Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Soumi_batti

Proppellrar på era Yamarin 64DC?

Rekommendera Poster

Vi missförstod varandra när vi pratade hissning tidigare Soumibatti. Din motor är hissad två hål och det klara inte BS-proppen. Man ser oxå att nån hissat den för motorn har tidigare suttit längst ner, dvs samma som mrplasma. Standardhöjd är ett hål upp. Dvs S ska ner ett hål o mrplasma ska upp ett hål. Då kommer S vinna grepp o M vinna fart o bränsleekonomi. Nu är som sagt BS en rätt trist propp även på rätt höjd.. Racorfiltret är plättlätt att byta. Skruva bort det gamla. Fyll nya filtret med soppa o skruva dit. Glöm Fusion, den ska gå ytskärande på ett stegat skrov. Typ så långt från en 64a man kan komma. Jag har lärt mej en viktig sak av allt mitt proppande genom åren - En extrem propp har extremt stora förutsättningar att gå urkass på en standardbåt.. Små förändringar i den riktning man vill komma har däremot goda förutsättningar att lyckas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar nästan känna mej lite tjatig med att 64an gillar stora 3-bladare men din nuvarande motorhöjd är perfekt för en Saltwater eller Mirage plus.. :-) ;-) Finns en Saltwater 21a på blocket för 4 papp. Yamaha kör den proppen på F225F i körfakta, mina erfarenheter pekar i samma riktning. Mycket stor sannolikhet att denna setup skulle ge bra ax o god bränsleekonomi i marschfart.. O du slipper krabba med att montera om motorn o sist men inte minst får alla vi nyfikna veta om det stämmer. Skulle det otroliga ske att det inte alls lirar så är Saltwater en eftertraktad propp o jag lovar hjälpa dej att sätta ihop en säljande annons :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det ante mig att den var fel monteringshöjd. Tack för tips Jarb. Även rörande filtret.

Hur brukar du göra för att skydda glaskroppen vid borttag av densamma? Jag såg en film på youtube där han skruvade fast filter i skruvstäd och använde polygrip med trasa mellan för att skruva bort koppen. Med tanke på hur hårt den satt är jag orolig för att spräcka den. Ja jag ska självklart olja o-ringen vid återmontering.

Jag såg också den proppen på Blocket, men dels tycker jag 15 är för stort, dessutom ser just den proppen ut som han draggat upp den från att ha legat i vassen i 2 år dvs väldigt rostig. Och för det vill han ha 4000. Nja säger jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka om att man är ringrostig! Jarb har som vanligt helt rätt:-) Jag ska upp 1 hål och S-B har ju sin motor to hig. När jag såg bilden fick jag järnsläpp och tänkte tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såh! Filtret bytt. Det mesta brukar gå bra om man får planera några dagar och ligga somnlös några nätter.cool

Glaskroppen böt jag med hjälp av en gummibeklädd filteravdragare i kombo med en plåtbandsdito för att hålla i filtret. Olja på alla tre packningarna.

Det jag fortfarande inte förstår är hur motorn kan surpla upp all den luft som finns i slangen från tanken. Jag försökte med en lös pumpblåsa att fylla filtret med bränsle från inbyggda tanken. 318 pump senare fick jag åka till macken och köpa soppa på dunk istället. Vilket jag iofs räknat med så jag hade en dunk redo.

Men, men, motorn hoppade igång och jag körde i kanske fem minuter på förhöjd tomgång, så den verkar fungera. Återstår att se om den stannar mitt på en fjärd på turen idag med familjen... Edga!laugh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte att ske! Min funkade då i 30 timmar ifjol!  :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min furra båt , en styris på 23 fötter och en F250 , satte jag på en turbo 2 2 stigning 20 , fyrbladig , och jag blev förvånad hur mycke bättre den va på allt . Snabbare ax , mindre slip, 2-3 knop mer på samma varvtal runt marshfarten 25-35 knop,och faktiskt litelite till på top! 44,4 knop med 5900varv . Proppen kom från Drev.se . Min hissning var max men vi kan inte jämföra för den satt på en bracket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäpp det gick hur bra som helst med filtret, tack för alla tips. Jag ska bjuda på ett mottips när jag får tummen ur och ta en bild på en speciell filterställning i trä jag byggde, så att filter med kopp/kran kan stå stabilt när man fyller i den ca liter bensin som går i.

