Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Soumi_batti

Proppellrar på era Yamarin 64DC?

Rekommendera Poster

Sådärja, nu sitter det en svart propeller på motorn igen.

Orsak är att jag åkte ut i förmiddags enbart för att fösöka känna känslan i båten. Det var ganska blåsigt och sjögång. Tyvärr får jag säga, så försvinner Yamarinkänslan litet med Ballisticproppen. Med Yamarinkänslan menar jag förmågan att klara alla typer av vågor utan att knorra. Med Ballisticen började båten slingra sig och hålla på redan i 30 knop.

Efter jag fick tillbaks Black steal kände jag igen båten igen, dvs den sätter sig litet på häcken och med hög för plöjer igenom alla typer av vågor.

Så Ballisticen åker tillbaks till butiken, troligen blir det en PTC3 20 för det var vad de hade inne. Kan nog vara bra att gå ned en tum, med tanke på hur mycket Ballisticen sänkte varvet.

Återkommer med rapport vid senare tillfälle.

 



Senast ändrad av Soumi_batti | 06 juni 2012 | 16:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen...

Boat Bruce med tanke på hur många sarkastiska kommentarer du fällt över mina propellertester, föreslår jag antingen att du håller dig till en annan tråd. Eller så skiter jag att redogöra här för hur det går här.

Just nu lutar det åt alternativ B och istället bli en leacher. Varför ska jag bidra för? Logout.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättekul att du testar en PTC, som sagt har jag varit lite sugen själv men inte tillräckligt ännu. Ska bli intressant om den ökade cuppen och därmed greppet jämfört med en normal elefantörepropp kommer ge eller ta fart. Turbo 1 har ju varit snabbare än BS på min och det är ju i stort sett samma bladdesign som PTC förutom denna extra cuppen på den. Får du bra resultat så åker jag ju på o testa en jag oxå :-)

post-26269-1394237108,4258_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugna o fina nu! Brukar normalt inte ge mej in i diskussioner när det spårar ur men jag tror du förväxlat Jocke-Searays lite lätt tykna inlägg med Boatbruce. Jag känner till Boatbruce väl och han är garanterat bara uppriktigt intresserad av dina resultat, precis som jag. Boatbruce är heller ingen taker utan delar frikostigt med sej av sina erfarenheter där han kan. Jocke är fö inte 64-ägare medan BB är det..

Det är ibland svårt o få till det i text men jag tycker vi 64-ägare hittills haft en mycket god stämning i vår lilla grupp jämfört med de andra tokigheter som pågår på forumet. Låt oss behålla denna goda stämning och fortsätta utbyta erfarenheter om våra båtar. Det tjänar vi alla på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev ingen Powertech prop eller någon annan heller från Propellertrim. Jag fick göra återköp av min Ballistic mot köp av ett hubkit.

Utan att vara någon ryktesspridare av rang, kommer det nog inte säljes så mycket propellrar över huvud taget därifrån framgent, Så en vänskaplig varning för att köpa med bytesrätt därifrån, då bytesrätten innefattar propellrar som finns kvar i lagret.

Men verkstan är fortfarande på topp.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såpass.. Eftersom du bytte mot hubkit plus pengar tebax antar jag att den primära planen inte är o åka vidare med Black Steelen.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en beggad Mirage plus 21. Så får vi se om det går för tungt eller funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror den kan bli en bra marschpropeller med sina 14,75 tums diameter. Vet att den går bra Aquador 21 med F200.. Blir spännande o höra vad du tycker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått på även Mirage Plus 21. Det är en ganska mäktig propeller, stor till sin framtoning och alldeles blank och fin. Den första utmaningen var att få dit den. Rbx-systemet gör att lilla brickan ytterst inte får plats, så den fick gå bort. Jag hade ett elände med att saxpinnehålet hamnade bakom en mutterhörna. Kunde inte dra så hårt som det behövdes. Skulle jag lösa upp tillbaks satt muttern nästan löst. Slutade med att jag saftade i såpass att halva hålet syntes, så fick jag i saxpinnen. Jag hoppas att litet fett kommer tryckas undan så att den lösar upp sig. Jag har märkt är det enklare att lossa en prop-mutter än att dra dit den.

De första testen visade att den hade ganska exakt samma värden som Ballisticen. Toppade 47 mätarknop (45,5 gps) vid 5700 rpm i medvind och 46 (44,5) vid 5700 rpm i motvind.

Största skillnaden var att Ballisticen hade mycket bättre grepp. Denna Mirage plus har svårt att komma iväg, och släppte ganska friskt i svängar. Däremot har den bättre stävlyft.

Nu får skiten sitta på, orkar inte mixtra mer med detta. Kanske lämnar in den för mera cupp efter säsongen.



Senast ändrad av Soumi_batti | 09 juni 2012 | 12:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RBX..? Är det nån pirathub..? Jag har ju samma M-växelhus på min och med ett orginal Mercury Flo Torq hub-kit passar allt precis som vanligt. Bankade du in fyrkanten ordentligt i proppen? Den brukar gå at dra in den men jag föredrar att banka in den först. Du bytte väl tryckbrickan oxå. Appropå tryckbrickor så har vissa pirathubbar rostfri tryckbricka. Ett gissel tycker jag då de gärna småskär på propelleraxeln och sen är ett aber o få dän.

Korrekt sätt att dra proppen är till 52 Nm och sen ev lite till så hålet linjerar med nån slits i kronmuttern. 52 Nm är hälften av vad man drar en normal hjulbult på bilen med. Ett Flo Torq ska enligt Mercury dras till 75 Nm. Jag brukar sällan dra med momentnyckel. Har man lite känsla för feeling går det bra ändå..

http://www.mercurymarine.com/media/mercury/pdfs/service-and-support/props/Flo-Torq.pdf

Jag hade kunnat ta gift på att Mirage plussen skulle greppa minst lika bra som Ballisticen vilket får mej att misstänka att din Ballistic hade mer cupp än vanligt. Och det är en plus propeller du har? Vanliga Mirage har inte lika mycket cupp som Mirage plus. Min Tempest greppar mycket bra även högst upp, nu sitter den som sagt ett hål ner från det på samma höjd som din..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket trim har du på mätaren vid toppfart..? O hur mycket på marschfart..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoj, ja det är en Mirage Plus.

Hub kitet är Solas RBX 103. Ja jag bankade in den och det är inte en rostfri bricka längst in, utan något guldbrunt material.

http://www.solas.com/newweb/propeller/products/rbx_for.asp

Där det skiljer sig är den yttre brickan som inte sjunker ned som orginalproppens motsvarighet. Där tappar man några millimeter. Ja jag bankade in gummihuset. Så vitt jag kunde se bottnade det och tryckbrickorna låg mot kanten på propellern.

Nej Ballisticen var original utan bearbetning, det var istället för original Ballisticen proptrim ville ge mig en hårt cuppad Ballistic. Borde kanske ha funkat?

Spela roll, jag tror inte det här med olika propellrar gör så mycket. Det är lätt att få övertro på en grej. Båten väger 1,5 ton och ska plöja genom trögt vatten. Då går det en en massa energi, vilket inte propellern eller något annat kan ändra på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Det finns ju en anledning att det finns olika propellertyper.. Men om du är inne på den linjen kanske det vettigaste för din del är att återställa båten till standardskick, dvs sänka motorn ett hål o köra med Black Steelen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det kanske är så. Med tanke på att elefantöronproppar inte verkar fungera, så får man väl titta på andra alternativ.

Eller skita i det och foka på att sola och bada med familjen i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag nog inte lägga Miragen i samma grupp som Turbo 1, Rapture, Performance osv då Miragen har en halv tum mer diameter och en även en lite annorlunda bladdesign i övrigt. Miragen är ju främst en drev eller offshore-propeller avsedd o gå relativt djupt. Men eftersom du har svårt o få den o hålla i lär väl inte en vanlig elefantörepropp göra det heller. Hade nog sålt Miragen och satsat på en Yamaha Pro Series, får du inte den o greppa så är det nog knas nån annanstans..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mirage Plus har lika mycket rake eller mer, större bladarea och mer cup än de proppar du nämner. Så nej, jag kommer inte sälja och ersätta med någon av de.

Mirage Plus är också en erkänd bow lifter, vilket den verkade infria också. Sen är den säkert helt ok i runt 30 knop för marchköra, den gick helt ok i sjön också, betydligt bättre än ballisticen som tyvärr gjorde att båten ormade sig.

Det får bli att åka med denna i sommar, så kan proptrim få gå igenom den efter säsongen, balansera och kanske lägga på litet extra cup.

Du undrade över siffror, jag hade 27,1 gps-knop vid 4000 rpm och 1,0 lit/Nm och den gjorde 31,2 gpsknop vid 4400 rpm och 1,1 lit/Nm. Toppfart nämnde jag några poster upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har man hissat ett hål! :-)

48 knop, och förbrukningen har minskat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strålande!

Så nu sitter din i andra hålet och fortfarande BS-Propp?

I så fall samma monteringshöjd och propp som jag har.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med BS 13 3/4 x 21 Hål nr 2 räknat uppifrån på motorn! Om jag såg rätt kunde jag köra nästa 38 knop och förbrukningen låg på 1 liter/distansen. Tidigare låg det mellan 23-30 knop 1 liter/dis. Dock blev den fruktansvärt tungstyrd åt styrbord vid max fart!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

38 knop med 1 liter distans låter litet som glädjesiffror. Eller är din båt utan bottenmålning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte bottenfärg, men det låg kring dessa siffror. Kommer testa bättre senare när jag blir ledig. Har du samma problem med syrningen? Trimfenan inställning kan vara problemet.

 

Senast ändrad av mrplasma | 20 juni 2012 | 11:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag inte brukar styra så mycket när kryckan är max nedfälld.laugh

Men det där med trögstyrdhet är litet lurigt och kommer i olika situationer för mig. Vad avslag efter fullgas blir det trögt åt något håll jag inte kommer ihåg vilket.

Sen kan luft i Seastar systemet spöka också. Är dock enkelt att få bort.

Min trimfena står något åt styrbord, har för mig det var första markeringen. Känns hyfsat neutral.



Senast ändrad av Soumi_batti | 20 juni 2012 | 12:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag klappade jag på en Yamaha pro series 14,5 x 21 och min reflektion var att den ökade ca 2 knop vid samma varvtal kring normal marschfart. Den uppförde sig bra i farter kring 7 knop, alltså mindre ålande. Tyckte även motorljudet blev brutalare. När jag låg 35 knop och tryckte fulla spjäll så upplevde jag en liten slirning innan greppet kom, men det kan bero på att den var tilltat ut ganska mycket. Kunde svänga ganska hårt utan att den tog luft. Kom upp i 46 knop och då ska man veta att botten är skitig att den är lastat med bra att ha grejer nu på sommaren :-) Vad jag fattat så är det en stävlyftande prop? Vid 4000 rpm - 30 knop. (Tidigare 4200 rpm - 30 knop) 4700 rpm - 37 knop. (Tidigare 35 knop) Tidigare varvade den nästan 6100 varv nu 5900 varv. Ska försöka göra en grunligare test när denna skit sommar tillåter en tur! Senast ändrad av mrplasma | 24 juli 2012 | 23:27

 

Senast ändrad av mrplasma | 24 juli 2012 | 23:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en riktigt bra prop du fått på båten MrPlasma!

Den låter ganska lik min Mirage plus i storlek (min är 21x14 5/8) och varvtal (min maxar 5800).

Ett tips som jag märkt är att man kan använda de större bladen till att få till en bra förbrukning i marschfart. Just nu ligger min sweet spot på 3500 rpm. Då gör den 27 knop och drar 0,9 lit/dist (1,1 Nm/lit) och går helt ok i sjön. Man får inte trimma ut för mkt heller, neutralt eler något litet intrimmat. Det är litet lurigt att hitta det varvet för att minsta man nuddar spaken så varvar den upp till drygt 4 och då försvinner bränsleekonomin direkt. Vi åkte 40 distans så idag med 2 vuxna, 2 barn och ett halvt bohag packning. 0,9 hela vägen.

Jag skulle tro att du får något bättre prestanda med din omålade botten.



Senast ändrad av Soumi_batti | 25 juli 2012 | 15:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...