Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Sagitario

iPad ersätta plotter?

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som har erfarenhet av Eniro på sjön HD för iPad?

Sålde nämligen båt och plotter i paket och undrar nu om iPad kan ersätta plottern i min nya båt.

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte ska lägga rutter o dyl. Så duger det för att få lite kännedom om vart du är o kör.

Har haft i paddan hela förra sommaren o det är helt OK om man inte behöver så mycket funktioner, men i år så köper jag ett navigations till den ist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har två funderingar på iPad:

Regntålighet jämfört med en plotter byggd för sjön?

Ljusstyrka? Räcker den till för soliga dagar?

(OK, jag åker själv omkring med en snål-lösning; Första versionen av det levande sjökortet, en GPS puck och en gammal LapTop som man får krypa nära för att se nåt på skärmen i solljus. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart är en riktig plotter för marint bruk bäst vad gäller att tåla väder och vind samt är den otroligt mycket ljusstarkare än en iPad. För iPad finns vattentäta fodral som ska vara bra, dyra dock runt 2 000SEK. Kolla www.soltek.se

En iPad med vattentätt skal kan mycket väl ersätta en plotter, dock får man räkna med att det är lite svårt att se i direkt solljus. Ska man ha iPad som en riktig plotter bör man köpa en riktig navigations app typ Seapilot, Navionics, Garmin ska komma med en mobil variant i Juli tror jag.

//Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har förvisso inte testat iPad, men väl iPhone (3GS och 4) som plotter under förra året, med Navionicsappen.

Kostade typ 200:- och då fungerar det att lägga rutter osv.

I direkt solljus är det lite svårt att se, displayen är inte tilltäckligt belyst för att klara det. Kan förmodligen avhjälpas med någon form av skärm för att skydda den från direkt soljus.

I övrigt fungerar det utmärkt, så när som på att skärmen på en iPhone är lite för liten, ett problem som självfallet inte finns på iPad.

Dessutom är ju en iPad oerhört mycket mer användbar än en plotter, i synnerhet under den halva av året när båten ligger på land...

Senast ändrad av sa0azs | 15 maj 2012 | 18:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade en den senaste ipaden (ipad3) med Transas app som heter iSailor. fungerade kanonbra! kostar 189:- för kort över hela västkusten,danmark, norge och lite tyskland tror jag. appen i sig var gratis. stod mestadels inne men även utomhus är det lätt att läsa av paddan i solljus. extrem skillnad på ipad2 och trean i skärm! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar, jag har iPad 3 så jag har inte så mycket att jämföra med-:) Ska testa i Vättern imorgon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...