coke 2 Postad 17 Maj , 2012 Hej! Har en fundering ring min Sel Queen. Det är så att ja tycker den ligger lite väl lågt i vattnet med aktern jämfört med vad andra Sel queen o Ancas Queen båtar gör. Någon som vet vad det kan bero på och vad man kan göra åt det! Jag har en VP171C och ett 225ah lastbilsbatteri och ett 100ah i motorutrymmet. Själv funderar ja på om man skulle kunna slänga i extra tyngd i fören på henne! Någon som vet om de skulle kunna fungera för att få henne att ligga lite högre med aktern. Någon som tror att hon skulle bli mer lättplanad (kan tyck att hon är lite trög o få o plana ut) Finns det några andra förslag på förbättringar? MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 17 Maj , 2012 Är det verkligen bra att ha batterier i samma utrymme som en bensinmotor, förutom det där med vikten..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 17 Maj , 2012 Har Sel Queen utrymmen fyllda med flytskum? I så fall kan du ha samma problem som vi har i vår Finmar SeaCabin...vatten i skummet (se min tråd om detta). Det generella tipset när det gäller baktunga båtar är att försöka flytta fram så mycket befintlig vikt som möjligt. Dvs flytta batterier, stuva tunga grejer långt fram (sånt man ändå har i båten så som ankare, vattendunkar osv.). Man vill undvika att tillföra båten vikt för att balansera den eftersom det ökar totalvikten med högre bränsleförbrukning och sämre hantering som följd. I de fall det är omöjligt att flytta fram vikten (som när man har vattenindränkt flytskum t. ex.) så har man ju inte mycket val. Så var det för oss förra sommaren, vi hade inte så mycket vi kunde flytta fram så vi fick tynga ned fören. Detta gjorde vi genom att sy korvar av kapelltyg som vi fyllde med balanseringsvikter vi fått av en däckhandlare. Totalt blev det ungefär 45 kg allra längst fram i båten vilket hjälpte hyggligt. Ni som har två tunga batterier i motorrummet har ju möjlighet att flytta dessa längre fram. Det kommer göra ganska stor skillnad eftersom det ju inte bara tynger ned fören, det lättar ju även aktern, så det blir dubbel effekt jämfört med att bara tillföra vikt i fören. Batterier i motorrum råder det ju lite delade meningar om. Personligen ser jag ingen större fara i det om man bara gjort en bra installation. Det som är farligt i motorrum är gnistor och det ska inte gnistra om batterier. Rädslan för knallgasen har jag förstått är klart överdriven. Dels utvecklas inte speciellt mycket vätgas vid normala förhållanden och dels är det en lätt gas som snabbt vädras ut av sig själv. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser