Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Pontus_pf

Vart köpa röd kylarvätska (mercruiser)?

Rekommendera Poster

Vart kan man köpa röd kylarvätska till min Mercruiser 4,3 -06? Jag har aldrdig fyllt på förut men tänka hälla i en halvliter eller så då det ligger och pendlar runt min-strecket.

Vill gärna handla så snart som möjligt, men tex marinshopen har ju bara öppet när man arbetar samt stängt imorn när det är helgdag (bor i södra sthlm).

Vart kan man köpa egentligen? Vågar inte bara ta någon röd, för dessa får man minsann inte blanda med andra osv står det. På biltema finns en Glykol, longlife G30, och den får man inte blanda med propylenglykol, och på drev.se finns en 3 liter röd superglykol som är just propylenglykol.

Enda jag hittat som jag vet borde passa är Glykol Röd Mercruiser (låter ju rätt på namnet). Vad vågar man köpa egentligen, och kan man göra det i en vanlig butik bara att det inte står mercruiser på flaskan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl svara på mig själv, att iaf Båtaccenten har den röda och faktniskt har öppet helgdagar! Känns lite onödigt med 4 liter, hade räckt med 1. Men, men...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom man tydligen ska passa sig för vissa så orkade jag inte sätta mig in i detta utan köpte Mercruiser-vätska på BåtAccenten, ca 4 liter.

MEN, när jag skulle fylla på så märker jag att det står ju inte Max och Min utan Hot och Cold. Alltså ska jag inte fylla på låter det som? Känns konstigt att nivån ska ligga så lågt. Jag har visserligen aldrig kört riktigt hårt under längre tid med motorn, men när den är vam så har vätskan stigit några cm kanske, men det är väldigt långt kvar till toppen där det står Hot.

Ska jag alltså låta bli att fylla på (mer än kanske två cm)?

Edit: Ska köpa verkstadshandbok snart...



Senast ändrad av Pontus_pf | 22 maj 2012 | 09:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma situation, stiger bara några cm. Jag har min fylld till mitt mellan hot och cold.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...