Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Hellix

Dieselolja i bensinmotor?!

Rekommendera Poster

Halloj! Kan man köra på motorolja för diesel i en bensinmotor?! Den har samma spec som den för min motor 15w/40. Med vänlig hälsning, Putte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja högst sannolikt, kolla om dieselmotoroljan du tänkt använda inte uppfyller någon specifikation för bensinmotorer också, som API SJ, SL eller liknande. Kolla i oljans datablad vilka användningsområden dom anger ofta står bensinmotor med på ett hörn, brukar gå att hitta på nätet. Dieselmotoroljorna är ofta bra oljor som inte har fantasipris, åkare vill inte betala 200kr litern när motorn behöver 40 liter olja..

Vilken olja är det du tänker använa i vilken motor?

Senast ändrad av MartinX | 16 maj 2012 | 23:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svar! Motorn är en Aq130D i gott skick och oljan är en volvo penta olj, har för mig att det är 15w/40, kan vara 15w/30. Men jag vet att när jag letade olja till motorn så fanns ingen penta olja med mina spec för min motor, bara 5w/30...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AQ130 är samma motor som jag har och jag kör på biltemas turbodiesel 15W/40smiley. I motorns manual står det att man skall köra på 10W/30 eller 20W/40, 20W/40 finns knappt att få tag på längre och 10W/30 känns lite för tunt ifall man har en äldre motor med en del förmodat slitage, 15W/40 ligger inom specifikationerna och är lätt att få tag på, ett tag var Volvo Pentas originalolja för bensinmotorer som dom rekommenderade till alla bensinmotorer 15W/50 och det går säkert fint att köra på det också, Volvos gamla B20 motor är inte speciellt känslig. Om motorn är i bra skick kan man förmodligen köra på 5W/30 men det är nog i tunnaste laget, om man är orolig kan man mäta oljetrycket och kolla att det ligger på ett bra värde.

Så långt viskositeten vad gäller vilken kvalitet motoroljan skall ha så har enormt mycket hänt sedan 70-talet och kvalitetsnormen som anges i manualen For service MS används inte alls längre men om jag förstått saken rätt så gällde den oljor avsedda för hård drift vilket är precis vad dieselmotoroljor för tyngre fordon är. Volvo anger vtterst få kvalitetsnormer för sina originaloljor så dieselmotoroljorna saknar helt något för bensinmotorer men det går säkert bra ändå i en gammal bensinare som AQ130. Du behöver inte köpa Volvos egen olja och det finns gott om dieselmotoroljor som uppfyller drösvis med kvalitetsnormer för både bensin och dieselmotorer till bra pris.

Själv är jag övertygad om att en 15W/40 avsedd för tunga dieselmotorer som också kan användas till bensinmotorer är en alldeles utmärtk olja att använda till sin gamla bensin innombordare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter utmärkt MartinX. Jag har även tittat lite på andra fabrikat av oljor och många oljor anges kunna användas både till diesel och bensin motorer.  Jag har också sett att den olja VP rekomenderar i manualen till AQ130 inte längre tillverkas...

Tack för ett utvecklat och engagerat svar!

Putte 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Volvo Penta rekommenderar numera dieselmotorolja, i bensinmotorer tillverkade före 2008.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ännu mer vatten på min kvarn, tackar tackar.... då kan jag båta lugnt i sommer efter det att jag epoxi behandlat botten, målat bottenfärg, våtslipat och polerat skrovsidorna, polerat överbyggnaden, oljat klart all inredning och sist men inte minst bytt till brytarlös tändning samt bytt förbrukarbatteri..instalerat all ny LED belysning med dimmer.. just det.. jag skriver en C-uppsats på Universitetet samtidigt... tänk om man kunde stoppa tiden lite så man han med allt det roliga också!!

Tack för alla svar!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...