Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
kvasthilda

Måste utombordaren sitta i mitten?

Rekommendera Poster

Jag tänkte hänga en 5 hk trollingmotor bredvid 40-hästaren. Men då måste jag flytta den stora i sidled för att den lilla skall få plats. Resultatet blir ju att centrum på båten är mitt emellan motorerna. Det blir väl inte så lyckat när man kör fullgas på den stora?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så lyckat nej. wink

Det vanligaste är väl att man sätter ett reservmotorfäste vid sidan av motorbrunnen för den mindre motorn som inte ska driva båten i planingsfart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag har sett det, men på min båt går inte det för jag har ett högt akterdäck med en djup nedsänkning i mitten för motorfästet. Om jag sätter en motor jämte så måste den vara extermt lång i riggen för att propellern skall komma i vattnet och rorkulten över däck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena !

Jag gjorde en lösning med en trollingmotor för några år sedan, Jag satte en kulled på motor 1 och en på motor 2 i bakkant på motorerna, och sen förband jag motor 1 och motor 2 med en gängstång , trollingmotorn satt fast på ett sidofäste som en annan talare nämde tidigare,

på så sätt kunde jag styra trolling motorn med huvudmotorn, då behövde jag inte ha rorkult på den lilla, Kulleden är bara att snäppa loss genom att dra den uppåt sen var det bara att fälla upp trollingmotorn när man ska åka fort,

Kan vara ett tips!

Mvh/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte sätta den lilla på ett sänkbart extramotorfäste, så har jag gjort. OBServera att motorfästet är nedsänkt något på akterspegeln, så att en vanlig L rigg på extra motorn räcker.

[bilden är tagen vid Skarv Bodskär, längs ut i Stockholms Skärgård.  Känns tryggt att ha en extra motor där, för man blir mycket ensam om stora motorn pajar]

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 16 maj 2012 | 13:27

post-29756-1394237068,235_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bild till där placering av sänkbara fästet för extra motorn syns bättre.

Det är något obekvämt att styra, så en vinklingbar rorkultsförlängare skulle behövas om man skall köra långa trollingspass. Alternativ koppling till stora motorn som beskrivs tidigare i tråden.

post-29756-1394237068,2966_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för era utmärkta råd! Då är vi alla överens om att huvudmotorn inte skall flyttas från centrum. Då gäller det för mej att klura ut en bra lösning. Jag har en gammal luftkyld 5hk Crescent utan växel. Jag vill använda den, men då måste jag kunna nå den bekvämt eftersom den inte har back utan motorn vrids bakåt när man backar. Jag vet att jag borde skaffa nåt nyare som kan fjärrstyras, men detta är vad jag har, och går det att använda så vill jag testa det i första hand. Kan man tänka sej ett fäste på sidan av båten för den lilla motorn? Nackdelen då är att jag måste borra i skrovet för fästets fästbultar. Dessutom måste jag nog konstruera fästet själv. Tror inte att något sådant finns?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...