Anderssonjorgen 0 Postad 15 Maj , 2012 Hej! Hjälp en novis... Jag har en Sea Ray 230 Sundancer och undrar om det bara koppla in landströmskabeln på 220 V? Bifogar bild på elcentralen. Tackar på förhand! /Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Weekender23 2 Postad 15 Maj , 2012 Tjena! Båten borde vara svensksåld eftersom det står 220V så då ska det bara vara att koppla in, På importbåtar så står det 120v Se bifogad bild. Mvh/Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anderssonjorgen 0 Postad 15 Maj , 2012 Lägger in en bild på landströmskontakten också. /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Maj , 2012 Stopp!?!?!? I kontakten på bilden går alltså en stickpropp med utstickande pinnar in i. Är det din ingång till 220V? Dvs du ska springa runt med 220V på utstickande metallstift helt oskyddat?? Låter helt orimligt! Kontakten du ska ansluta 220V i är en separat ingångskontakt som INTE ser ut som en normal stickkontakt. Hinner inte googla just nu. Men jag skulle inte koppla in 220V i den kontakten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 15 Maj , 2012 Lägger in bilden Anders inte hann med. Alltså intaget för landström Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 15 Maj , 2012 har jobbat som elektriker och ja det är en 220v kontakt med jorden utstickande. den standraden är allt annat än bra. Jag skulle kolla med firma eller någon som har GOD kunnskap inom el att byta kontakten till en med nyare standrad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anderssonjorgen 0 Postad 15 Maj , 2012 Tackar för era svar! Zewe, även om kontakten inte är bra, är jag helt galen om jag använder den i sommar och låter den bli utbytt i höst när jag tar upp båten? Det finns många olika typer av elintag av landström, finns det någon du föredrar? Anders, kontakten sitter monterad på båten vilket innebär att när man väl har satt i kontakten är ju stiftet helt skyddat. Det finns ingen ström på kontakten om man inte stoppat i kontakten och när det är gjort är den ju helt skyddad. Det kommer inte att vara ett utstickande metallstift med 220 V oskyddat. Weekender23, hur gör man för att reda ut om båten är svensksåld eller inte, har du någon idé om hur? Fortfarande novis... Hur ska jag ta reda på om båten redan är utrustad med jordfelsbrytare? Var ska jag leta? Jag vet i alla fall var laddaren finns och den ser helt spritt ny ut (se bild, knappt ett dammkorn...) /Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anderssonjorgen 0 Postad 15 Maj , 2012 Självklart är jag ju jätteglad om jag får svar eller inlägg från andra också!!! /Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfa-Freja 0 Postad 15 Maj , 2012 Det på bilden ser ut som ett jordat Uttag. inte Intag. Metalltappen som sticker ut är altså jorden. Intaget borde vara motsatsen av det där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 15 Maj , 2012 Om din bild verkligen visar landströmsanslutningens intag så är den direkt olämplig! Det skulle ju räcka med att någon snubblar till på kabeln och den åker ur så har du 2 strömförande metallpiggar liggande fria ombord. Om du har barn eller djur eller oinsatta gäster någon gång ombord kan detta bli riktigt farligt. Mitt absoluta råd är, byt den per omgående! /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Maj , 2012 Alltså. Rent eltekniskt så spelar det ingen roll om kontaktstiften sticker in eller ut ur kontakten. Bara elsäkerhetsmässigt. Jag tror knappast ditt elintag är orginal från tillverkaren eller någon seriös installatör. Problemet är när du kommer dragande med din 20V= kabel från land med 220V fritt på två metallpiggar. Potentiellt livsfarligt. När kontakten väl sitter i så är ju allting skyddat. Använda under säsongen? Som nödlösning ett par gånger tills du fixat nytt inom ett par veckor med enbart dig själv och ingen annan (barn, åldringar) ombord. Kanske, med stor tvekan. Man kan klanta till det själv även om man vet om faran. Jag skulle: 1) gå ner och snoka i båten en stund. Det bara KAN inte vara den ordinarie ingången. 2) Om det verkligen inte finns en annan ingång: sätt dit ett nytt uttag. Typ: xxx xxx Där jag giller DEFA bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Weekender23 2 Postad 16 Maj , 2012 Tjena! Du borde kunna se det på skrovnummret som sitter i aktern på båten, Skrovnummer borde börja med Ce eller se i nummret! / Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 16 Maj , 2012 Jag skulle vilja se hur landströmskabeln ser ut , och fram för allt kontaktdonen utformning ! Går det att fixa ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anderssonjorgen 0 Postad 18 Maj , 2012 Hej! Stort tack för all hjälp. Nu har jag varit och hämtat båten från ladan jag haft den i under vintern och letade efter andra elintag och hittade ett som verkar vara helt korrekt! Bifogar bild. Som sagt jag är glad över all hjälp jag fått, stort tack till er alla!!! /Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 18 Maj , 2012 Så ska det se ut ... Glöm inte , när du pluggat in kontakten så ska du vrida , ska vi kalla den stickproppen , medsols .. Typ från kl 12.00 till kl 02.00 och sen skruva på ytter ringen ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 30 Maj , 2012 Oj, ska man vrida så jvl långt som från lunch till 2 på natten? Sorry, kunde bara inte låta bli Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser