Gå till innehåll
söndag 11 januari 2026
jmahler

Nya knappar / instrument för lyft av drev + trim

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en gammal  Flipper med en AQ145A där jag vill byta ut lite instrumentering. Framförallt vill jag byta ut instrumenten / knapparna som lyfter drevet samt trimplanen. Idag är det gamla svarta  runda plastiga Penta saker. Jag gissar att dessa inte finns att köpa längre (eller?) och om de inte går att få tag i vore jag tacksam på tips på andra snygga instrument/knappar för detta.

Tack!

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till mitt 290-drev är det en helt vanlig trevägs-vippa och en helt normal tryckknapp. Dessa går väl att byta till vilka andra knappar som helst om man skulle vilja. 

Till trimplanen (InstaTrim) är det lite speciella brytare så dessa måste man nog ersätta med original ifall de måste bytas. (Dock lyckades jag renovera en av knapparna som inte fungerade när jag köpte systemet begagnat.)

Det är lite svårt att tipsa om snygga knappar eftersom det ju är väldigt subjektivt så ta med dig informationen om att VP-grejerna är helt vanliga prylar och leta upp de varianter du tycker är snyggast och som passar din båt bäst.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tidigare skrivits snygga instrument är väl upp till var och en! Knappar till trimplanen finns också att köpa (Roca sälj bla av Hjertmans) köpte sådana till förra båten som hade Insta Trim. Titta på baksidan av dina nuvarande knappar och jämför med dom du vill montera se till att det finns lika antal anslutningar så ska det inte vara några större problem att snygga till instrument panelen. Tänk på att till trimplanen bör du ha återfjädrande brytare.(troligen även till drevlyften) Andra förslag på ställen att hitta knappar på, Elfa, Kjell & Co, Klas O mm.

//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...