johanvarmdo 0 Postad 16 Maj , 2012 Hej! Har precis blivit ägare till en Flipper 700 med aq140a/280. Livet kunde inte vara bättre tills jag försökte starta motorn och den blev sur direkt? Förstår att det är viss teknik då det inte finns choke? Vad bör man tänka på. Kanske en pinsam fråga men hittar ingen info om detta och vill inte dra slut batteriet direkt:) En fråga till till alla båt proffs här är att motor rums fläkten verkar ha lagt av. Förstår att det är viktig. Men hur fel söker man enklast. Har inte tummen mitt i hand men har ingen erfarenhet av bil/båt motor (4takt) Ps: Innan köp var jag med säljaren vid provkörning så allt skall fungera och verkar vara i fint skick. -Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 16 Maj , 2012 Marinförgasare är ofta utan choke (vet inte riktigt varför), men för att starta får man ibland istället bara pumpa med gasen, då det ger en liten extradusch soppa. Sen är det ju bra att ha ett såpass fräscht startbatteri att man kan köra startmotorn en liten stund utan att det kroknar. Efter några starter med sval motor lär man sig dess personlighet. Vad gäller motorrumsfläkten, börja med att kolla att säkringen är hel, och sen med en multimeter kolla att det kommer spänning fram till fläkten. Gör det inte det, så är väl nån kabel eller brytare paj. Finns det spänning där, så är kanske fläkten trasig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 16 Maj , 2012 Jag har en AQ130 men det är samma typ av förgasare utan choke. Jag pumpar gasen i botten en gång så att accpumpen sprutar in lite bensin, sedan ställer jag gasen på 1/3 dels gas och vrider på nyckeln, när motorn startar få man vara beredd med handen på gasreglaget så att man kan dra ner, så att motorn inte tokvarvar, växeln har man naturligtvis kopplat ur med knappen på reglaget. Sedan pejlar man in varvet någonstans runt 1500 och låter den gå lite, när varvet tenderar att öka av sig själv får man minska gasen eftersom. Efter 2 minuter bör du ha stabil tomgång om allt funkar som det ska. Om motorn är det minsta varm brukar jag inte behöva pumpa någonting, bara att gasa lite och vrida på nyckeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanvarmdo 0 Postad 16 Maj , 2012 Oj vad snabbt man fick svar här Tusen tack för infon och ger mig direkt något att gå på. Önskar det kunde bli morgon så man kan ner till båten igen och testa Återkommer med hur det går:) Startgas i nödfall kanske är bra och ha med? Hur fungerar en sådan av var sprutar man den på en Aq140:a? Något annat man bör tänka på i sådant läge? Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 16 Maj , 2012 Startgas sprutar man direkt ner i förgasaren eller i luftfiltret, om ditt problem är att motorn bli sur vilket indikerar att den får för mycket bensin kommer startgasen inte att hjälpa dig, om den får för lite bränsle däremot kan det vara bra. Jag har aldrig behövt startgas, om accpumpen funkar som den skall i förgasarna och bensinpumpen pumpar fram bensin tillräckligt så lider man aldrig av bränslebrist vid start av dom här motorerna, tvärt om snarare. Det är lätt att kolla om accpumpen fungerar, om du tar bort luftburken och tittar ner i förgasarhalsen så ser man den tunna strålen bensin som sprutas in när man gasar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanvarmdo 0 Postad 16 Maj , 2012 Ok! Tack för all info åter igen Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanvarmdo 0 Postad 17 Maj , 2012 Underbart! Testade som ni sa med lite gas och pumpa lite vid tändning. Så hoppa den igång direkt. Passade på att byta impeller med, samt motor fläkten går enbart när motor är igång. Trodde den gick på batteriet? Stort tack -Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 17 Maj , 2012 Om du med motorfläkt menar motorrumsfläkt så måste du se till att du har en separat brytare till den så du kan starta den manuellt. Den ska normalt sett inte gå alls när motorn väl startat. Tanken med motorrumsfläkt är att man innan start vädrar ur ev. bensinångor ur motorrummet för att ta bort risken för explosion. När motorn väl startat så stänger man av den för då gör den ingen direkt nytta. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser