maxlindmark 0 Postad 15 Maj , 2012 Hej, Jag behöver hjälp och tips om hur jag ska laga plastskador, samtliga under vattenlinjen. Båten låg uppdragen på en strand, inte tillräckligt högt upp visade det sig, vattenståndet var högre än nånsin och sen kom stormen Dagmar. Så den flöt upp på klipporna och slogs väl runt där ett tag.. Det blev en hel del skador på skrovet, en del småhål som jag hoppas inte ska vara allför svåra att jämna ut. Jag har aldrig gjort det förut men jag har läst mig till att jag bör slipa riktigt ordentligt kring skadorna och göra rent med aceton, sen smeta på med plast eller epoxi. Men sen har jag ena hörnet i aktern som har fått mycket stryk, är orolig för hur jag ska kunna bygga upp det igen. Båten är en gammal Boston Whaler, väldigt tjockt skrov, det är fyllt med nåt skum så den inte ska kunna sjunka. Det här skummet har kommit fram på vissa ställen, bla i hörnet därbak. Nån som har några goda råd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Maj , 2012 Reagerade lite på det du skrev; sen smeta på med plast eller epoxi. Att plasta är nog inte bara att smeta på utan man bygger upp ett nytt laminat med nån form av plast (polyester ellr epoxy) och glasfiber. Det är gasfibern som ger styrkan. Har du några bilder på eländet? Ett par länkar om plastning http://www.kolfiber.info.se/ http://www.glasfiberteknik.se/pdf_filer/gordetsjalv.pdf Ett par egna alster http://thallatha.blogspot.se/2010/06/slipfusk.html http://thallatha.blogspot.se/2010/06/bottengenomforingar.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Maj , 2012 Utan att egentligen veta något om hur omfattande skadorna är så tror jag att med en Boston Whaler kommer man väldigt långt med bara vanligt glasfiberspackel. Dessa båtar är 100 % skumfyllda mellan ytterskrov och innerliner och därför extremt styva i sin konstruktion. Därför kan många skador lagas endast med målet att göra båten vattentät igen eftersom det ska väldigt mycket till för att skrovets styrka ska minskas. Med detta sagt så sällar jag mig till Toaens önskan om att se bilder på skadorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 15 Maj , 2012 OJ! Så inte kul ut det där. Jag har lagat upp en plastbåt med liknande skador. Det blir till att införskaffa en vinkelslip med lamellrondell, den tar rätt bra. Är viktigt att slipa ner så att den nya plasten får fäste. Sedan är det bara att balta på. Dränka remsor av glasfiberväv i polyester ock lägga på, en pensel som du klipper av en del av spröna på samt en roller avsedd för plastjobb. Det är extremt viktigt att få bort all luft, annars blir det poröst som knäckebröd och det vill man inte. Det går nog bra, det kommer att klia en hel del efter allt slipande, tips där... Tvätta dig med kallt vatten, så att inte eländet kommer in i porerna. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Maj , 2012 Jag får frosstbrytningar när nån pratar om glasfiberspackel när det gäller reparationer av den här sorten. Sånt fuskjobb skulle jag aldrig kunna tänka mig. BoatBruce annger den rätta metoden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Maj , 2012 Man brukar tala um en urkoning på 1:12. Skissade lite på en av dina bilder ungefär hur jag gjort. Viss försiktighet när du kommer in på gelcoaten. Det kan va svårt att få den rätta färgen, så det är bra att förosraka så lite skada som möjligt. Blir slutresultatet inte så bar kanske du kan göra nåt skojigt måla en våg med bottenfärgen eller enavvikande färg. Men försök återställa gelcoaten först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 16 Maj , 2012 Ja glasfiberspackel skulle jag aldrig använda. Gör man rätt med polyester, väv, gelcoat och tvåkomponentsfärgen, så kommer det att bli bra. Det som man vill göra, är att vända båten upp & ner, för det blir rätt jobbigt att ligga ner under den. Bara på med overall, friskluftmask alla glasögon du kan hitta, sedan slipa, plasta, slipa, gelcoat, slipa, tvåkomponentfärg och klart. En viktig sak som man ska tänka på. jag fick informationen átt man ska tvätta med Aceton efter slipning innan man startar plasta. Gör inte det! Den lagningen fick jag göra om, numera blåser jag bara rent med tryckluft. Lycka till. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 16 Maj , 2012 Den ytan hade jag också gått på Toaen. Det gäller att få det till att fästa, heller plasta på för mycket och sedan finslipa med lamellrondellen, men det gäller att vara försiktig, för att det tar rättså bra med en sådan. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Maj , 2012 Ja, nu när jag fick se skadorna så anser jag också att glasfiberspackel inte räcker för att få ordning på dem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Maj , 2012 Är skadorna så små att det är läge att spackla så är det antingen gelcoatspackel eller spackel jag gör av polyester och talk, eller epoxy och mickrobalonger. Den här lagningen skall göras med polyester. Då kan man försöka och reparera gelcoten och vattenslipa upp en bra yta ovan vattenlinjen. Att få till en slät och blank yta är inte så svårt. Det som är svårt är att få rätt nyans på färgen. Det finns ett oändligt fler antal nyanser av brunt än fyra. För att inte tala om vitt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Maj , 2012 Fast jag skulle nog i första läget skippa tvåkomponentsfärgen och försöka få en gelcoat som matchar resten på båten. Om det inte är mer skador på fribordet än den på