Gäst martin Postad 7 Januari , 2005 funderar på att köpa en begagnad 90hk ficht ram -01:a så fördelar och nackdelar? en sak som jag undrar över är att motorn marknadsförs som en tyst motor men när jag startade den i så lät den nästan som en diesel! är det normalt??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sjövettet Postad 7 Januari , 2005 Som med alla begagnatköp så är det en risk. Tidigare Ficht modeller hade problem och vissa fick man inte ordning på alls. Senare modeller DI (2003) är bättre. Kolla även kompression, insprutning/tändning analys(dokumenterat) att det är ok innan köp. Den skall inte låta som en diesel..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 7 Januari , 2005 Hej! Är det privatköp eller är säljaren en butik som lämnar garanti? Det är ju en ganska avgörande skillnad.... För övrigt vet jag så lite om Ficht Ram att jag inte vill uttala mig rent personligen. Men ryktet är ju inte det bästa och tom Evenrude själva säger att Ficht inte var den mest lyckade motorn de har tillverkat. Därav E-TEC. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst henrik Postad 7 Januari , 2005 Hej jag skulle vilja dela med mig av lite expertkunskaper he he. närå skämt åsido, evinrudes problem är eller var nog samma som de allra flesta nya tvåtaktsinsprutare,dvs att motorn inte kan (eller oljepumpen egentligen) ge så väldigt lite olja som behövs när man kör Vääldigt sakta och under långa perioder och då koksar motorn igen för att det blir massa oförbrända oljerester bland annat kvar som hjälper till att skära motorn, så ungefär har jag fått det beskrivet för mig.Problemet skall egentligen inte uppstå om man använder sig av evinrudes egen olja (förståss) och kör normalt dvs inte trollar hela tiden. lite förenklat.Skall själv köpa en ficht 150 årsmod -98(en av de farliga årsmodellerna) nu i vår till min lilla Striker. mvh. justdet, den skall inte låta som en diesel, läste nånstans att det var tecken på typ koksning;ett varningsläte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Striker 0 Postad 7 Januari , 2005 När bombardier köpte upp evinrudekonsernen upptäckte de att toleranserna på reservdelarna var alldeles för stora och därigenom också på massa sålda snurror som alltså inte höll toleranserna på delarna tex vevstakar och kolvar etc. detta tillsammans med koksproblem hjälpte till att sänka rude-maskinerna rätt rejält.Om man köper en motor idag som har blivit renoverad så är den med största sannolikhet den gjord med delar som har bättre toleranser och uppgraderad oljepump b.l.a. sen tror jag en 01 inte ens har dessa problem alls utan är en jättebra motor. mvh henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle1 0 Postad 7 Januari , 2005 Hej Jag har själv ägt en 90hk ficht -01:a. och jag var helt nöjd med den. Låg bränsle förbrukning. Ganska tystgående. Lät dock lite konstigt på tomgång, typ en disel faktist. Det var dock ett problem tydligen och det var det att backventilen till bränslet inte riktigt fungerade som den skulle. Då motorn var varm blev och stannades blev det bränslet som var efter backventilen och före spridarna förångade. detta medförde att motorn kunde vara väldigt svårstartad, efter att jag fick reda på detta (ett service meddelande från Evinrude) då var det bara och pumpa med bensin pumpen tills backventilen släppte in mer bränsle. Sen i ett annat service meddelande står det att man inte får montera elektroderna på tändstiften mot insprutnings munstyckena (märk tändstift var elektoden sitter, passar ej det ena tändstiftet prova med ett annat). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 46knop Postad 8 Januari , 2005 Det är ganska ironiskt att Ficht motorers kvalitet ifrågasätts hela tiden. Faktum är att de flesta motormekaniker rekomenderar dessa motorer. Yamahas 4-taktare tex har omfattande korrisionsproblem mm detta hör man inte mycket om... Dessutom alla som kört en båt med evinrude ficht/DI motor blir frälst! Speciellt om man gillar acc och fart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bertan 0 Postad 10 Januari , 2005 Hej att dom knackar lite på tomgång beror på att dom är direktinsprutade,bränslet trycks in i cylindern med en typ av magnet tror jag. Förövrigt så tycker jag att det är en alldeles utmärkt motor,den är stark och snabb precis som en utombordare ska vara med en 4-taktares bränsleförbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 16 Januari , 2005 Undvik FITCH som pesten!!! Jag har inte läst ett gott ord om motorn, bara vart problem med FITCH tekniken! Köp hällre en Yamaha 4takt eller Mercury EFI, båda två är mycket bra motorer, säkra köp helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 16 Januari , 2005 Hej, jag har aldrig sett en Yamaha 4takt som har haft omfattande rost problem. Jag har själv en äldre model och det som jag har märkt är att tilten hade problem i början i alla fall på 50hk motorerna. EFI motorerna går like bra som motorer med FITCH tekniken, specielt om det står Optimax på kåporna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Harald 2 Postad 17 Januari , 2005 Hej Martin! vadför köpa en ficht när det är en så tveksam motor. Det finns mycket bättre motorer för bra priser mercury optimax med smart craft som standard mest för pengarna och så yamaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser