jusu64 0 Postad 15 Maj , 2012 Hej! Är ny ägare av en Saga 7000 med VP MD21 (sötvattenkyld). Jag har en fråga angående kylning. Efter sjösättning öppnade jag kranarna och fyllde systemet med vatten. Startade motorn utan problem, den spottade ut vattnen ur avgasutloppen. Efter en stund upphörde det och den började gå upp i temp. Stängde av motorn och undersökte vatten filtret/behållaren, vilken var tom. - Impellern är helt färsk o ny! Finns det några andra luftningskranar eller dylikt som kan vara öppna? Det verkar som den inte suger upp sötvattnet?! Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielLarsson 0 Postad 15 Maj , 2012 Jag har ingen erfarenhet av just md21 men rent generellt så: - Är färskvattensidan helt full? nivån i expansionskärlet mellan min & max, dra runt med startmotorn/cirkulationspump och se om det sjunker undan. - lossa en slang efter sjövattenpumpen och se om det kommer något sjövatten när motorn går på tomgång, jag har varit med om att sjövattensidan har fallerat men funkat när jag fyllt på med kanna bakvägen så att impellern får något att arbeta i. - Kolla instruxbok efter luftningspunkter och få ur all luft ur systemet. Lycka till /D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 15 Maj , 2012 Hej, jag har en MD21B som kan vara lite tjurig med att pumpa sjövattnet när man startar första gången på våren. Vattnet ska ju från bottenventilen genom backslaget vidare genom oljekylaren till vattenpumpen. Är det helt torrt så orkar inte impellern suga upp vattnet. Jag brukar ta loss slangen från filtret, hålla den högt och fylla på med vatten, sätter sedan tillbaks den på filtret och fyller filterhuset med vatten. Öppnar sedan bottenventilen och startar motorn. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du efter sjösättning öppnade kranar och fyllde systemet med vatten. Menar du sjövattensystemet eller den slutna sötvattensystemet? Har du kört impellern torrt så länge att motorn börjat gå varm, så är det nog stor risk att den blivit varm och skadats. /Robin Senast ändrad av Riro | 15 maj 2012 | 22:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bore4911 0 Postad 19 Maj , 2012 Hej! Har du kollat att pumpen till sötvattenkylningen går när du slår på tändningen, Det skall surra från den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 19 Maj , 2012 ...om den är elektrisk... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 19 Maj , 2012 Har du monterat tillbaka sjövattenslangen på ett bra sätt efter konserveringen med glykol i höstas? Om man ändrar dragningen av slangen lite, så kan man få ett kink eller veck på slangen om den saknar ingjuten stålspiral. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 22 Maj , 2012 Har du filter monterat så stäng bottenkranarna , ta en vattenkanna och fyll i filtret med vatten. Testa sedan om den suger, det skall den göra. Om inte, stäng bottenkranarna och ta av locket på impellerhuset och kolla att impellern har klarat sig. Kolla sedan att den verkligen går runt när motorn går runt (dra runt remhjulet med en nyckel) och kolla när locket är borta. Pumpaxeln drivs med en gummimedbringare som kan gå sönder om det går torrt eller impellern är felmonterad. För att byta den får man plocka ner pumpen. Självklart måste du även ha glykolvatten i sötvattenkretsen och en cirkulationspump (den remdrivna) som funkar med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser