Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Soumi_batti

Proppellrar på era Yamarin 64DC?

Rekommendera Poster

Denna båt är verkligen min drömbåt :) Har läst och läst och var igår och kollade på Golden Edition. Fy fasen vilken fin båt!!! Måste bara sätta mig i kön för byte av båtplats. Har nu idag max 2,40 så det blir lite för smalt :( Och sen måste jag sälja den jag har först :(

Dock har jag en fråga till Er som har sovit i båten. I den båt jag har idag så ser ruffen ut som ett V, men när jag kollade på Golden Edition var det en vägg som gick snett inne i ruffen. Tycker Ni att det tar mycket plats när Ni sover? Sitter och planerar nu och är det något som Ni verkligen rekommenderar att man införskaffar sig till kommande båt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är 1,96 lång och frun är 1,78. Vi tycker att det funkar riktigt bra, men jag ligger på babord sida och den är lite längre. Nu är det dock inte detta tråden hanlar om. Har varit ute ikväll och bränt lite bränsle! Återkommer med fakta när jag sammanställt siffrorna! :-)

 

Senast ändrad av mrplasma | 26 juli 2012 | 22:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten rapport ang. 14,5x21 Pro Series!

 

 



Senast ändrad av mrplasma | 27 juli 2012 | 17:44

post-10006909-1394237188,5881_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt detaljerad tabell, kul! Det som slår mig är att du verkar köra ganska intrimmat. Antar att 3 är helt neutralt dvs mittläge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, med BS körde jag oftast i läge 3, men det verkar gå bättre så här, men det kan vara en inbildning. Bild på toppfarten och där ser man att jag kör med full tank. :-)

Jag fotade med iPhonen och sedan satt jag hemma i lung o ro och plitade ner siffrorna.
 

 


 



Senast ändrad av mrplasma | 27 juli 2012 | 18:27

post-10006909-1394237188,7807_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att din sweet spot ligger runt 3900-4000 rpm dvs ca 30 knop och 2,25 i trim. Då drar den 0,9.

Gasar du på mer börjar den hoppa upp mot litern och över.

Intressant att du har högra mätarn i lit/tim-läge och räknar hemma, det blir mycket mer precist än econ-läget som jag kör med. Där får man bara en decimal 0,9 1,0 eller 1,1 osv. Dessutom har någon yamahatekniker tyckt att man ska mäta Nm per liter istället för i Sverige vedertagna tvärt om liter per distans. Fast jänkarna mäter iofs också alltid miles per gallon mph, så litet rätt har de väl då.smiley

Jag ska prova lit/tim-metoden och göra en tabell också vid tillfälle. I'll be back! (som Arnold sa)



Senast ändrad av Soumi_batti | 28 juli 2012 | 08:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vackert! :-) Min skvättar en hel del pga ekolodet:-( Kanske man monterar om den till nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pro Series är ju en känd fartpropp med snarlik bladdesign som OMCs Raker. Även Mercurys Tempest plus lirar ju i samma liga. Dock är Tempesten inte en fartpropp på min utan en fantastisk ekonomipropp vilket är lite märkligt.

I fjolårets Körfakta testas en Anytec med både Pro Series och Saltwater. Pro'n är snabbast men tappar fort mot SWS när de drar av. SWS är ju en kopia på Mirage plus och det bekräftas ju av att Soumi-batti med Mirage plus är 2 knop snabbare än mrplasma vid 3500 rpm medan Pro'n är 2,5 knop snabbare på topp. Nu är ju båtarna inte riktigt lika men skillnaderna är ju så stora att de pekar i den riktningen..

Tendensen är densamma även mot min Tempest, mrplasma är bara 2 knop snabbare än mej vid 3500 rpm men hela 6 knop snabbare på toppen. Skulle va intressant att se hur en Tempest presterar på en 200-båt, som en Mirage/SWS eller som en Pro eller kanske det bästa av båda världarna :-)

Att sätta ner motorn till 2 hål hissat / 36 mm slog inte väl ut med Tempesten. Det tog en knop och 200 rpm på toppen. Tempesten går bäst högst upp men är ändå inte lika snabb som Reliancen utan får plikta en knop mot den. Nåt den dock tar igen med råge längre ner.

Till sist så är jag ganska säker på att din Pro-series skulle prestera ännu bättre om du hissade ett hål till, kanske t o m hela vägen upp.. 



Senast ändrad av jarb | 08 augusti 2012 | 14:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, jag har en Mirage Plus 21 på min. Den är nog ganska lik SWS. Miragen har 14 5/8 diameter och SWS har väl 15 om jag inte minns helt fel?

I vilket fall har vi kört runt med Miragen i sommar och den har fungerat utmärkt. Den har bra bow lift, skottar mycket vatten så man får bra ax och midrange. Enda draw backen är att den har inte sånt jättebra grepp som man kan tro av dess extra cup.

Men iväg från krypfart har den ett ruggigt acc i den. Funkar bra att slita upp vattenskidor också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet ju såklart att det är Miragen du kör o inte Saltwater, slant nog lite på tangentbordet :-) Har rättat till det i posten ovan.

Appropå nåt annat Soumi-batti, vad har du för storlek på PVS-pluggarna och har du provat nån annan storlek? Jag fick ju bättre prestanda med pluggade hål på Turbo 1 i lägre planingsfarter. Med Tempesten körde jag helpluggat direkt men har även mellanöppna som jag inte provat..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen, jag orkade inte karltägga alla farter trots att vi varit ute några gånger sen sist. Båten går bra helt enkelt!

Men idag åkte jag ut själv en sväng. Då noterade jag följande rpm/fart/förbrukning:

3200 rpm    24,5 gps-knop   (26 på loggen) 0,8 l/Nm

3300 rpm    24,9 gps-knop    21,3 lit/tim (0,85 gps-lit/tim, 0,8 logg-lit/tim)

3400 rpm    25,8 gps-knop   (27 på loggen) 0,8 l/Nm

Ja, det var bara det jag kunde bjuda på tyvärr. Ha en artun da' !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hr pluggar man hålen?

Soumi_batti din prop verkar vara riktgt bra!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, stor tre-bladare är ett bra receptet på bra bränsle-ekonomi både med F150 och F200 kan vi nog konstatera. Nån som brytt sej o kalibrera sina bränsle-mätare förresten..? Har flera år haft en plan att göra det mot årsförbrukningen och varje år skiter det sej för jag orkar aldrig hålla reda på hur mycket jag tankar. Min mätare visar definitivt för mycket men det är oftast bara en skillnad man är ute efter så det exakta värdet spelar ju egentligen kvitta..

Normalt kan man plugga tillfälligt med SIKA men det ramlar bort efter ett tag. Spackla igen med stålplast funkar bättre men bäst är att skruva eller svetsa igen dom. Mercury's PVS-system är ju i detta fallet väldigt smutt då man bara byter pluggar i hålen beroende på om man vill ha hål alls eller olika storlek på dom.

Som man ser på min Pro-Series har ju den inga hål utan slitsar så att göra nåt tillfälligt för test blir ju lite lurigt.. Kanse kan man få stålplast o sitta så länge att man kan få kollat vad som händer. Nån annan som har nån idé..? Jag tror nämligen du oxå skulle tjäna på pluggade hål i låga planingsfarter. Som sagt fånade sej min Turbo 1 upp till cirka 23 knop med öppna hål. Över det gjorde det ingen skillnad..

post-26269-1394237209,3122_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalibrera kan säkert vara bra, men man kommer ganska långt med att försöka köra så snålt som möjligt med den man har.

Nu när första säsongen börjar närma sig sitt slut har jag lärt mig att köra på ett helt annat sätt än när vi fick båten. Då var det järnet mellan 30 och 33 knop hela tiden. Och den drog dryga litern. Nu kör jag litet mer förståndigt.

F200 har som ett ekonomiläge känns det som runt 3000-3500 rpm. Kan man få båten att flyta ut där så går det att åka snålt. Gärna med litet intrimmad motor. Men så fort man börjar gasa på uppåt 4000 rpm eller mer är det som att motorn börjar jobba mer aggresivt och bränsleekonomin far all världens väg. Utmaningen ligger i att hitta det där läget, för den är känslig på gasen. Så man får malla litet fram och tillbaks tills den klickar in typ.

Svårigheten kommer när det går hög sjö, då kan man inte ligga och fesköra med halvplanande gångläge, då måste man köra mer aktivt. Och då sticker förbrukningen iväg.

Mycket med det där...laugh



Senast ändrad av Soumi_batti | 12 augusti 2012 | 10:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...