Vi körde ca 20 distans idag och inte en hostning ens. Vad gäller propellern börjar jag backa litet. Den går ju sjukt bra. Jag låg i 35 knop i medvinden och körde. Fortfarande 1,1 liter/Nm! Här en bild från idag, riktigt najs. Men vi fick litet bråttom hem för vi ska på bjudning ikväll.

Ha det gött!

 

post-10021949-1394237072,3838_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är iväg på jobb o har jäkligt knackigt internet så igår kunde jag inte se nån bild, idag gick det. När jag köper en beggad propp ska den va felfri, dvs inga hack alls, finns hack avstår jag. Det blad som syns på bilden ser felfritt ut.

Stålproppar rostar om man inte polerar dom så det är fullt normalt. Vill man ha dom blanka får man putsa dom. En timme puts o en tub Autosol så är denna propp blank igen. Hade det varit min propp hade jag självklart gjort det innan jag lagt ut annonsen. Är proppen felfri i övrigt är priset bra. Tänk oxå på att din nuvarande Black Steel har ett värde runt 2500 - 3000 kr så det är inte 4 papp som är insatsen här..

Min favvopropp hittills är en trebladare med 14 5/8 tums dia, den hugger en knop på toppen jämfört med de snabbaste men är ca 1 dl snålare i marschfarter än BS och en helt annan båt i hög sjö. En SW kommer nog ta nån knop på toppen men du har igen det i ax och marschfart..

För att få ut mesta prestanda av BS-proppen måste motorn ner ett hål. Kan du inte göra det själv så skulle jag tro verkstan debiterar runt en timme.

Turbo 2 2 som Jocke nämner är en bra propp på många båtar, dock inte på 64an enligt den som testat och jag tror inte heller på den, fel bladdesign för en 64a helt enkelt.

Dra ihop filtret med handkraft o smörj O-ringarna precis som du gjort. Vid nästa byte har du sen inga problem o få isär det. Jag brukar köra upp 1000 liter innan jag byter filter. Om du fyller filtret innan du monterar det finns ingen fara för luft. Motorn kan ta hand om mindre mängder luft, det finns en liten mellantank i motorn som kallas ångseparatorn som bl a har detta till uppgift.

Snygg bild!! Får mej att längta hem till min 64a som dock fortfarande står på land. Dock helt klar o bara att skicka i sjön :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok alla propellerjunkies här kommer litet input. Var inne på propellertrim och frågade om råd. De plockade fram en Solas, en Apollo och slutligen en Ballistic.

4-bladig tyckte han gick bort pga att båten inte är så tung att det är befogat. Apollo tyckte han också hade onödigt stor bladarea vilket är att skotta vatten i onödan.

Så hans rekomendation blev en Ballistic med bytesrätt såklart. Javafasiken, jag är inte nödbedd, fick ett bra pris också, 5000 jämt. Så glad i hågen körde jag därifrån med en sprojtans propp.

Monterade den igår, men hann aldrig prova. Men det har jag gjort idag! Här kommer resultaten:

Till att börja med blåste det som bara den, så det var svårt att bränna på.

-Sänker varvet ca 300 rpm på alla varvtal
-Ungefär samma förbrukning som BS vid olika farter, möjligen 0,1 l/Nm lägre svårt med vädret idag.
-Grymt grepp i svängar, kan göra nästan fulla utslag i planingsfart håller ändå kvar greppet
-Halvbra iväg genom plan, fick litet ventilation. Kanske hade för mycket utställt drev, andra gången gick det bättre
-Håller planing mycket bättre nedåt i fart, kan ligga i 21 knop utan problem.
-Toppfart 1 knop lägre vid 5700 rpm, dvs 47 knop
-Stabilare gång i runt 30 knop
-Tendens till vingel i max, osäker på om det berodde på sjögången, andra gången gick det bättre, körde in bakom en ö.

Propellern kändes litet tung för motorn, man kanske skulle gå ned till en 19”? Nu när jag köpte av en butik och får bytesrätt. Rek WOT 5000-6000 RPM. Yamaproppen landade på exakt 6000 vid 48 knop, denna 5700 vid 47 knop. Fast egentligen 5600 för den segade sig upp till 5700.

I stort kanske en bättre familjepropp, men inget fartvidunder direkt. Dock väsentligt mindre vibrationer.

Jag får testa litet till vid tillfälle, men det jag spontant uppskattar är den större bladarean än BS, vilket ger bättre respons, samt cuppen som gör att propellern håller i bättre. Den upplevdes också mer vibrationsfri.

Såh! Mitt bidrag till testdatabasen.



Senast ändrad av Soumi_batti | 03 juni 2012 | 17:54

post-10021949-1394237105,7439_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med mera info om 64-proppning! Vad är det för diameter på Ballisticen? Förvånande att farten sjönk trots lägre varv. Maxeffekten ligger på 5500 på min F150 o tror det är lika på F200. När jag kört samma propp i olika pitch har den stigning som legat strax över maxeffekt varit snabbast. Däremot brukar beteendet överlag bli bäst om den får varva till 6000. Dvs min erfarenhet tyder på att om du går ner i pitch med Ballistic så kommer farten minska ytterligare..? Det hade ju varit attans intressant o få det svart på vitt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis av en vän som jobbat länge i båtsvängen fått input att den är rätt proppad nu. 5700 är ok, finns ingen anledning att söka sig mot 6100 som 19 skulle ge.

I stort sett är jag nöjd, jag vann det jag saknade med BS, nämligen grepp. Fick saka litet på topp, men så är det väl här i livet; det man vinner på gungorna osv

Den har 14 3/8 diameter och har stora blad. Inte speciellt extrem räjk, långt ifrån t.ex. Evnirude Raker propparna där man knappt kan ställa den upp och ned, för då står den på bladen.

Det enda som ändrat sig något är att den blivit mer trögstyrd åt babord i låga farter. Vet inte om man borde ställa om trimfenan eller så?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här en bild på trimfenan, borde jag ställa den mor mot mitten för att motverka trögstyrdheten åt babord?

Tack på förhand.

post-10021949-1394237106,1046_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså den var inte större än så..? O du tappar ändå fart.. Hummm.. Jag vet inte om jag hade varit helt nöjd i ditt läge, du skriver ju i stort sett nöjd oxå ;-) Jag har ju fått bättre resultat över hela spektrat med elefantöreproppar. Eftersom du har bytesrätt o Michigan som gör Ballistic har en sån i sortimentet kallad Rapture så hade jag i ditt läge absolut bett o få prova en sån i 14,25 x 21 innan jag bestämt mej för o behålla Ballisticen.. Vad varvet beträffar så visst är 5700 helt OK, beror ju lite på vad man vill åt var man vill lägga sej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se att man ska vara missnöjd med en familjebåt som toppar 47 knop.wink

Som sagt fick jag bättre grepp i alla farter vilket var det jag primärt ville åt Men att tro att man både kan få bättre grepp och högre toppfart känns litet övermodigt..

Problemet med elefantöronpropparna är att min båtmekar-kompis säger 4-blad, Drev.se säger 4-blad, du säger storörade 3-blad och proptrim säger mellanstora 3-blad/dock ej för stora.

Det är som inom sjukvården, man måste vara frisk vara att klara av att vara sjuk.laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en elefantörepropp och F150 får man bättre grepp, högre toppfart, bättre bränsleförbrukning i marschfarter och bättre trimbarhet än Black Steel så inte är det övermodigt på nåt vis.. Vill man ha en bra allroundpropp så är en elefantörepropparna troligen bäst om man åker F150..

Njaee.. Du har nog missuppfattat mej lite. Jag säger inte att något är bäst. Allt beror på vad man vill åt. En mellanstor trebladare är förmodligen bästa alroundproppen och där är både jag och propellertrim överens. Stora trebladare ger lägre bränsleförbrukning MEN tar toppfart. 4-blad funkar dåligt och där verkar jag o propellertrim oxå va överrens..

Du har ju nu ett gyllene tillfälle att ta reda på om en elefantörepropp är bästa allroundproppen även på en 64a med F200. Men självklart förstår jag om du inte vill. Du skrev ju tidigare att du inte ville krabba och du har ju fått det du vill åt främst, nämligen bättre grepp.. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart, men många tror att slip är det samma som verklighetsgrad och det är det ju inte. Med lite aggresivare proppar försvinner oxå nyttan att titta på slippen eftersom man inte vet vad proppens verkliga stigning är pga cuppning och progression. Det är inte ovanligt att vissa proppar producerar negativ slip vilket såklart är omöjligt. Dnen uppgivna pitchen o hur proppen sen verkligen beter sej är alltså två helt skilda saker.

 Ex vis slippar Soumi-batti runt 5% vilket med gamla tidens sätt att se på slip skulle indikera för stor bladarea. Så är nog inte fallet eftersom han fortfarande kör med en ganska liten propp. Det är helt enkelt cuppen och progressionen och Michigans sätt att uppge pitchen som ställer til det. Man får helt enkelt titta på betydligt fler parametrar än slip..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 5% slip i toppfart för Ballistic 14 3/8 x 21 x 4,75 vxlhus.

Teoretisk fart 49,3 knop vid 5700 rpm och 21 prop, utväxkl 2:1, faktisk fart 47 knop => 5% slip.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det kommit nåt rättstavningschofräs till MG..? Jag har absolut inte skrivit verklighetsgrad utan där ska stå verkningsgrad och inget annat i mitt tidigare inlägg..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yammas Black Steal har 7,5% slip vid max fart 48 knop @ 6000 rpm. Högst troligt är det som jarb säger hur man mäter samt Ballisticens jättecup som spökar.

En helt annan sak, trimfenan behövs den alls? Borde väl mest ligga och bromsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 36 mm hiss är den knappt i vattnet ändå så visst kan man kapa den.. MEN du får absolut inte ta bort den av två viktiga anledningar. I plattan till trimfenan sitter ett litet scoop som skickar vattensprut in i avgastrumman för kylning av bl a propellerhubben plus att den oxå funkar som offeranod. Tar du bort den helt riskerar du att bränna hubben och korrosionsskador på växelhuset. En polerad stålpropp som Ballisticen orsakar dessutom väsentligt mer korrosion än en som är målad som Black Steel. Jag brukar förresten oftast kapa bort fenan när jag hissat..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7,5% slip är oxå för lite enligt gamla tumregler vilket då skulle innebära att även den skulle ha för stor bladarea och du upplever ju i verkligheten att det är precis tvärtom.. Så som sagt, titta på slip kan man göra men man ska inte dra några stora växlar på det om man inte får normala värden och allt annat känns OK..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pitch är ju måttet på hur långt man kommer på ett varv med proppen ,teoretiskt ! Har inget med bladarean eller andra parametrar att göra......där måste vi vara överens, jarb ! Att slip sen uppkommer är andra faktorers påverkan !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att lägga orden i mun på Jarb tror jag att han menar att 21 tum inte alltid är 21 tum. Dels beror det på hur man mäter, dessutom har Ballistic en riktigt saftig cup på de märkligt kantiga spetsarna. Att proppen sänker varv med 300 rpm på alla varv, talar ju också för att 21 Ballistictum inte är samma som 21 Yammatum, även om slippen säkert spelar in.



Senast ändrad av Soumi_batti | 04 juni 2012 | 10:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade varit bättre om jarb svarat , eftersom du har fel ! Pitch är pitch , spelar ingen roll hur du blandar in massa annat ! Tänk dig en skruv och att pitch ör stigning på gängan, skruven höjs eller sänks olika mycke beroende på stigningen .vi kan säga fingänga och grovgänga för att hålla isär två storlekar . En 21 gänga kommer skruven att teoretiskt flyttas 21 på ett varv . Pitchen bestämms av tillverkaren och påverkas inte hur bladen ser ut , hade bladen gjort någon påverkan på pitchen så hade det redan framkommit , för storleken/ utförandet ÄR pitchen !Bankar man mer cup på en propeller , säg 21 , så ändras pitchen kanske till 22 . Sen att man får olika egenskaper på olika utförande på proppar är självklart ! Tänk dig ett hjul , samma diameter men med olika brädd . Du kommer lika långt på hjulen , på smma diameter, men du kan få olika egenskaper beroende på greppytan mot underlaget .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad du vill få ut?

Att Yamma och Michigan Wheels kan mäta olika och dessutom ha olika toleranser på tillverkningen borde väl inte framstå som så konstigt? Bra att vi är överens om att cuppen kan öka den faktiska pitchen.

Jag vill helst inte bråka om detta mer, utan lämnar över till Jarb eller annan att ta över. Så kan jag foka på att köra båten och berätta om erfarenheter därifrån.cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att använda skruvexemplet när man vill förklara vad stigning är funkar bra. Problemet uppstår när man ska förklar hur ett propellerblad ser ut. Det ser nämligen inte alls ut som en skruv. Du kan inte få en modern propeller att passa i ett motsvarande gängat hål pga av att stigningen varierar både radiellt och axiellt. Cupp är för övrigt inget annat än en kraftig stigningsökning i bladets bakkant. Tillverkarna har lite olika sätt att se på hur man ska ange stigningen. Det gör att stigning blir ett relativt begrepp som mest blir användbart när man jämför samma propp i olika storlek. Jag kan utveckla det ytterligare och mer beskriva problematiken om det finns intresse. Annars nöjer jag mej med detta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behåller nog min BS propp, känns som en väldigt liten förbättring för 5 lax.

Skulle vara vid nästa USA-resa i så fall.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...