Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Spancox

Termostaten i kylboxen slår till och från för ofta

Rekommendera Poster

EDIT:

Då många rekommenderar att kontrollera batterier, kablar och annat inser jag att jag bör komplettera mitt inlägg.

Jag har dragit helt ny el fram till kylen, förtennad 6 kvmm-kabel som ersatte den 2,5kvmm-tråd som satt tidigare.

Problemet är konstant, vare sig jag har laddaren igång och finfina 13V i systemet eller inte.

Jag har ingen solpanel.

Jag tror, men vet inte säkert, att min anläggning saknar spänningsstyrning, Den har tidigare år varit fullständigt magnifik på att dra ur batterierna. :-)

---

Jag har tidigare noterat att vår kylbox slår till och från alldeles för ofta. Nu i helgen klockade jag den och då gick kompressorn i 1:45 min och var sedan avstängd i ca 1:45 innan den slog på igen.

Vi har en termostatreglering med vred. Till den går det en metalltråd som i andra änden är ansluten i kylelementet. Kompressorn sitter i samma skåp och därinne blir det såklart rätt varmt.

Min tanke är att det är denna överskottsvärme som värmer upp tråden, som går någon halvmeter oisolerad i skåpet, tills termostaten känner att tråden är för varm och startar kompressorn igen. Då blir tråden kallare och kompressorn slås av.

Min fundering är om jag skulle prova att isolera tråden med en bit slang eller liknande för att se om det hjälper.

Är det någon som har haft likande problem?

Jag tror att vi har en Isotherm -anläggning.

Senast ändrad av Spancox | 16 maj 2012 | 16:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här problemet är inte ovanligt och uppkommer när batterispänningen ligger på gränsen har jag för mig. Då slås kylen av automatiskt för att den inte ska dra ur batteriet och när spänningen då ökar så slås kylen på (inställt i kylen som säkerhet). Vet att man kan få det att fungera bra men inte hur. Hör med gubben när han kommer hem från jobbet om ingen annan har svarat innan dess.

Vet att detta problem varit uppe förut också - har du använt sökfunktionen?

Senast ändrad av ciaraud | 16 maj 2012 | 10:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå visst har jag sökt, men jag hittade inget vettigt där tyvärr.

Kylen uppför sig såhär vare sig jag ligger på landströmmens fina 13,3V eller på svaj så batterierna tror jag inte är boven i mitt fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du solcellspanel? Prova i så fall att koppla ifrån den och se ifall det blir någon skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring Thermoprodukter i Kalmar. Dom är mycket servicemedvetna och trevliga och vill alltid hjälpa till. Jag fick ett kort som jag bytt en tyristor på men kylkompressorn gick ändå inte och pratade med dem. 

Skicka hit den så kan jag testa den på en sån kompressor (från 80-talet) som jag har i verkstan. Visst. Jag skickade in den och den fungerade på hans kyl, alltså var vår kompressor trasig.

Givetvis köpte vi från samma firma en ny kyl. Det testade kortet skickade de tillbaka med följebrev att den var testad ifall jag ville sälja den som reservdel. Allt utan kostnad.

Så ska en verksamhet bedrivas.

Lönar sig i långa loppet då jag berättar detta när det passar. Finns en firma i Mora som är lika duktiga, FM Mattson som gör kranar. Otroligt bra service både på web (sprängskisser på alla gamla och nya kranar) och på telefon.  Skickar också smådelar utan kostnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle innan jag gör något annat kolla vad du har för spänning in i kylen. Det kan handla om gamla kopplingar eller om för klena kablar vilket ger att kylen känner av god spänning när den varit frånkopplad ett tag för att känna av för dålig spänning genom kablar och kopplingar när den gått ett tag.

Troligen kan du få rådet att prova detta först om du ringer Isotherm.

Kul fö att höra om företag med god service. Jag försöker alltid handla av dessa om det är möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar, jag har kompletterat min fråga för att förtydliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min uppfattning är att tråden som känner av temperaturen kyls för snabbt i och med att den sitter monterad på kylelementet.

