petdan 0 Postad 15 Maj , 2012 Söker efter tips på hur jag ska få fönstren helt täta. Dom är öppningsbara och går längs en h-list som numera börjar vara fnöskig. Dels verkar det svårt att få tag i rätt list men också en del jobb med att byta vilket för mig är ett bekymmer då jag saknar lokal för liknande jobb. Någon som bra provat att täta dom med silikon exv? Andra bra förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Weekender23 2 Postad 15 Maj , 2012 Tjena! Jag hade tidigare en Weekender 230 typ lika modell som dig fast mindre, Hade lika rutor som du pratar om. Enda sättet för mig att få mina rutor täta vara att använda svart sika och täta dom, Jag gjorde dock mina fönster så att de ej gick att öppna, då blev de täta. Använd inte silikon det torkar i solen och håller bara tätt en kort stund, och är ett H-vete att få bort. / Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petdan 0 Postad 16 Maj , 2012 Ja det känns som lite väl mycket arbete att börja med att lossa rutorna, hitta lister som passar och få till det. Tackar för tipset med Sika, får spärra toafönstret helt enkelt . Verkar ju dessutom lättare än listbyte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petdan 0 Postad 16 Maj , 2012 Btw, vilken sika rekommenderar du? Dom har ju lite olika egenskaper ser jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Weekender23 2 Postad 16 Maj , 2012 Jag brukar använda 291 till det mesta, Marin och teknik finns också i svart, mycket bra tätning, och limmningsförmånga. Komihåg att maskera väl innan, lägg en sträng, sen anväder du vatten med diskmedel i och doppar fingret i och drar, då får du en fin fog. om du ändå skulle drälla så är det bättre att låta det torka och ta bort det när det har stelnat, Lycka till! / Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snurran 0 Postad 16 Maj , 2012 Du ska absolut INTE använda silikon! Det hör inte hemma på båtar. Tror denna är mer anpassad för att använda: Sikaflex-295 UV Elastiskt glaslim för plexi- och akrylglas. Lim som används vid limning av plastrutor/ventiler måste vara UV-beständigt samt kunna ta upp de termiska rörelserna i materialen. Sikaflex-295UV klarar detta och har anpassats för att applikationen skall kunna genomföras snabbt och bekvämt. http://swe.sika.com/sv/solutions_products/01/01a006/01a006100/01a006101.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petdan 0 Postad 11 Juni , 2012 Hej, vill bara informera att ni som har liknande båtar (Sea Ray 250, 268 Sundancer) kan faktiskt få tag i originallisten. Efter lite deckarjobb så har tillverkaren fixat fram en ritning och ett artikelnummer på den. Numret är 3507040 och ska kunna beställas av vilken Sea Ray leverantör som helst. Kostar ca 200 kr/m. Efter att jag själv fått gräva fram numret så har faktiskt den svenska leverantören visat sig kunna beställa den, den var något okänd innan det tydligen . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser