Terrafobica 68 Postad 16 Maj , 2012 Fast inte båt, utan lägenhet. Det finns så mycket kunnigt folk här på MG så jag slänger in en fråga om ventilation i lägenhet. Jag arbetar natt och sover dagtid. Lägenheten är både ljus och varm, men nu ska det bli ändring på det. Väggarna är tjocka som ni kan se på bilden och fram tills nu har jag endast haft rullgardiner vilket medfört att utrymmet i fönsternischen mellan fönstret och rullgardinen har varit som en ugn när solen ligger på. I morse så fick jag mina silvriga persienner som jag hoppas ska reflektera bort en del av den värmen. Jag har en fristående luftkonditionering med en grov slang som man hänger ut genom ett fönster på glänt, det funkar så där, har en känsla av att den största delen av varmluften vänder tillbaka in igen. Men även det har jag i år ändrat på genom att byta ut de nedre rutorna mot plastglas, ta hål och sätta dit en ventil så jag slipper att ha fönstret öppet. Nu till saken. När jag öppnar det där hålet så blir det ett jäkla luftflöde in i lägenheten, och det är klart, jag har ju 4 frånluftsdon som sammantaget suger ut minst 50 liter per sekund med kåkens mekaniska ventilation. Så jag provade att tejpa igen samtliga, något som man inte får, jag vet. Men det blåser lik förbannat in genom hålet, varför? Vad finns det för mer frånluft? Inte ytterdörren, för där blåser det också in när jag öppnar brevlådan. Vill inte att luftkonditioneringen ska jobba i motvind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Maj , 2012 Varje lägenhet brukar ha en egen separat spisfläkt-kanal till en takskorsten, man vill ju inte trycka in matoset till grannen när man startar fläkten. (De kan då komma dragandes med sina matskålar ifall man lagar till kulinariska läckerheter. Blir ju även visst självdrag av skorstenens höjd. Men med ständig mekanisk ventilation så räcker väl inte självdrag utan spisfläkten har kanske även litet kompenserande fläktdrivet grundutsug? Ligger utanför mitt kompetensområde, men men. Fler idéer? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 16 Maj , 2012 Om det blåser så fort du öppnar ventilen tyder det på att du har undertryck i lägenheten, vilket beror på att du har mer frånluft än tilluft. Jag vet inte om man förr i tiden bara satte in frånluft i bostäder men på 80-talet när jag arbetade som ventilationskonstruktör var det alltid ett krav på att det inte skulle vara tryckskillnad i lokaler där människor vistas. Vid ett tillfälle var en extra nitisk besiktningsman tveksam på min injustering av ventilationen i just det avseendet. Det jag då gjorde var att öppna dörren till trapphuset på glänt med en väldigt liten springa, knäckte en rökpatron vid springan och såg att röken varken ville ut eller in, den stod still. Fastigheten klarade besiktningen. I ditt fall hade jag felanmält till fastighetsskötaren. Det hela kan bero på att filtren i tilluften är igensatta, vilket de blir om de inte byts en eller två gånger om året. Då blåser det ju inte in någon luft, trots att det sugs ut en hel del -> Undertryck. Ett mindre roligt fenomen när det gäller just avsaknad av filterbyte är att pollen ofta fastnar i filtret, vilket ju är bra men senare på hösten när fastighetsägaren snålat på filterbytet, torkar pollen ut, krymper och kommer genom filtret med nysningsattacker (åtminstone för mig) som följd. Erhm... Kanske en enkel felsökning är att bjuda hem en pollenallergiker i höst? =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Maj , 2012 Märkligt det här, jag har två tilluftsdon där det mycket riktigt blåser in luft trots att alla frånluftsdon är igentejpade!? Då är det som du säger, undertryck i lägenheten, men varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Maj , 2012 Om det är ett gammalt hus så är det inte tätt mellan våningarna, där har du en anledning till undertrycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser