Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Gorfus

Solcellspaneler

Rekommendera Poster

Hej

Jag har monterat tre solcellspaneler på rufftaket för 2 år sedan. Dessa är paralellkopplade och går in i en Naps Maxpower-regulator.

Det laddar inte som det är nu. När jag monterade dessa sommaren för två år sedan så tvinnade jag ihop saladdarna på däck med vulktejp om.

Jag såg nu att sladdarna som går in i regulatorn hade oxiderat och när jag tog loss dom mätte jag 10 volt men när jag körde in spetsarna i tråden visade den 20 som det ska vara. Jag kapade och skruvade tillbaks dom. Ut ur regulaton kom det 13,5 volt.

Min fråga är om det blir problem i mina skarvar på däck som är ihoptvinnade? Jag får ju ner 20 volt men det kanske inte är någon vidare ström i och med att det kanske är oxiderat.

Är som ni märket inget vidare på detta men vill ju få det att funka. Tänkte nypa ihop allt på däck nu med kabelskor så att jag blis säker på att det inte finns någon oxid längs vägen och se om det funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är med största sannolikhet oxid i skarvarna, klipp upp dom och kontaktera skarvarna riktigt. om det fortfarande är fel efter det då kan man börja felsöka.

/Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är ett löda ihop kablarna, och sedan köra på med vulkande krympslang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tills jag hittar en bra väderbeständig kontakt använder jag sockerbit och vulktejp. Har letat kontakt för båtbruk i 40 år men inte hittat nån jag fastnat för. 

Fördelen med den plebejiska sockerbiten är att den effektivt får ny kontakt genom att skruva till ännu hårdare. Får bytas vartannat år men kostar nästan inget och finns för olika ledarareor. Lätt att ta bort och lägga till.

Försökte med klämda kontakter 2011 för solpanelerna men de oxiderade och byttes mot sockerbitar nu i vår. 

Ett tag på 80-talet använde jag 25-poliga datakontakter för lite fri kabeldragning där ena raden med 12 ihoplödda  stift var plus och den med 13 stift som plus. Förgyllda kontakter som aldrig oxiderade funkade bra i Maxin som saknade elsystem. 

En panel hade ingen kontakt. Kopplingsdosan var inte tät och oxiderade kontakter som behövde skrapas. 

Kan vara idé att försöka göra en kontaktlös installation. Lödda förbindningar och vulktejp. Solceller köper man på sig fler och fler så man får vänta tills det stabiliserat sig. En tät kopplingsbox för solcellerna letar jag också. Nåt sätt att täta solcellernas kopplingsdosor likaså. Sika kanske. Eller nån gelé som isolerar och bäddar in det elektriska. Polfett, typ. Kanske polfett. Typ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...