Det finns flera sätt att få längre gångtider och stopptider på kompressorn. Ett enkelt sätt är att fylla kylelementet med kylklampar, detta beskrivs i dessa trådar liksom mycket annat fiffigt om kylboxar.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=421620

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=428117

Ett annat sätt att förlänga gångtiderna är att sätta fast tråden på någon annan plats så att den inte kyls så snabbt.

Lycka till!
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret, Mackey!

Ang. att temostattråden kallnar för fort, så skall den väl stitta monterad på evaporatorn?

Fylla med kylklampar skall jag fixa, det är ju ändå ett bra ställe att förvara dem på.

Någon som vet om det finns går att justera temperaturavvikelsen i termostaten på något sätt, så att den blir okänsligare och på så vis kräver större förändringar för att gå igång?

Andra talar om typ sju kompressortillslag i timman, jag snittar 16...

Senast ändrad av Spancox | 18 maj 2012 | 14:44

Senast ändrad av Spancox | 18 maj 2012 | 14:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nyss satt in en sån med oval förångare.

Termostatens känselkropp satte jag längst upp i kylboxen. Den ska ju känna temperaturen i kylen.

Det blev frusen mjölk och klart under noll fast termostaten stod på minimum.

Såg på MG (var annars) att den kanske ska sitta på förångaren. Varför? Det är väl matvarorna somn ska ha kring 5 grader och temperaturen på förångaren rätta sig därefter. 

Ska jag fortsätta att ha en fryskyl?

Jag vill ha en kylbox för glödheta! Varför kan inte termostaten ha ett sving som klarar det? Måste jag byta termostat till nya kylen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känselkroppen till kylskåp med automatisk avfrostning brukar sitta på förångare för att säkerställa att temperarturen på förångaren blir över noll innan kompressorn slår på igen. Det är antagligen en sådan termostat ni har, så varför inte montera den på förångaren? Alternativet är att byta termostat. Ev. kan en vanlig servicetermostat för kylskåp utan autoavfrostning hantera strömmen. Kostar ca 150 kr på nätet. Kolla Reservex t.ex..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, automatisk avfrostning låter ju bra.

Får låta den sitta där t.v det verkar bli lagom kallt i kylen men har inte så mycket i den ännu. De korta cyklerna får man nog stå ut med men det spelar ingen roll för min del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är bra, men det förutsätter att det finns en uppsamlingsränna under förångaren och en dräneringsslang som leder ut kondensvattnet ut ur skåpet/boxen.  Annars är inget vunnet. På ett kylskåp brukar kondensvattnet ledas till en behållare ovanpå kompressorn, där det förångas.

BTW: Korta drifttider tyder på överdimensionerat kylagregat. Kolla om möjligen hysteresen är ställbar på termostaten.

Mycket i boxen ger långa drifttider, Så kylklampar eller vad som helst som ökar volymen på innehållet är fördelaktigt. Vatten har särdeles hög värmekapacitivitet, så ju högre vatteninnehåll i det man stoppar dess längre gångtider.

Senast ändrad av guestsson | 18 maj 2012 | 21:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känselkroppen bör nog sitta under och minst 5 cm ifrån kylellementet. Sitter den för nära blir det många till och frånslag, sitter den ovanför blir det för kallt i kylen

Kylkompressorn bör sitta i ett välventillerat utrymme, Blir det varmt får den gå ofta och drar då mer ström, och har du begränsat med ström kommer strömvakten göra att den slår i från för att inte suga ur batteriet, och startar sedan igen då spänningen kommit upp. Ordna om möjligt ventilation direkt mot kompressorns kylslingor så blir den effektivare.

Du kan få ett jämnare beteende om kylen är välfylld eller om du lägger in kylklampar nära kylellementet (eller inne i om du har en ringformad evaporator)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...