens flottörnål håller inte tätt. Hoppas såklart den går bra efter stiftbytet men om det här inte orsakar problem nu kommer det snart göra det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahap...

Ut på sjön och båten gick som den skulle!
Packade den full med grejer och skulle ut och jaga. När jag säger full på grejer så menar jag FULL! Så full så båten orkar inte plana och vi ligger och tuggar oss fram och motorn får jobba på hårt i ca 30 min. Inga probs.
Probs kommer när vi ska hem och exakt samma skit händer igen (med tom båt och 2 pers)! Får puttra hem i 2-3 knop (tog 2 timmar!!) och när jag kom skruva jag upp stiften och såg att dessa var totalt igensotade igen...
Varför!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten extra fråga: Hur många knop bör min HögaRodd 410 S gå med bara mej i båten?
Brukar kunna få upp den i 25 knop en vacker dag.

Anledning till att jag frågar är för att jag idag åkte med en mycket tyngre båt, med samma packning och en 40hp snurra som susade fram i över 30 knop.
Är det så stor skillnad mellan 30hp och 40hp eller har min snurra nåt större fel?



Senast ändrad av Jonte_J | 20 maj 2012 | 16:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var precis ut. Skruvade bort soppafiltret. tömde det, skuva tillbaka.
Startar motorn, leker med gasen tills motorn dör.
Skruvar upp soppa filtret igen och det är tomt, ingen soppa har sugits dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

25 knop är nog rätt OK även om det är lite i underkant. Jag har en Yamarin 415 med en Yamaha 30a och den gör 28-29 knop med bara mej i. Pappsen har sin Mercury 30 på en Ryds 480 och den gör 25-26 knop.

Du bör kolla att motorn varvar som den ska. Den ska varva 5500 rpm på fullt med normal till lätt last. På så här små båtar kan det även va idé att proppa ner dom för extra ork med tung last. Då sätter du på en propp som ger övervarv med lätt last o sen håller du helt enkelt inte fullt då.

Om du inte har nån varvräknare på båten går det att mäta varvet ändå. Du behöver en multimeter som kan mäta frekvens. Behöver du instruktioner hur du sen ska göra så kan jag berätta :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ska pilla på det senare, måste få båten att gå först :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha.. Trodde stiften hjälpte men vi skrev våra inlägg exakt samtidigt så jag såg aldrig att du fått problem igen.  Som jag sa så har du problem om du inte kan pumpa blåsan hård, men ibland är de inte så allvarliga att de orsakar driftstörning, ännu.... Ge dej på de saker jag listade tidigare så ska du nog fixa det här. Som sagt har jag nog en servicemanual hemma oxå så vi kan kolla hur det ska göras by the book :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätta mej om jag har fel, men i denna ordning ska jag börja kolla saker.

1. Slangar och pumpblåsan

2. Bensinpumpen

3. Förgasarna

Tänkte åka och köpa ny blåsa och slang nu, eller kan jag testa den på något vis ist för att köpa ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med gasreglaget i botten så kan man fortfarande föra fram gasen 1 cm med hjälp av fingret. Ska det va så, eller kan det va därför jag bara kommer upp i just under 25 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och här på förgasaren ser det ut att saknas en skruv? Det är iaf gängade spår i hålet...

Sen var jag och köpte ny slang pump (pumpen som sitter på soppaslangen) och det gjorde tyvärr ingen skillnad :/
Som en liten parentes ville den inte fylla koppen runt filtret när jag pumpa först, så jag skruva bort det en gång, pumpa, då kom det soppa, skruva tillbaka och då fyllde den burken.

Hade även upp filtret i tanken och kollade, mycket rent och fint det oxå!

Nu då?



Senast ändrad av Jonte_J | 21 maj 2012 | 17:49

post-10004604-1394237077,0053_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitta 2 lösa kablar oxå, nån som vet vad det är?
 

post-10004604-1394237077,1856_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt det där lär vi lura ut mha servicemanualen. Synd det inte var blåsan o slangen. Den hade gått att testa men nytt är ju alltid nytt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåja, kosta inte många pengar och denna blåsa blir mycket hårdare, så tror inte det skada :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en liten plan på att skruva upp förgasarna och kolla dom idag... om inte nån råkar ha en bättre ide? =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det verkar ha fixat problemet! :)
HIttade en del skit precis där förgasaren tar in luft, knappast det som var problemet, men antagligen där skiten kom in iaf.

Blåste ur allt med tryckluft och var just ut och provkörde! Gick som klockan :)

Dock bara runt 22-23 knop...
 

Så tillbaka till orginalproblemet då, går bättre när man stänger av motorn en stund (testade dock inte det idag, glömde) och kör vidare igen.
Samt att den bara går runt 22-23 knop stör mej lite....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...