bilden. Är det många skador på friborden kan det ju va läge att måla om hela båten. Skulle jag måla om en båt är det Double Coat som gäller för min del - sprutresultat med rulle. http://de-ijssel-coatings.se/ När jag slipar glasfiber har jag helst bara T-shirt och en skållhet duch efteråt av samma anledning som BB använde kallt vatten. Friskluftsmask är väl lite overkill för en amatör!?En sån anläggning är väl inte gratis? Det finns ju masker med olika typer av filter och att plasta utomhus är att rekomendera. När jag plastar innomhus eller inne i båten brukar jag köra med lösningsmedelsfri epoxy. Jag hade en arbetskompis som inspirerad av mig köpte ett oinredd plastbåt, satte in den i en liten lada, plastade inne i båten en hel lördag utan skyddsmask. När han åkte hem på kvällen mådde han inte bra. Han hade blivit styrenförgiftad och var sjuk länge. Båten sålede han så snart han piggnat till. Jag gjorde strax före ett liknande jobb under ungefär samma förutsättningar. Anväde kronans gasmask. Det finns alltid lite kringjobb att göra till att börja med. Slutade arbetspasset med att plasta ett litet delmoment och gick därifrån, för att fortsätta nästa dag. Det är farligt att va överambitiös. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxlindmark 0 Postad 16 Maj , 2012 Tack för engagemang! Jag ska införskaffa lamellrondell och börja slipa i helgen. Jag har ingen tryckluft, hade fått för mig att jag skulle göra rent med aceton, finns det något bättre sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Maj , 2012 Jag har då alltid gjort rent med acceton. Det har aldrig varit nåt problem. Vet att det var nån debatt i nåt av våra forum i närtiden med samma budskap. Har dock aldrig hört att de som jobbar med plastning proffetionellt använder nåt annat - men man vet aldrig. Jag kommer dock att fortsätta använda acceton. Plastade igen en bottengenomföring på fedag och lördag och torkade av med acceton efter att jag slipat ur. Sjösatte igår och båten flöt i alla fall i flera timmar efter sjösättningen och en färd på två distansminuter. Jag skulle egentligen gått ut en sväng just nu för att bogsera en annan båt, men det åskar och blåser kulingvindar med upp till 21 m/sek, så jag får lugna mig en stund, innan jag åker ner till båten och kollar om den flyter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Maj , 2012 Komm att tänka på en sak. Jag hade byggt upp hörnet på din bild av lite divinycell som jag limmat med en blandning av plast och talk. ett par femtumsspik och/eller silvertape hade hållt det hela på plats under härdningen. Lätt att forma till med rasp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 16 Maj , 2012 Haha var bara tvungen att citera toaen:s inlägg. Fick mej ett gott skratt! Lika härligt som när en annan isolerar på jobbet en VARM sommardag och isoleringen glittrar så vackert i ljuset genom fönstret och hela huden blir rödprickig, då vet man att man lever ;0) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Maj , 2012 Jag tror inte arbetskompisen fick sig ett gott skratt. Han var sjuk länge. Styrenen kan sätta sig på nervsystemet och förorsak bl.a depressioner om jag inte misstolka det jag hört. Polyesterplast är inget att leka med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 16 Maj , 2012 Såklart inte, det var det där med t-shirt och varm dusch jag mena men min läsplatta kunde inte enbart citera dom raderna utan citerade hela inlägget. Suck dagens teknik blir bara krångligare.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Maj , 2012 Och jag blev tvungen att citera bara för att komma ihåg vad du skrev. Mitt minne är mycket bra men kort. Det går inte att välja vad i ett inlägg man vill citera här på MG. Det är allt eller inget. Vill man citera en enstaka rad får man kopiera och klistra in. Jag brukar göra så här Chrille_82 skrev; det var det där med t-shirt och varm dusch jag mena Att just det skulle va roligt var nåt som aldrig föll mig in. Det är så självklart för mig. När jag började plasta på amatörnivå i början av 1970-talet var det hel overall och tejpade armar och halslindnigar mm mm när jag skulle slipa glasfiber som gällde. Det kliade nåt infernaliskt och jag tyckte det var pest att slipa. Dessvärre är det ju en nödvändighet att slipa ordentligt vid alla plastjobb. Var ute på ett företag på Smögen som hette OSMAB som tillverkade plastbåtar. Både stora och små. De hade tidigare varit träbåtbyggare och Smögen 45;an var början till övergången mellan trä och plast. Troligtvis skulle jag köpa plast och glasfiber. Det stod en kille med T-shirt och hängslebyxor och slipade på luckor som man tillverkade. Fick känslan att han inte gjorde nått annat. Han var vit av slipdam över armarna och jag frågade hur han stod ut. Det är inte så farligt. Det är bara att ta en skållhet duch innan jag går hem var svaret. Efter det har jag tillämpat metoden. Inga åtsittande kläder. Borsta av det värsta och åka hem och ducha skållhett. Jag har aldrig ont av att slipa glasfiber. Ser nästan ett nöje i det. Kan jag möjligtbis va lite styrenförgiftad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxlindmark 0 Postad 8 Juni , 2012 Tack för hjälp och goda råd! Nu återstår bara bottenmålning. Är riktigt nöjd med resultatet, det tog några söndagar men nu är det riktigt gjort. Många lager av polyester och glasfiberväv. Metervis med slippapper! Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser