Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Mackey

WI-FI i båten

Rekommendera Poster

Hej!

Jag letar efter en lämplig wifi-rauter till båten. Jag har sett dessa trådar men inte blivit riktigt inspirerad.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=433923

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=377109

Jag är även intresserad av tips och omdömen på opperatörer både i Sverige, Åland och Finland.
- Vilka är bra,
- var kan man skaffa dem (Åland, Finland),
- finns det utan abonnemangskostnad (betala endast när man surfar) och
- vad kostar det?

Maceky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du WiFi-router eller bara USB-sticka för 3G/4G till en dator? En möjlighet är att kolla vad din mobiloperatör erbjuder, typ denna (en riktig WiFi-router):

http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/insticksrouter/index.html

Liknande funktionalitet kan du ofta också få från din Android eller Iphone. Många telefoner kan idag erbjuda WLAN (WiFi) access till flera datorer samtidigt och ge dom access till Internet via dess Internetförbindelse. Det blir antagligen billigast då du inte behöver ett extra abonnemang.

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Dovado 3G-router (ett par år gammal modell) som jag kopplade in min USB-sticka i. Har inte haft den i båt, men väl i husvagn och ute i obygden i största allmänhet. Den hade en 12V elnätadapter, så jag slaktade en annan trasig nätdel med samma kontakt och kopplade in på 12V-batteri. Funkade finfint.

Clas Ohlson har såna, fast nu är alla 4G-prylar (det sitter ju inget mobil-modem i burken, det handlar mest om vilka såna modem den har support för och att 4G-prylarna har snabbare ethernet/wifi).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vägrar smartphone så länge batteritiden är lika kass som på 90-talsmobil, annars är det en utmärkt idé att använda smartphonen som wi-fi-rauter.

Dovado Tiny nämns i någon av trådarna, men den verkar kräva en del eget arbete för att installera i ett 12 V system. Några tips för att förenkla detta egna arbete.

Finns det möjlighet att ansluta en extern anten, det är ju bra om man är långt från basstationer.

Glöm inte bort att jag även är intresserad av abonnemang.

Maceky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ett Net1 abonemang med WiFi. har inte provat det i båten än men väl i min sommarstuga strax norr om Åkersberga. Där fungerar det bra för de behoven jag har.

Kanske inte snabbt och begränsad datamängd per månad. Säkert otillräckligt för många datanördar men det duger och fungerar bra för mig. Fungerar i Sverige; Norge och Danmark och har täckning på hela Skagrack och Kattegat enligt uppgift. Finns även en mobiltelefon som man kan ringa på om man ansluter en lur med knappsats. Hur det fungerar mitt på Skagerak vet jag inte - har inte provat.

Däremot ingår tydligen inte Finland, vilket ju är synd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med en Dovado Tiny och en 4G dongel. Köpte en Nokia 12V ciggladdare med lilla adaptern och borrade upp hålet lite lite. Den ger 5V och det fungerar utmärkt att köra från 12V-uttaget i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om du ändå måste ordna strömtillförsel så varför inte en smartfåne med laddström... då behöver du inte bekymra dig för batteritid.. MEN du har en batteribackup... det har du nog inte på dom andra lösningarna wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag kör med Tiny i båten. Enkelt att fixa för 12 v. Klipp av en Gamal USB kabel och även kabeln till Tiny, skarva ihop USB och Den röda och svarta till rätt polaritet på Tinykabeln. Skaffa sedan ett USB uttag till ciggutaget minst 2A, Kjell har såna, och en lös 220v USB laddare om du vill andvända den hemma. Tiny går på 5v och behöver minst 2A. Jag kör med TRE, funkar bra på västkusten, och Danmark utan extra avgifter. Kommer lätt upp i 5-6 i nedladdning. //Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...