pismo 12 Postad 16 Maj , 2012 Hej. En kollega till mig nämnde idag att när han hade laddat sina batterier, utan att ta bort anslutningarna från motorn mm. från och - poolerna så pajade hans laddningsregulator. Nu blev jag orolig eftersom jag själv har underhållsladdat under vintern, utan att tagit bort och - kabeln innan jag kopplat på laddaren. Stämmer det här verkligen, det har ju hänt att man laddar bilen över natten utan att ta bort dom befintliga kablarna, och då har det gått bra. Enligt honom så gäller det bara dieselmotorer ?? MVH: Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Maj , 2012 Vet faktiskt inte vad som är bäst att byta, laddare eller kollega. Så klart att det är trams. Varenda båt, husbil, husvagn osv, har en batteribank som står på laddning så fort en elstolpe medger det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 16 Maj , 2012 Generellt varnas alltid från att inte koppla bort batteriet vid laddning. Jag har gjort det ibland och ibalnd inte, men jag har aldrig fått någon laddningsregulator förstörd. Uppenbarligen kan det hända att laddningsregulatorn går sönder, så varningen är tydligen inte helt obefogad. Rent tekniskt vet jag inte varför laddningsregulatorn skadas, hoppas någon annan kan svara på detta. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 16 Maj , 2012 Jag har mest sett varningar om det omvända, om att man inte ska koppla bort batteriet medan motorn går för att det dödar regulatorn. Att koppla på en batteriladdare borde väl inte vara värre för generatorn/regulatorn än att man låter motorn stå som vanligt med ett alldeles proppfullt och fräscht batteri? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 16 Maj , 2012 Hej igen. Enligt honom och hans mekaniker så går laddningen baklänges när man inte kopplar bort poolerna. Tack för svaren. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Maj , 2012 Låter som en bortförklaring av en leverantör som inte vill godta en reklamation. Det är väl bra att en så dålig laddregulator pajar så man kan få en riktig. Det går väl inte att skruva av polskor var gång man ska ladda. En sån regulator ska kasseras eller kompletteras med en diod. På fabriken. Gratis utbyte givetvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mekar-anders 0 Postad 18 Maj , 2012 Det var dagens löjligaste påstående tycker jag. Jag skulle vilja säga på detta sätt. Har man en gammaldags laddare utan elektronisk övervakning finns en liten risk att laddaren kan orsaka skada om det t.ex blir åsknedslag i elnätet så det blir en kraftig överspänning in i laddaren och kan således skada batteri/kringliggande utrustning i båten/bilen/flakmoppen osv. Annars var det totalpaj på kollegans laddare. Undra varför det bara skulle gälla diesel??? Men annars är det inga som helst problem, har du en elektronisk laddare kan du koppla hur du vill utan risk. Så det är det bästa att använda, då behöver du inte heller vara rädd för att glömma bort laddaren i och med att den sänker laddspänningen automatiskt när de börjar närma sig fulladdade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser