Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Soumi_batti

Proppellrar på era Yamarin 64DC?

Rekommendera Poster

Ja, Soumi-batti! Vill absolut höra mer erfarenheter av ditt proppbyte när du blivit lite mer varm i båtens nya uppträdande. Trots att jag tjatar på dej att testa fler proppar så är jag väldigt glad att du faktiskt kom till skott och testade en annan propp och framförallt att du delar med dej av dina erfarenheter. Stor guldstjärna från mej för det!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slippen påverkas av bladarean men för stor bladarea ger dålig verkningsgrad. Förr fanns därför tumregler hur mycket slip som var önskvärt då vare sej för mycket eller för lite slip var bra för verkningsgraden. Eftersom pitch numer är ett relativt begrepp blir ju även slippen det då den beräknas på pitchen. Nyttan av att titta på slippen blir således inte särskilt stor längre så länge allt annat verkar bete sej normalt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det då bladarean totalt på en propp som man vill få i någon form an lagom ? Eftersom fyrbladiga uppskattas på många setups , så har vi ju en hel del mer bladyta , totalt ?!? Eller tänker jag galet igen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena alla proppdiggare!

 

Ikväll har jag bränt upp kanske 10-15 liter soppa på närmaste fjärd. Det var ju perfekta förhållanden. Nu kan jag sammanfatta något mera.

Proppen har fullständigt sjukt bra grepp! Man kan ligga i 35 knop, högt utställ och dra hårt i ratten. Inte en antydan till släpp. Bara maffiga G-krafter när båten drar runt.

Efter några toppfartsrepor vill jag nu revidera siffrorna. Jag har försökt logga olika farter i ett Excelark för att få mig en bild av hur det funkar. Det har jag gjort genom att fota som en tok mot instrumenten och GPS:n och sen i hemmets lugna vrå sitta och sukta över bilderna, hur j-a fort det går.laugh

Så här ligger det i alla fall till:

Yamarin 64DC Yama F200 1 hål hiss

Yamma Black Steal 21x13 3/4 tum: 46,6 GPS-knop (48 på loggen) vid 6000 rpm

Ballistic 3 blad 21x14 3/8 tum: 45,5 GPS-knop (47 på loggen) vid 5800 rpm

 

Så klart surt att tappa en hel knop (ok litet ironi), men samtidigt går båten så sjukt bra i sjön så fråga är om det inte var värt det. Och båten med den propp som satt på är det gränsfall om vi hade kunnat åka vattenskidor mm efter.

Såh! Mitt bidrag inlämnat.



Senast ändrad av Soumi_batti | 04 juni 2012 | 21:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har knappat in på 47 knop med BS 13 3/4x21 med noll hissning! Vänta bara när jag hissat 1 hål! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag tror det är så enkelt att Yamma originalpropp är en snabb propp!  Den är ju mycket nätt med sin lilla diameter och små hyfsat räjkade blad. Vilket måste vara idealiskt i 90 kmh på sjön.

För mig funkar den inte med sin tendens att släppa för minsta lilla, men på rätt höjd går den säkert bättre.

Fast i ärlighetens namn är det litet löjligt att hålla på med proppar. Men har man köpt en båt för en bit över 300 papp känns det som att några tusen för en bra propp hamnar in i det allmänna svarta hålet.wink

En annan vinst med Ballisticen och sin väsentligt större bladareaa är att den styr och driver bättre vid förtöjning och losskastning. Märks det att jag försöker motivera bytet?blush

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du är nöjd!

Kan du inte köpa en propp till och testa så får vi lite mer info? hahayes

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske man ger tusan att hissa om du menar att den släpper vid minsta sväng?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va snäll du är! Haha Jag kör på 98oktan, så att du tänker på det.cool

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min släppte inte.

Jag frestade rätt ordentligt, dock så hade jag inte fullt upptrimmad motor när jag gjorde en kraftig gir.

Min sitter i andra hålet.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hade inte du på nedersta hålet? Min var ju 2 hål upp från din. Så enligt Jarb borde min ned ett snäpp och din upp ett snäpp.

I ärlighetens namn tror jag faktiskt att min kan komma upp ett hål till med Ballisticen, med tanke på det råa grepp den har. Men då börjar det bli litet extremt för familjeåka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en polare som har lite proppar, så det kan hända att det blir lite testande i sommar.

På 6 veckors semester, så borde man hinna med en del.cool

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, din sitter rätt då alltså. Ja jag kanske skulle ta ned min ett snäpp. Men nu låter det ju som att vi har exakt samma siffror. Vad gör din på GPS:n? Har du vågat titta ned på den i max fart?laugh

En annan sak med min Black Steal, jag lät Proptrim se över den innan jag satte båten i plurret. De hittade vissa fel på den som de grejade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Soumi_batti

Din måste väl upp ett pinhål?

Inte ner.

Du hade väl tappat varv och fått mer grepp?

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte maxat med bara mig själv i.

Men den gjorde 44 knop med 4vuxna och 3 barn i.

Jag återkommer när jag har maxat.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coolt, skriv gärna hur det går. Om man inte har trailer kan man lägga båten litet diagonalt utåt vid servicebryggan och luta motorn något inåt max upptitad, så når man perfekt för att byta.

Jag hade ett close call, tappade muttern när jag skulle plocka av den gamla, men den landade i propellerhuset. Kände litet adrenalinrush där. Men det är ju sånt man går igång på...laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upp ned, vet inte hur man säger. Men motorn är lyft uppåt, vilket gör att den sitter på näst nedersta hålet. Så ja det är nog upp ett hål som du säger. Dvs ned med hela motorn ett hål.

Men allt det var DÅ, innan Ballistic klev in på Arenan och började dominera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste skärpa mig och läsa tråden ordentligt! Kör med iPhonen i soffan! Klart jag ska lyfta upp min motor 1 snäpp. Alltså kommer bulten sticka ut från hål nr 2 uppifrån räknat. :-) Min båt står fortfarande på land :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättekul med dina siffror Soumi-Batti!! Inte säkert det blir bättre med motorn ännu högre. Jag har haft min högst och det gav inget annat än grepproblem med Reliance och Turbo 1. Jag har satt ner min till din nivå men inte hunnit testa vad det gör med min stora favvo-Tempest. Ska se om jag vinner eller förlorar fart med den jämfört med högst upp. Tempesten funkade bra högst men jag är såklart nyfiken hur den går ett hål ner oxå..

Du skriver att proppen har mycket cupp, Ballistic är ju inte känt för vare sej bra grepp eller mycket cupp. Eftersom du skriver att Propellertrim bankat på den börjar jag undra lite om man bankat upp mer cupp oxå...? Den som åkt fortast med F150 åkte Ballistic men du förlorar fart mot Black Steel... Det gör mej lite undrande.. Cupp ger grepp men kan ta fart om det blir för mycket. Sa du till propellertrim att du främst ville åt mer grepp..?

mrplasma, du kan sätta upp din motor ett hål och behålla Black Steelen utan att greppet minskar såpass att du får problem.

Trevligt om du testade lite annat Boatbruce och till alla som vill testa proppar på sin Yammor med M-hus så passar motsvarande Mercury-proppar oxå lixom proppar från Mercruiser inombordare med Alpha 1 eller Bravo 1 drev. Man får oftast köra med Mercens tryckbricka för att proppen ska hamna rätt axiellt.. jag hjälper såklart gärna till med tips o trix om det blir aktuellt :-)

Inte för att mästra men ni verkar ha lite probz med var motorerna sitter när vi pratar hål :-) Vi kanske ska prata millimeter istället. Min och Soumi-Battis sitter med AV-plattan 36mm över botten, Boatbruce har sin på standardhöjden 18 mm och mrplasmas sitter längst ner på 0 mm dvs plattan och botten är på samma nivå. Högst upp där min satt ifjol är 54 mm upp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur hissar ni era motorer? Ska man använda en lyft eller törs man sätta en träplanka under skeddan och veva upp den med båtvagnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Jarb, sorry om jag var otydlig. Det var Black Steal de bankade på. De tyckte att två blad såg platta ut, dessutom såg det hemmaslipat ut på dessa två. Jag upplevde också vibrationer i lågfart.

Men efter proptrims förnämliga propellerspecialister gick på den försvann alla vibrationstendenser. Kan ge mig den på att jag vann litet i speed också, för bladen såg påtaglig mer progressiva ut i pitchen efteråt (mer krökta).

 

Vad gäller Balllistic så har ju den enorma flänsar till cup på de två klippta sidorna. Men det kanske är litet i förhållande till andra proppar?

Men men, nu när jag har bytersrätt och allt funderar jag på att diskutera med Proptrim om Powertechs PTC3, PTZ3 eller RAS3. Sistnämnda är ju lika Rapture som jag körde med framgång på en båt med Penta och SX-drev.

Men Yamma utombordare med hiss ska nog ha liten annan prop än en inombordare. 

Övriga märken de har Solas och Apollo (Mich Wheel) känns som att de går bort.



Senast ändrad av Soumi_batti | 04 juni 2012 | 23:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej för tusan mrplasma, sånt funkar på 50-hästare men inte på en snurra som väger 280 pannor. Ska du lyfta den på det viset ska du ta lyftet på bracketten där offeranoden sitter. Där håller det och trycka upp den. Jag föredrar dock och köra med motorlyft eller om du har tillgång till nån travers eller liknande nånstans..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De ballistic jag har pillat på har inte haft så mycket cupp men den har varit väldigt kort och tvär så man kan nog uppleva det som mycket. Upplever inte heller att progressionen i pitchen är så stor heller jämfört med en elefantörepropp..

RAS3 är ju en klassisk elefantörepropp precis som Rapture eller Turbo 1. Eftersom jag fått så bra resultat med dom så är jag ju extra nyfiken om de funkar lika bra på en 200-båt.  PTC3 har jag varit lite sugen på för det är ju i princip en elefantörepropp med extra cupp. Har pratat lite med en propellersnubbe i USA men han trodde inte så mycket på den pga ridicolous amount of cupping som han uttryckte det. Men kommer jag över en beggad så ska jag testa..

PTZ3 kan jag inte hitta, nåt nytt..? Sen har du ju OFS3 som är en kopia på Yamahas Saltwater och Mercurys Mirage plus som vi pratat om lite innan. Mycket diameter som borde ge förträffliga marschegenskaper precis som Tempesten gör på min..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket generellt ger 4 blad mer grepp (mindre slip) än 3 på samma totala bladyta men oxå mer motstånd eftersom vattnet bryts 4 isf för 3 gånger. Det blir en balansgång mellan grepp och effektivitet och vad som funkar på en båt funkar inte på en annan.. Det är det som är så spännande med hydrodynamik, man kan inte exakt räkna fram hur det blir. Man kan göra en kvalificerad gissning men den kan mycket väl kullkastas i praktiken..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad blir nästa steg för dig?

Noskon? cool

Ska se om jag kan låna lite proppar och testa lite, doch så kommer jag inte att kunna hissa min motor förrän jag kör hem båten, ifall jag skulle behöva det.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst och jack plate med remmar runt riggen.

Nej, tanken var att hitta en propeller som löste de initiala problem vi hade med befintlig propp att den släppte i tid och otid på vår familjebåt. I stort sett är jag nöjd med Ballisticen. Men det som sticker litet i ögononen är att jag upplever att förbrukningen runt 28-30 knop är en aning högre än black steal plus att toppfarten gått ned 1 knop.

Nu när jag inte köpte av Börje på blocket, utan från butik har jag ju bytesrätt. Om jag ska utnyttja den eller inte är en fråga att ta ställning till.

Den erfarenheten jag har av Propellertrim, är att de är duktiga inget snack om den saken, men är också sjukt envisa. Så om man tror att en viss prop är bättre för en själv men proptrim just den dagen tror något annat. Ja då kan du glömma att komma ut ur butiken med den proppen.

Jag tänkte nog ta en tur med hela familjen först, så får vi se hur den uppträder då. Det är ju trots allt det som båten är till för. Eller?wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...